През есента на 2015 година хиляди служители на Министерството на вътрешните работи излязоха на протести в големите градове на България, а десетки от тях подадоха молби за пенсиониране. Причината бе предложението на тогавашния финансов министър Владислав Горанов за увеличаване на осигурителния стаж за пенсия с две години и намаляване на обезщетенията при пенсиониране от 20 на 10
Синдикалните лидери "късаха ризи" пред медиите, обяснявайки, че полицаите не протестират срещу реформата по прищявка. Те се позоваваха на тежкия и непривлекателен труд, свързан с опасни ситуации, постоянни заплахи, натоварени нощни смени и работа в неблагоприятни условия. Заявиха, че компенсациите, които получават, не са "привилегии", а справедливо обезщетение за професия, която износва човека бързо.
Валентин Попов, тогавашен синдикален лидер, обобщи позицията така: „Професията на полицая е изключително трудно конвертируема. Идеята на тези плюс 10 заплати е точно в това - да се даде някакъв старт извън системата на МВР на човек, който я напуска сравнително млад. И аз и вие можем да си представим един блестящ юрист или икономист на 70 години, нали? А сега си представете един патрулен полицай на 60 години.“
Тази реформа така и не бе реализирана, а компенсациите бяха запазени в стария си вид. Държавата отстъпи пред протеста в името на "тежкия" труд и социалната справедливост.
Днес, десет години по-късно, след въвеждането на друга реформа, която позволи на полицаите да работят до навършване на 60 години, "изтощените пенсионери" към момента заемат близо 6700 щатни бройки в МВР. А синдикални лидери, които междувременно също са навъртяли необходимия стаж за пенсия, застанаха на противоположни позиции и се обиждат на коментарите , че с възрастта физическата форма се губи, а някои умения се амортизират. Същите аргументи, с които запазиха възможността за по-ранно пенсиониране. Започнаха да говорят за "отдаденост и резултати, обучение, предаване на опит".
В същото време 5 000 служители в МВР са с ТЕЛК / по данни на бившия министър Веселин Вучков/ , а 2 600 души не са взели изпита си по физическо.
Този сблъсък на аргументи от 2015 г. с днешната реалност разкрива дълбока структурна неефективност и финансова тежест. Бюджетът на МВР е нараснал от малко над 1 милиард лева през 2015 г. до 4.2 милиарда лева в проектобюджет 2026 г. – увеличение от над 400% без съответна реформа, като 90% от тези средства отиват за заплати.
Финансовият парадокс: Заплати без реформи
Масираното увеличение на заплатите (с около 50% само през последната година) беше оправдано като приоритет за сектор "Сигурност". Въпреки това, тази инжекция от милиарди не е насочена към модернизация или ефективност, а предимно към задържане на статуткво и осигуряване на спокойствие.
Пенсионираните полицаи, които с всяка изминала година се увеличават, предизвикват на първо място демотивация. За младия сержант, който започва с 2296 лева стартова заплата и работи 3 пъти повече от пенсионирания инспектор, чиито доходи вече са около 7 000 лв на месец , ефектът е демотивиращ. Той вижда, че системата възнаграждава не амбицията за развитие, а максималното удължаване на престоя.
В същото време в МВР държавата изплаща едни от най-високите осигуровки в страната – 68% върху възнаграждението. И така заедно със здравните осигуровки на всеки 1000 лева заплата държавата плаща по още 740 лева осигуровки. Това е екстремно висока цена за задържане на персонал с ниска мотивация за промяна.
Замръзналото кралство
Докато милиардите се наливат за персонал, ефективността на МВР остава закотвена в миналия век. В основата на системата стои раздута администрация с 54 областни дирекции, която работи предимно с документи на хартия . Липсва дори елементарна вътрешна електронна свързаност, а за връзка с другите ключови държавни институции можем само да мечтаем.
Планираните мерки за облекчаване на товара, като изваждането на Пожарната в отделна агенция и отделянето на дейностите по издаване на лични документи, така и не видяха бял свят. МВР упорито се държи за всяка своя функция, независимо колко административен хаос предизвиква това.
Но това не е всичко. Всеки род полиция – охранителна, гранична, пожарна – разполага със собствена, отделна складова база. Това е територия, в която цари "складова анархия", защото липсата на единна, елементарна програма за наличност означава едно: по-лесно злоупотребяване с наличностите и улеснено бракуване, без никой да дава зор за контрол.
И накрая, но не по важност: скритата администрация. Вместо да са на улицата, да разследват или да осигуряват реда, хиляди полицаи изпълняват несвойствени дейности – въвеждат наказателни постановления, работят като домакини, разнасят призовки. Това е пряко доказателство за неефективно управление, което генерира фиктивна заетост, но не и сигурност.
Сектор "Сигурност" - сигурност за статуквото
Политиците твърдят, че "сектор "Сигурност" е защитен", и гледайки бюджета от 4.2 милиарда лева, това изглежда вярно само от гледна точка на финансовото му захранване. Но дали тази "защита" е насочена към гражданите, или към самата неефективна система? Парите текат, но дали са защитени от структурна корупция и злоупотреба, от технологична изостаналост, от демотивацията на младите кадри и от безнаказаното прахосване на публични средства? Отговорът, който системата дава днес, е горчив. МВР се превръща в луксозен дом за възрастни. Този модел не осигурява модерна сигурност на гражданите, а гарантира спокойствие на политическия елит. Цената, която плащаме, не е цена за реформа и развитие, а тежка дан за поддържане на едно скъпо и неработещо статукво.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай