По решение на Национално съвещание на Агенция Митници, от 21-02-2011
г. всички стоки,превозвани в контейнери и предназначени за внос,са подложени
на 100 % физически контрол.В следствие на разпореждането за пълна митническа
проверка на контейнерите ,преминаващи през Пристанище Варна и Бургас
настъпва голямо объркване и води до допълнителни разходи за позициониране
на контейнер, докери за частично разтоварване и товарене на стоката
обратно,демюрейдж и други ; загуби от спрените заради суровини и машини
производства ; неустойките по договори за доставка ; рискове от увреждане на
товарите при тези манипулации.Стоковият контрол също би завишил разходите по
проверките.Поради недостатъчният човешки и машинен ресурс и невъзможност да
се обхване напълно процеса, има голяма вероятност за проявление на
корупционни методи - как ще се контролира кои контейнери са били проверени
действително и кои по документи, както и кои контейнери в каква степен се разтоварват.
Контейнерният терминал във Варна не е разчетен да поеме толкова
много проверки. Пристанището приема заявките по реда на подаването им , а
проверката се насрочва за след 6 - 8 дни.За сведение - свободният от
демюрейдж период за повечето контейнерни линии е 7 дни. След изтичането на
този период се начислява сума от 10 - 15 евро на ден за 20 фт контейнер.
Допълнително пристанището начислява и сторидж. Освен това забавянето при
доставка до крайния клиент трудно може да се оцени,защото пропускливостта се
свежда до определен брой 100% проверени контейнери или превозни средства.
Въведената процедура изключително много затруднява работата на
спедитори и митнически агенти. Преките разходи за една завършена процедура
се увеличават многократно. Това намалява ефективността на работният процес
свързан с формалностите при даване на направление за входящите контейнери.
Ще доведе до загуба на клиенти и на фалит на по-малките спедиторски компании и
митнически агенции за сметка на определени фирми опериращи във Варна и
Бургас.
Като цяло всяко установяване на допълнителни процедури рефлектира
върху трафика и веднага се отразява на приходите! Митническите администрации
работят в условия на конкуренция! Възможностите за свободно движение на
стоки чрез режим 4200, прилаган в съседните ни държави-членки, достатъчно
сериозно се отразява в приходите на българската митническа администрация.
Така, че освен увеличаване на разходите за търговците от такава мярка следва
и намаляване на приходите за държавата.
Допълнително възниква въпросът, каква е причината да се инвестира в
техника и съвременни средства за следене, ако те се неефективни и налагат
физическа проверка? Пристанище Варна е оборудвано със скенер, който не се
използва и не улеснява операциите свързани с контрола, ЗАЩО? От началото на
годината работи и системата за предварително подаване на обобщени
декларации и събиране на информация за оценка на риска .
Ние разбираме и приемаме целесъобразността на повечето разпореждания
на Агенция Митници за прилагане на контрол и пресичане на контрабандния внос на
стоки в страната, но при гарантиране на ред и вътрешна организация, която
не допуска забавянето на експедицията на стоките повече от обичайното.
Считаме че разпореждането на АМ за 100% физическа проверка при
наличие на система за предварителна оценка на риска не е практиката на
европейските митнически учреждения,защото ЗМ,ППЗМ дават възможност за
проверка на стоките на места,различни от митническите пунктове ( чл.152 ал.2
от ППЗМ ).
Ключов момент в борбата с контрабандата освен ефективното и строго
прилагане на съществуващото законодателство е и взаимодействието и обмяна на
информация между Митница,МВР,НАП,икономическите оператори,браншови
организации на спедитори,агенти и превозвачи и дори потребители .
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай