Неделя, 29 Декември 2024

Акцизът върху метана може и да не се вдигне, ако ЕК разреши

Акцизът върху метана може и да не се вдигне, ако ЕК разреши
Публикация   18 Септ, 2013   /     capital   /     388

Намалението на акциза за земеделски производители ще струва 70 млн. лв. на бюджета

Акцизът върху природния газ, който се използва като моторно гориво, може и да не се повиши, ако Европейската комисия уважи искането на България увеличението му да се отложи. Това съобщи заместник-министърът на финансите Людмила Петкова на разяснителна пресконференция за промените в законите за ДДС и за акцизите за следващата година.

  В момента метанът се облага с акциз от 0.85 лв. за гигаджаул, което добавя 0.04 лв. към цената му за килограм. Ако ЕК отхвърли искането на правителството да се отложи повишаването на косвения данък, то само акцизният компонент ще добави към цената на горивото 0.25 лв. (увеличение с 21 ст.) на килограм. В крайната цена обаче има и ДДС, което се начислява и върху акциза, т.е. крайното оскъпяване ще е по-голямо.

  Сравнение на пазарните цени показва, че най-изгодното гориво откъм цена при равни други условия ще продължи да бъде метанът, дори и цената му да се покачи заради по-високия акциз. Ако например един автомобил консумира по 6 литра дизелово гориво или бензин на сто километра пробег, то собственикът му ще трябва да плати съответно 15.96 лв. и 15.66 лв. по цени на бензиностанциите от 17 септември.

 
Метанът е единственото моторно гориво, което се продава на килограм, и при него актуалната цена е около от 1.7 лв. Така изминаването на 100 километра от автомобил среден клас ще изисква 6 килограма и цената е около 10.2 лв. При евентуално повишаване на акциза за изминаване на тази дистанция ще са нужни 12 лв.

              Без по-скъпи таксита

  Едни от най-засегнатите поради повишения акциз се очаква да бъдат таксиметровите превозвачи, защото близо 70% от автомобилите в сектора са на природен газ. Представители на сектора прогнозираха, че едва ли ще увеличат тарифата си за километър пробег, по-скоро ще намалее маржът, с който работят.

  "Повишението на акцизите няма да се отрази в крайната цена на километър. Причината е, че има свръхпредлагане на услугата, конкуренцията в сектора е голяма и едва ли някоя от фирмите би си позволила пазарна реакция", коментира Ромео Ценков, собственик на "Алфа Ромео".

               Отстъпка за 70 млн. лв.

  От приходи в размер на 70 млн. лв. ще се откаже държавата през 2014 г., след като въведе схема за отстъпки за акцизите върху дизеловото гориво, което се ползва от земеделски производители. Облекчението ще се ползва по специален метод, който предвижда производителите на зърнени култури, плодове и зеленчуци и животновъдите да получат ваучери и с тях да купуват дизеловото гориво при намалена цена заради по-ниския акциз.

  Производителите ще трябва да попълват декларация, в която обявяват какви площи земя ще обработват и какви мероприятия планират, след което ще се изчислява и необходимостта им от гориво. С тази декларация те ще получат ваучери за 60% от планираното потребление на гориво за дейността си, а на по-късен етап вече ще отчитат реално извършената дейност и производството, за да получат и останалите 40%.

  Издател на ваучерите ще бъде фонд "Земеделие", който разполага с информация за притежаваните и наетите земи от всеки земеделски производител и така ще може да съпоставя данните в декларациите с информацията, която има за същите земеделци, когато кандидатстват за европейските плащания на единица площ.

  Схемата обаче представлява форма на държавна помощ и затова трябва да бъде позволена от Европейската комисия. Заместник-министърът на финансите Людмила Петкова коментира, че експертите в Брюксел са наясно с бюджетните процедури в България и поради това очаква комисията да се произнесе преди края на годината. В случай че това не стане в срок, облекчението ще се въведе, когато получи зелена светлина. Схемата ще действа едва до края на 2014 г., когато в сила ще влязат правилата на новия бюджетен период на ЕС.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha