Средната скорост вече се измерва системно. Къде ще бъдат разположени камерите за средна скорост в България?

Средната скорост вече се измерва системно. Къде ще бъдат разположени камерите за средна скорост в България?
Публикация   25 Юли, 2025   /     akcent.bg   /     484

Пътят Русе – Велико Търново разглежда се като приоритетно направление с висок трафик и сериозен риск

Около 50 са пътните участъци, по които вече стартира системно измерване на средната скорост на движение. Контролът се извършва чрез формулата, позната още от училище: скоростта е равна на изминатия път, разделен на времето.

   За автомобилите – при превишаване на скоростта с над 40 километра в час извън населено място, към досегашната глоба от 600 лева се добавя и отнемане на книжката за два месеца.

   Ако при полицейска проверка, нямате книжка и документи на колата, глобата скача от 10 на 30 лева.  Санкцията за преминаване на червен светофар става 150 лева. Такава е и глобата за отнето предимство на пешеходец.

   При изчисляването на средната скорост ще се вземат предвид всички ограничения по трасето. Това означава, че ако например един участък започва с разрешена скорост 140 км/ч, след това преминава в зона с ограничение 120 км/ч и накрая отново 140 км/ч, позволената максимална средна скорост за целия участък ще бъде под 140 км/ч.

   Ще се пътува ли по-бавно и намаляват ли нарушенията по пътя след всички мерки на държавата? Екипът на NOVA тръгна на път, за да провери това.

   Екипът тръгна към първата отбивка за Пловдив. Според навигацията ще им отнеме час и 6 минути.

   Първата рамка на тол системата е в началото на магистралата. Докато пътуват преброяват 8 рамки, така че отсечката от София до Пловдив може да бъде разделена на 7 участъка. Според приетите промени, това означава, че ако се движите с по-висока от разрешената средна скорост през целия път от столицата до Пловдив, може да получите 7 глоби.

   Средната скорост ще се засича между 2 рамки на тол системата, за тази цел софтуерът ще постави мислена линия. Когато предният регистрационен номер я пресече ще се прави първата снимка, а втората, когато регистрационният номер пресече втората рамка на тол системата.

   На моменти скоростта на екипа ни пада до 85 км/ч, заради камиони, които се изпреварват в продължение на километри.

   Това изнервя част от пътуващите и малко след това един от шофьорите решава да изпревари колоната през аварийната лента. Мъжът успява да задмине товарен бус, нашата кола и 2 камиона, пресича средната лента и отново отива в най-лявата.

   Екипът стига до локацията точно след 1 час, тоест с 6 минути по-бързо от навигацията.  Спазвали са абсолютно всички ограничения, за да стигнат до мястото.

   А новите промени не смущават шофьорите.

Основни направления и участъци

  • АМ “Струма” (София – Кулата): планирани са между 8 и 10 участъка, където ще бъдат инсталирани камери, обхващащи ключови точки по трасето.
  • АМ “Хемус” (София – Варна): предвидени са до 12 участъка, особено в отсечки с чести инциденти и превишения на скоростта.
  • АМ “Тракия” (София – Пловдив): приблизително 4 до 5 зони ще бъдат оборудвани със система за контрол на средната скорост.
  • Подбалкански път (София – Бургас): проектът включва няколко нови точки, където вече са монтирани камери, очакващи активиране.
  • Път II-35 (Троян – София): налични са 9 камери, разположени в критични отсечки, готови за включване към системата.
  • Път I-5 (Русе – Велико Търново): разглежда се като приоритетно направление с висок трафик и сериозен риск.


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha