Основни заплати на държавните служители към юли 2021 г.
Чиновниците в страната не намаляват, застаряват, но повечето изпълняват задачите си над изискванията на оценяващите ги и съответно заплатите им се увеличават. Това са част от изводите в годишния доклад за състоянието на администрацията през 2021 г. (в прикачения файл), приет на последното за юни заседание на правителството. Част от администрациите повишават качеството на работа, въпреки че 50% от тях работят с над петгодишни компютри. Едновременно с това има и странности: водещата административна структура - Министерският съвет, доскоро е плащала на по един служител за разнасяне на пратките на всеки от етажите на сградата.
Реално заетите служители са 132 326, тъй като има законови хипотези, при които на една и съща щатна бройка може да бъде назначен повече от един - например на половин работен ден. Две трети са с договори за служебно правоотношение, което означава, че са със статут на държавни служители и всичките им осигуровки са за сметка на държавния бюджет - привилегия, която още съществува, но управлението на "Промяната" имаше намерение да премахне.
Две трети от работещите в администрацията са с висше образование, като най-много са завършилите "Стопански науки" (28 890, или 21.83% от всички служители). Хората с образование в областта на техническите науки са 12 594, или 9.52%, а юристите са трети по численост - 10 729, или 8.11%.
От данните в правителствените доклади за последните десет години се вижда, че броят на чиновниците, предвиждани в устройствените правилници, не намалява в годините, но също и това, че щатовете изглеждат раздути, след като годишно остават незаети по около 11 хил. работни места.
Докладът всъщност далеч не разкрива истинските проблеми, които се крият дълбоко под повърхността. Така например структурата на Министерски съвет не е помръдвала от 1998 г. и в нея заварихме близо 200 души, работещи в общата администрация, 62 от които назначени в канцеларията, включително вътрешни куриери на всеки етаж. Затова една от първите ни задачи бе да изготвим проект за цялостно преструктуриране. До няколко седмици имаме готовност да оптимизираме с над 15% от общия брой служители, като оптимизацията в общата администрация е над 28%, или общо 68 щатни бройки", заяви за "Дневник" вицепремиерът по ефективно управление в оставка Калина Константинова.
Добави, че въпреки оптимизацията, с новия устройствен правилник ще се въвеждат ключови стратегически функции в 3 нови звена - по-добро регулиране с цел целенасочена работа в посока облекчаване на административната тежест, стратегическото планиране и координацията с останалите ведомства, които изцяло кореспондират и с отправените от ОИСР препоръки в последния им доклад.
Преди формирането на настоящото правителство в оставка планът на "Продължаваме промяната" беше тази година централната администрация да намалее с 30 000 души, или близо една трета. Според коалиционното споразумение за управление на страната администрацията трябваше да бъде съкратена с поне 15% в периода 2021 - 2025 г., но потенциалът изглеждаше по-голям заради заявката за мощна цифровизация на административните услуги. В държавния бюджет за тази година за мерки за оптимизация са предвидени 297 млн. лева, но доколко това може да се изпълни зависи от това дали коалицията под някаква форма ще се закрепи.
Едновременно с това бизнесът възразява да се наливат пари в сектор, който самосъхранява числеността си, докато ползвателите на услугите му намаляват, а технологиите позволяват "спестяване" на физическите бройки.
"Не виждаме стъпки в посока на заявеното намерение за оптимизиране числеността на държавната администрация. Напротив - предвижда се нарастване на разходите за персонал по консолидираната фискална програма. Нереалистично е при намаляване на населението, отчетено с последното национално преброяване през 2021 г., с 1 млн. души централната държавна администрация да е в същия размер като през 2011 г. (предходното национално преброяване)", пише в становище до властта Българската стопанска камара, а поводът е наскоро одобрената актуализация на държавния бюджет. БСК напомня, че през тези 10 години технологиите за предоставяне на публични услуги са напреднали и много от тях биха могли да се предоставят по електронен път, което би намалило и корупцията. Това впрочем не само не се оспорва от кабинета "Петков", но заявките са за пробив в сегашната система.
В отговор на парламентарен въпрос отпреди дни на вицепремиера по ефективно управление Калина Константинова се казва, че досегашните усилия на управляващите са били да приведат състоянието на администрацията в съответствие с новата структура на правителството - нови министерства и промяна в подчинението на някои звена.
До 31 май ведомствата е трябвало да предложат конкретно намаление на щатните бройки, но в крайна сметка концепции са представени само от пет министерства - на транспорта и съобщенията (оглавявано от министър на "Продължаваме промяната"), околната среда и водите (от представител на "Демократична България), вътрешните работи ("Продължаваме промяната"), на електронното управление и на правосъдието ("Демократична България").
"Функцията на общата администрация е спомагателна - служителите, назначени в нея, следва да подпомагат работата на специализираната администрация. Не случайно от години се обсъжда въвеждането на т.нар. споделени услуги, които да обслужват няколко администрации. Подобен обход е обсъждан много години, но никога не са предприемани реални стъпки в тази посока. За сметка на това само за 6 месеца, или едва 1/8 от нашия мандат, ние успяхме да въведем звено за споделени услуги в сферата на човешките ресурси в администрацията на Министерския съвет, което обслужва Министерството на иновациите и растежа и Министерството на електронното управление. Това означава, че 12 служители в звеното обслужват администрации с общо 1153 служители", коментира пред "Дневник" вицепремиерът Константинова.
"На фона на всички тежки кризи, които посрещнахме с този кабинет, и на това замръзнало във времето състояние на администрацията ние подготвихме и изключително амбициозна регистрова реформа. Внесохме законопроект за създаване на Държавна агенция по вписванията, която ще обедини и интегрира най-ключовите първични регистри за физически и юридически лица, имоти и кадастър, от които зависи почти целия търговски и граждански оборот и цялото електронно управление в държавата. Това е една от най-важните реформи за ефективното управление на държавата, която можеше вече да е факт, ако не беше натискана спирачката на този кабинет", посочи още Константинова пред "Дневник".
По думите й тази реформа е изключително неудобна, защото ще пресече множество схеми за имотни измами. По прогнозни данни тези промени ще спестяват по 30 млн. лв. от такси на гражданите и бизнеса и над 5 млн. човекочаса ще бъдат спестени от чакане за обработка и издаване на документи.
Имаме още десетки планове и стотици задачи и всички те целят едно – постигане на пълна прозрачност в държавната администрация. За никога не е тайна, че дребната чиновническа корупция е люлката на задкулисието у нас, но ние имаме волята да я пресечем още в зародиш.
Според годишния доклад на Европейската комисия за 2021 г. за възнагражденията и пенсиите на служителите от държавите, членки на ЕС, за служителите от централната администрация в България се наблюдава ръст от 10.4% на реалните нетни възнаграждения към 1 юли 2021 г. спрямо юли 2020 г.
Служителите в държавната администрация ежегодно се оценяват за изпълнението на заеманите от тях длъжности, ако имат действително отработени най-малко 6 месеца за календарната година, се уточнява в доклада. От публикуваните данни може да се заключи, че
Разпределението на получените през 2021 г. окончателни годишни оценки е :
Оценяването на изпълнението на длъжността се извършва въз основа на два показателя: постигането на предварително определени цели (или изпълнението на преките задължения и поставените задачи) и показаните компетентности, необходими за изпълнението на длъжността съобразно съответната рамка на компетентностите и длъжностната характеристика, пояснява докладът.
Основни заплати на държавните служители към юли 2021 г.
Минимална |
|
---|
|
||
---|---|---|
Главен секретар | 1713 | 6125 |
Главен директор | 1601 | 5232 |
Ръководител на вътрешен одит | 1719 | 4441 |
Ръководител на инспекторат | 1586 | 4610 |
Заместник главен директор | 2171 | 4589 |
Директор на дирекция | 850 | 6458 |
Началник отдел | 810 | 5329 |
Началник сектор | 1123 | 4232 |
Държавен експерт | 960 | 4364 |
Държавен инспектор | 1218 | 3700 |
Държавен вътрешен одитор | 1577 | 3706 |
Главен експерт | 730 | 3709 |
Главен инспектор | 950 | 3614 |
Главен счетоводител | 1067 | 3784 |
Главен юрисконсулт | 760 | 3950 |
Главен вътрешен одитор | 1242 | 3077 |
Финансов контрольор | 650 | 3228 |
Служител по сигурността на информацията | 1149 | 3232 |
Старши експерт | 710 | 2957 |
Старши инспектор | 670 | 3128 |
Старши юрисконсулт | 822 | 3089 |
Старши вътрешен одитор | 1000 | 2500 |
Старши счетоводител | 963 | 2978 |
Младши експерт | 656 | 2454 |
Инспектор | 661 | 3220 |
Юрисконсулт | 700 | 2300 |
Вътрешен одитор | 1131 | 2395 |
Главен специалист | 663 | 2405 |
Старши специалист | 660 | 1788 |
Специалист | 580 | 1992 |
Технически сътрудник | 650 | 1500 |
Изпълнител | 650 | 1915 |
Източник: : Администрация на Министерския съвет, дирекция „Модернизация на администрацията“
Въпреки че половината от компютрите са над петгодишни
В края на 2021 г. администрацията разполага със 114 018 броя персонални компютри, от които 26 737 преносими и 87 281 настолни. Половината от тях са над петгодишни, от 3 до 5 години са 24.59% и до 3 години са 25.88%.
От антивирусния софтуер, използван в администрациите, 50% е безплатен и съответно 50% е платен.
По отчетни данни все още едва две трети от администрациите предлагат електронни административни услуги.
Най-наказвани са в МВР
През 2021 г. по данни от отчетите са наложени общо 1959 дисциплинарни наказания за извършени нарушения от служители в администрацията, или на 1.48% от всички. От тях най-много наказания са наложени по Закона за МВР - 1342 бр., като 39.42% от тях са наказанията"порицание", а 36.29% - "писмено предупреждение". Наложените дисциплинарни наказания по Закона за държавния служител са 257: най-много са най-слабите наказания "забележка" - 51.75%; 16.73% са порицанията, 12.45% - "отлагане на повишение в ранг с една година"; 5.06% - "понижение в по-долен ранг за срок от 6 месеца до 1 година", и 14.01% - "уволнение".
ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА АДМИНИСТРАЦИЯТА
file:///C:/Users/userr/Downloads/4366185.pdf
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай