Отбелязването в менютата на ресторантите и на подходящи места при павилионите за бързи закуски на евентуално наличие на имитиращи продукти ще отговори на изискването потребителите да получат дължимата им информация за предлаганите продукти. Ако има такова законово изискване, при влагането на “заместители” и премълчаването на това обстоятелство на търговците ще може да се търси отговорност и по линия на нелоляните търговски практики.
Коментарът е на Габриела Руменова от "Ние потребителите" по повод подготвяната от Министерство на земеделието наредба за по-строг контрол при използването на имитиращи млечни продукти.
Тя изрази мнение, че от гледна точка на потребителското право изричното посочване на информирация относно имитиращи продукти в предлаганите ясния или закуски в заведенията за хранене е достатъчно да става и само при наличието на такива. “Нека обаче търговците да знаят – в случай че се приеме това изискване, ако си спестят тази информация, а е трябвало да признаят, че има имитиращи продукти, то тогава също биха подлежали на санкция, защото това е нелоялна търговска практика. Премълчаване на съществена информация”, обясни експертът. И добави, че когато търговците предоставят, съответно - не предоставят такава информация за клиентите си, те застават официално зад това свое твърдение. “Но, когато бъдат проверени от контролните органи и бъде установено нещо различно, то тогава те подлежат на санкция. Ако пък не бъде, не виждам какво ги притеснява”, посочи още Руменова.
Отделен въпрос е как ще се гарантира коректността на търговците. Защото въвеждането на подобно изискване ще бъде от полза за потребителите само ако има гаранция, че се спазва. Това означава да се потърсят механизми за осъществяването на ефективен контрол, което е функция от обстоятелството, че институциите разполагат с ограничен ресурс. Отново потребителите ще трябва да бъдат активна страна.
Габриела Руменова обърна внимание на темата за избора ни какви храни да консумираме в контекста на нашето съзнание за опазването на здравето ни. “Дори при пазаруване от търговската мрежа, много хора купуват имитиращи продукти с пълното съзнание за това. Но този избор е свързан и с покупателната способност на потребителите”, отбеляза още Руменова.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай