За да функционира общината (държавата) са необходими пари, понякога много пари. Те се събират принудително от населението, чрез закони, наредби и други подобни и се харчат предимно в интерес на същото население. По тази причина всеки, който управлява публични средства е длъжен постоянно да информира хората как и за какво ги харчи. При това трябва да го прави активно, като изпраща постоянно разбираема информация до медиите, а не като набута законосъобразно заплетени данни някъде в някой сайт, та човек да губи сума време, за да се информира и изпита удовлетворение от харченето на парите му. Ще се опитам да бъде полезен на хората от община Русе. Информацията, която представям е взета от сайта на община Русе и от сайта на министерството на финансите.
Бюджет 2024
Бюджетът (финансовият план) за община Русе е приет от общинския съвет на 16.02.2024 г. Приходите и разходите се планираха в размер на 274 538 444 лева. Важно е приходите и разходите да са равни числа, тогава се казва, че бюджетът е балансиран. Освен това бюджетът се актуализира (променя) през годината, но така че да остава балансиран.
Приходите са два основни вида – държавни и местни. Приходите за делегирани от държавата дейности са 157 171 384 лв. Местните приходи са 117 367 060 лв. По – важните източници от този вид са: местни данъци - 28 405 000 лв., такси - 17 332 283 лв., от собственост - 7144 507 лв., дългосрочни заеми - 11 768 927 лв., преходен остатък от 2023 година - 42 645 797 лв. и други. Общината има приходи от дарения, за проекти и други. Уточненият годишен бюджет на общината към 30.06.2024 г. е: 292 061 771 лв.
Любопитно е да се види каква е събираемостта на двата основни местни данъка за 2023 г. (информация за 2024 г. още няма). Процентът на събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства за няколко, съпоставими с Русе, общини и страната е даден в таблицата долу. Общините са подредени по брой на жителите в низходящ ред.
Община |
Събираемост на данъка върху недвижими имоти |
Събираемост на данъка върху превозните средства |
Бургас |
86% |
78% |
Стара Загора |
87% |
80% |
Русе |
85% |
57% |
Плевен |
82% |
70% |
Велико Търново |
85% |
80% |
за страната |
80% |
72% |
Разходите са изключително разнообразни. Тук ще дам само примери, за да се добие бегла представа. С приходите от държавата се покриват разходите за девет дейности (функции): общи държавни служби, отбрана и сигурност, образование, здравеопазване и др. С местните приходи се покриват всички други харчове. Осигуряват се капиталови разходи в инвестиционната програма в размер на 46 587 967 лв. Финансират се различни програми: „Спорт“ - 700 000 лв., „Култура“ - 130 000 лв., „Асистирана репродукция“ - 60 000 лв., клубове за пенсионери, инвалиди и др. - 82 000 лв. и още много дейности. Надявам се тази кратка информация да предизвика любопитството у русенци и те да проявят по – голям интерес към събирането и към разходването на парите им.
Важна характеристика за всяка община е разхода за заплати и осигуровки във всички дейности. Да го разгледаме като процент от общите разходи в няколко общини. В таблицата долу е посочен и броя на жителите на съответната община, които се падат на един общински служител. Обръщам внимание, че числеността на общата администрация в Русе е 102,5, а на специализираната – 200, общо - 302,5.
Община |
Разходи за заплати и осигуровки във всички дейности, като процент от общите разходи в общината |
Брой жители на общината на един общински служител |
Бургас |
51% |
482 |
Стара Загора |
66% |
408 |
Русе |
60% |
454 |
Плевен |
67% |
295 |
Велико Търново |
56% |
316 |
За страната |
58% |
261 |
Когато коментираме бюджета и неговото изпълнение, трябва да отбележим, че общините Бургас, Стара Загора и Русе нямат просрочени задължение. Просрочени задължения, като процент от собствени приходи, имат Плевен - 0,04% и Велико Търново - 3,33%, а за страната този процент е 2,65%. Данните са за второто тримесечие на 2024 г.
Договори за концесия
Общината се осигурява местни приходи и като отдава под наем различни обекти. По – дългосрочни и различни са договорите за концесия. Община Русе е сключила три концесионни договора.
Дали тези договори са сключени по най – добрия начин и защитават интересите на общината, дали сроковете от по 35 години са най – подходящи, всеки русенец може сам да прецени.
Договори за кредит
Вземането на кредит е добър инструмент за решаване на важни проблеми на населението. Много хора за да си купят жилище вземат кредит от банка. Недостатъкът на кредита е, че трябва да се връща с лихва. Към 31.12.2023 г. Община Русе има сключени три дългосрочни договора и един краткосрочен договор.
Към 31.12.2023 г. общият размер на дълга на Община Русе е 23 796 894 лв.
За да се ориентираме по – добре в русенския (нашия) дълг да разгледаме размера на дълга, като процент от собствени приходи, изравнителна субсидия и други трансфери за местни дейности от централния бюджет (по план) и размера на дълга на човек от населението на общината в лева. Данните за разглежданите общини са в таблицата долу и са от края на второто тримесечие на 2024 г.
Община |
Размер на дълга, като процент от собствени приходи |
Размер на дълга на човек от населението на общината в лева |
Бургас |
36% |
258 |
Стара Загора |
32% |
146 |
Русе |
28% |
129 |
Плевен |
16% |
69 |
Велико Търново |
22% |
116 |
За страната |
43% |
265 |
Дали община Русе е взела изгодни кредити и дали ги използва успешно за решаване на важни проблеми на русенци всеки сам трябва да прецени.
Понякога в медиите се появява информация за ремонт на паркинг пред блок, асфалтиране на улица, поправка на тротоар или други подобни рутинни дейности. В такива съобщения винаги трябва да се посочва източника на финансиране. Освен средства „от бюджета на общината“, „от бюджета на държавата“ или „по проект“, да се допълва „събрани от българските данъкоплатци“.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай