Днес е : Събота, 8 Август 2020

Калоян Копчев: Здравната каса финансира болниците, за качеството на услугите следи ИА ` Медицински одит`

Публикация 09 Feb, 2018 / интервю на Румен НИКОЛАЕВ

УМБАЛ Канев е единствената от 7-те болници в областта, която не усвоява отпуснатите от РЗОК средства, твърди директорът и

   Калоян Копчев е трети мандат директор на РЗОК – Русе.

Завършил е средно образование в 78-мо СОУ в Банкя, училището, в което е учил и премиера Бойко Борисов. В СА „Д.А.Ценов”  се дипломира със специалност „Маркетинг и планиране”, а магистратура – във ВТУ „Св.св. Кирил и Методий” – „Здравен мениджмънт”.

 

  • Г-н Копчев, новината днес е, че РЗОК- Русе ще разполага за първите три месеца на годината с 1,5 млн. лева или 15 процента повече средства за болнична помощКакво означава таза цифра?

   Това, което сме плащали за първите три месеца на миналата година средномесечно на болниците,  сега е с 15 на сто повече. Бях поискал всички болници да си направят предложения какво искат за тази година да имат като средства. Така и се мотивирах пред НЗОК до колко трябва да бъдат отпуснати и кой колко трябва да получи, като разбира се, предложението ми бе в разумни граници. Тия пари са разпределени между абсолютно всичките 7 болници в област Русе, които имат договор с Касата.

  • Какво означава този факт?

   При липса на промяна на цените на клиничните пътеки, към момента те ще могат да лекуват повече хора.Прави впечатление, че всички болници си усвояват средствата с изключение на УМБАЛ Канев- за декември месец има неусвоени 180 000 лева. От отчетените през януари средства неусвоените са 130 000 лева.Това са сериозни суми и е въпрос на мениджмънт да не се получава подобна ситуация.

  • Въпреки че нямате отношение към факта, проблемът може да е от изнесената наскоро информация, че болницата има недостиг на 69 лекари?

   При тях почти ежедневно има лекари, които напускат, които подават документи за постъпване на работа, има едно сериозно текучество на персонал. Това са моите впечатления.

  • Нека се върнем към сумите, които се харчат и услугата, която се предлага. Какъв контрол осъществява  Касата по отношение разходването на средства? Факт е, че открай време, независимо за кое болнично заведение става въпрос, пациентите най-често са недоволни /има и положителни отзиви, но преобладава негативната оценка/? Въпреки многото пари, повечето хора не усещат подобряване на медицинските услуги…

   Качеството на медицинската помощ е вменено да бъде контролирано и следено от ИА „Медицински одит”.Касата извършва проверки на всички болници ежемесечно, като се следи как се разходват парите и дали е трябвало да бъдат изразходени. Това включва: дали пациентът е имал съответните индикации за тази хоспитализация, дали е бил достатъчно болен, за да влезе по тази клинична пътека. При изписването- свършени ли са всички лечебни дейности и показателите му дали отчитат да е по- здрав или достатъчно излекуван, за да бъде изписан.

   Касата плаща за лечение, на основното, придружаващите заболявания, плюс заболявания, настъпили по време на лечението в болницата. Факт е, че има заболявания, които изискват лечение не само по една клинична пътека. Примерно при инсулт следва рехабилитация.

  • Да, но някой път пациенти се оставят да лежат повече, отколкото е необходимо…

   Касата поставя и изисквания за минимален престой за Х дни, примерно 7 дни при физиотерапевтичните пътеки. Ако болният не е излекуван, няма горна граница колко дена трябва да стои. При повечето време престой обаче разликата не се доплаща. В тази връзка може би някои болници си позволяват да предписват и друга пътека, за да им бъде заплатено. Добър или не, това е моделът, по който Здравната каса работи.

  • Но да се върнем към проблема- парите стават все повече, липсва усещане за подобряване на здравните услуги…

   Ние сме финансовата институция, която осигурява средствата за лечение на здравно осигурените лица. За Касата е важно болниците заведения да имат необходимата апаратура, брой квалифицирани лекари, за да бъде извършена една услуга по дадена пътека, квалификации, специалности, както и да бъде спазен минималният престой.

   За съжаление, една голяма част от жалбите, които пристигат при нас, са свързани с незнанието и с некомпетентността на гражданите.

  • Добре, личното впечатление- правят ли повечето пари здравеопазването по-добро?

    Би трябвало да е така.

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама