Внезапна поява на льосови почви се оказа проблем при строителството на магистралата Русе - Бяла. Това е причината вече близо година по обхода на Бяла почти да не се работи, а строителят - обединение, водено от "Европейски пътища", да иска още пари. Колко - новият министър на регионалното развитие Иван Иванов не каза, но заяви, че няма да се оскъпи "страшно много".
През май се очаква да започне строителството и на другия участък Русе – Бяла. Тогава ще бъде издадено разрешение за строеж.
За посления участък от магистралата Русе – Велико Търново нямаше коментар. Предшественикът на Иванов Виолета Коритарова беше обещала да обяви обществената поръчка за този участък през септември, но това не се случи.
Строителството на магистралата Русе - Велико Търново е един от трите приоритени обекта, които се финансират с европейски средства по програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. Затова проблеми с финансирането не би трябвало да има на първите два участъка, но внезапното искане на още пари очевидно създава някакъв проблем, защото регионалният министър заяви, че като ръководител на това ведомство не би си позволил да спира този проект" заради недостиг на средства в Бюджет 2025.
Година умуване върху льосовите почви край Бяла
Първата копка на магистралата Русе- Велико Търново беше направена през декември 2023 г. на 8-километров участък край Бяла от тогавашния премиер акад. Николай Денков.
Половин година по-късно - през юли 2024 г. още се гребеше хумусният слой, установи тогавашният регионален министър Виолета Коритарова, която също направи проверка на място.
След още половин година се оказа, че има проблем с льосови почви, които по време на предпроектните геоложки проучвания на трасето ги е нямало, стана ясно от обясненията на регионалният министър.
От изпълнителя е предложена нова технология, която ще бъде адекватна, защото в противен случай ще влезем в хипотезата за изключително силно оскъпяване на изпълнението на всички строително-монтажни работи по обхода на град Бяла", каза в Русе Иван Иванов. Отделен е въпросът доколко разбира от пътно строителство, защото има нулев опит в тази дейност и не е пътен инженер.
Предложената технология се използва на много места в света. Но за България е уникално, че "ще се приложи на участък от пътя с голяма дължина и на големи височини".
"Започнаха строително-монтажните работи по изграждането на високи насипи. Отне малко повече време те да бъдат прецизирани, защото в световен мащаб на тази отсечка те са най-високи. Трябваше да бъдем сигурни, че новоизграденото трасе ще бъде устойчиво. В момента се работи по него и няма спиране на строителството", твърди инж. Венцислав Атанасов, член на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Взети са проби дали световната технология ще издържи на българските условия. Резултатите се очакват, но изпитанията към момента са показали, че са в нормите и няма опасност от спиране на проекта.
Обходът на Бяла с дължина от 35 км се строи от ДЗЗД "АМ Русе Търново" с срещу над 660 млн. лв. без ДДС (18.6 млн. лв./км). Участници в обединението са "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД.
Участъкът Русе - Бяла тръгва през май
През месец май се очаква да има разрешение за строеж за участъка между Русе и Бяла, каза регионалният министър Иван Иванов.
По думите му с добри темпове се изпълняват отчуждителни процедури, за да се започне с изграждането на пътен възел.
В края на миналата година АПИ са финализирали разговорите с инициативата JASERS и започват преговори с програма "Транспортна свързаност" за привличане на допълнително финансиране, което ще покрие по-голяма част от разходите, каза още министърът.
Участъкът Русе - Бяла е с дължина от 40.2 км. Изпълнител на обекта е обединението ДЗЗД "ХЕМУС-16320", в което участват "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД. Те спечелиха обществената поръчка с цена от 876 525 100,64 лв. без ДДС (21.8 млн. лв./км).
В края на август изпълнителят трябваше да представи техническия проект за разглеждане от Експертен технико-икономически съвет към агенция "Пътна инфраструктура", като липсва яснота дали АПИ е одобрила проекта.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай