| При продажбата на бутилирани червени вина водещо е българското производство, докато при белите - вносът, с близо 65% пазарен дял. | 
   След  почти пълния си срив през 90-те години на миналия век в последното  десетилетие българското винопроизводство постигна сериозен напредък и  успя да се възроди не само икономически, но и стилистично - няма да  сгрешим, ако кажем, че страна ни е част от модерното световно  винопроизводство. За съжаление кризата спъна този възход, като ограничи  ръста на вътрешното потребление и сви износа наполовина.
   В  навечерието на винения празник "Трифон Зарезан" - 14 февруари, от  Изпълнителната агенция по лозата и виното обаче поднесоха обнадеждаващи  новини за бранша. По думите на директора на агенцията Красимир Коев  потреблението на вино на вътрешния пазар през 2012 г. е нараснало с  около 10%. Друга тенденция според Коев е тази, че се увеличават  продажбите на вино с гарантиран произход за сметка на сивия сектор – за  никого не е тайна, че в България той все още има значителен дял. Според  Коев искрица надежда има и за износа - данните на агенцията показват  годишен ръст от около 1.5%. Това обаче не се потвърждава от НСИ - според  националната статистика през 2012 г. износът дори отбелязва спад от под  1%. Безспорният факт е, че българското винопроизводство все още не може  да разчита на износа като двигател за растеж.
                  Налей си чаша...
  Отчетеният  ръст на вътрешния пазар безспорно е добра новина. Тя не е и толкова  неочаквана. Консумацията на вино в България расте с малки, но сигурни  стъпки от няколко години. "Това е логичен резултат от няколко основни  фактора", казва Иван Манахилов, закупчик вино на една от големите  специализирани вериги – Casavino. От една страна, инвестициите, които  много нови и вече утвърдени изби направиха в обновяване на лозя и  засаждане на нови преди икономическия срив, сега дават своите резултати.  "Десетки изби в момента разполагат с млади плодородни лозя, които в  комбинация с качествено оборудване вдигнаха нивото на българското вино, и  това не остава незабелязано от потребителите", казва той.
  От  друга страна, кризата сложи край на розовия период за българското  винопроизводство – тя постави спирачка пред потреблението и накара  винарите да преосмислят ценовата си политика. Тогава рязко поевтиняха  българските вина от средния (10 - 20 лв.) и горния среден сегмент (20 -  30 лв.).
  Не на последно място с всяка година расте и винената  култура на българските потребители. И макар тя да има значение повече за  качествения избор, отколкото за повишаването на покупките, все пак  маркетингът привлича нови потребители. А потенциалът е огромен – браншът  е категоричен, че българите все още традиционно предпочитат ракията и  бирата, макар че според някои проучвания в момента те са изравнени с  виното като честота и навик на потребление.
   Все по-светли изби
   Когато  говорим за консумация на вино в български условия, особено интересен е  въпросът със сивия сектор. Наблюдението на Красимир Коев е, че домашното  и нелегалното производство се свиват. "Миналата година изкупните цени  на гроздето бяха много високи, дори надминаваха лев за кг, докато  обикновено са около 40-50 ст. Затова много производители на грозде  предпочетоха да продадат продукцията си на избите, вместо сами да правят  вино и да продават нелегално", разказа за "Kапитал Daily" Красимир  Коев. От друга страна като цяло традицията на домашното производство е  при възрастните хора, а по-младото поколение е все по-малко склонно да  се занимава с това.
  Знакът на кризата
  Друга  интересна тенденция, която възниква в последните години заради  промяната в това статукво, е, че нараства търсенето на наливно вино от  избите. "Все повече изби продават наливно вино. Сериозна част от  по-малките на практика реализират до 60-70% от продукцията си насипно –  чрез заявки на дребно и едро и на място в избата." Тъй като пестят  разходи например за отлежаване на виното в дъбови бъчви и други  технологични процеси, които оскъпяват крайния продукт, както и от  опаковка, те успяват да поддържат много ниски цени – между 3 и 5 лв. за  литър. В същото време клиентът получава продукт със задоволително  качество, предназначен за ежедневна консумация.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай