Понеделник, 23 Декември 2024

Предстои битка на Русия за нови петролни пазари

Предстои битка на Русия за нови петролни пазари
Публикация   25 Апр, 2022   /     Галина Маринова   /     295

Какви са вариантите на Русия и предизвикателствата, пред които се изправя

   Русия може да увеличи вътрешното си потребление на енергия и да засили износа си към нови пазари, след като някои "недружелюбни" страни отхвърлиха руския петрол. Така твърди президентът Владимир Путин. Звучи просто, но на практика ще бъде много по-трудно, след като започне следващата вълна от ограничения върху търговията с петрол на Москва, пише Джулиан Лий, Bloomberg Opinion.
 
   Досега не е имало особено видимо въздействие върху обема на суровия петрол, изтичащ от руските терминали за износ. Въпреки че морските доставки се понижиха през първите седмици след нахлуването на Русия в Украйна, нямаше внезапен срив. А през първата седмица на април темпът на износ нарасна, отчасти поради отшумяването на вълненията в Черно море, които бяха довели до натрупване на кораби, чакащи да се натоварят в ключово пристанище.

oil 01
Потоците на руски суров петрол по море не показват признаци на спад след нахлуването в Украйна

   Това, което се е променило, е къде отиват голяма част от тези кораби. Наблюдава се голям скок в броя на товарите, които се отправят към Азия от пристанища в Черно море, Балтийско море и например от арктическото пристанище Мурманск. Потокът на суров петрол към азиатските страни от западните пристанища на Русия рязко нарасна от нула в седмиците преди инвазията до 875 000 барела дневно през първата пълна седмица на април. Това е почти толкова, колкото общите дневни доставки на Русия за Германия, Франция, Гърция, Италия и Обединеното кралство преди инвазията.

oil 02
Повече суров петрол се насочва към Азия от западните пристанища на Русия, докато продажбите за Европа намаляват

   Докато руските петролни компании трябваше да предлагат големи отстъпки от над 30 долара за барел, за да продават суров петрол в Европа, те не предлагаха същите намаления на цените на купувачите в Индия. Това обаче вероятно ще се промени, тъй като държавните нефтопреработвателни предприятия преминават към частно договорени сделки в търсене на по-добри условия, вместо да купуват чрез публични търгове.

   Но вероятно ще има ограничение за това колко индийските рафинерии ще купуват от Русия. Увеличеният внос на руски суров петрол ще измести покупките от други страни, а купувачите вероятно ще се опасяват да не влошат отношенията си с традиционните си доставчици в Близкия изток. Това може да ограничи обема, който те са готови да вземат от Русия.

   Съществува и въпросът за химическия състав на суровия петрол. Всеки суров петрол е различен и рафинериите работят най-изгодно, когато преработват определен клас суров петрол или смес от класове. Увеличените количества руски суров петрол ще трябва да изместят суровия петрол със сходно качество по отношение на неговата тежест и съдържание на сяра, което също може да ограничи количествата, които рафинериите могат да приемат.

   Увеличените потоци суров петрол от пристанищата в Западна Русия към Индия и Китай, които може би ще бъдат компенсирани от по-големи потоци суров петрол от Персийския залив към Европа, също ще окажат натиск върху пазарите на танкери. По-големите разстояния, на които се намират, ще ангажират повече кораби за по-дълги периоди от време при всяка доставка. Превозът на суров петрол от руското пристанище Новоросийск на Черно море до Сика в Индия отнема три пъти повече време, отколкото доставката му до Триест в Италия.

   От Балтийско море, което се е превърнало в основен изходен пункт на Русия за доставки в западна посока, увеличението е още по-голямо. Доставката на суров петрол от Приморск или Уст-Луга до Финландия, Литва или Полша отнема един или два дни, а доставянето му до Нидерландия или Германия - около седмица. Пътуването до западния бряг на Индия отнема месец, а до източния бряг - още повече. Като се има предвид комбинацията от дестинации за износа на суров петрол от Балтийско море, която Русия използваше преди инвазията, пълното пренасочване на потоците към Индия би изисквало пет до шест пъти повече кораби, отколкото обикновено се използват. Повишеното търсене ще доведе до повишаване на цените - добра новина за собствениците на кораби, но лоша за всеки, който ще трябва да поеме транспортните разходи.

   Подобно е увеличението и при превозите от руското арктическо пристанище Мурманск. Повечето товари извършват едноседмично пътуване до Ротердам. Един от тях сега е на едномесечно пътуване до Парадип на източния бряг на Индия. Възможно е да се наложи да последват още, тъй като ЕС започва да затяга позицията си по отношение на вноса на руски петрол.

oil map
Корабът "Матала" превозва руски суров петрол на 11 000 мили до Индия

              Къде другаде Русия може да продава своя суров петрол? 
   Една от възможностите е в стратегическите запаси на Китай, ако тя е готова да предложи достатъчно големи отстъпки, за да направи товарите привлекателни за купувачите в страната, които държат на цените. Имаше дори предположения, че производителите на петрол от Близкия изток биха могли да купуват евтин руски суров петрол за преработка в своите съвместни рафинерии в чужбина, като по този начин освободят повече от собствените си барели за износ. Големите отстъпки могат да направят това привлекателно предложение; обемите могат да достигнат 200 000 барела дневно.

   Но ако Европа иска сериозно да се откъсне от руския суров петрол, Москва ще трябва да намери пазари за много повече от това. Около 1,8 млн. барела дневно руски суров петрол се доставяха до европейските пристанища преди нахлуването в Украйна. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha