Търговски паркове с гръмки имена никнат един след друг - а на места и по два наведнъж - навсякъде в страната в последните месеци. Алтернативата на огромните молове се радва на интерес, нищо, че често на територията на ритейл парковете обикновено преобладават добре познати и вече навлезли във всички възможни търговски пространства брандове. Моделът и концепцията им обаче покриват сравнително нов тренд, който наследихме от времената на ковид-пандемията - удобство, бързина и не чак толкова пренаселено с тълпи от клиенти пазаруване. Всички магазини са с "равни права" на позициониране, разположени линейно едни от друг около голям строителен хипермаркет или пък обект на бранд за електроника и потребителска техника, а не "нагоре надолу" по етажи, включващи дори и паркингите на минус 3-4 нива под земята. Като цяло миксът от търговски обекти в ритейл парковете е по-скромен откъм брой брандове, но е по-прагматично ориентиран към ежедневните нужди. Винаги има магазин от хранителна верига, обекти за облекла и обувки от по-нисък ценови клас, аптеки, а напоследък - и места за хранене.
Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа, а пазарът върви към насищане в средносрочен план, потвърждават от консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8.35 млн. кв. м. Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем – 511 хил. кв. м, ръстът на нашия пазар е доста над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50%, показват данните на Cushman&Wakefield Forton.
„Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители“, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай