Сряда, 25 Декември 2024

Пазарно затопляне за виното

Пазарно затопляне за виното
Публикация   14 Фев, 2013   /     capital   /     457

Макар и пострадали от кризата, продажбите в страната отново се увеличават

При продажбата на бутилирани червени вина водещо е българското производство, докато при белите - вносът, с близо 65% пазарен дял.

   След почти пълния си срив през 90-те години на миналия век в последното десетилетие българското винопроизводство постигна сериозен напредък и успя да се възроди не само икономически, но и стилистично - няма да сгрешим, ако кажем, че страна ни е част от модерното световно винопроизводство. За съжаление кризата спъна този възход, като ограничи ръста на вътрешното потребление и сви износа наполовина.

   В навечерието на винения празник "Трифон Зарезан" - 14 февруари, от Изпълнителната агенция по лозата и виното обаче поднесоха обнадеждаващи новини за бранша. По думите на директора на агенцията Красимир Коев потреблението на вино на вътрешния пазар през 2012 г. е нараснало с около 10%. Друга тенденция според Коев е тази, че се увеличават продажбите на вино с гарантиран произход за сметка на сивия сектор – за никого не е тайна, че в България той все още има значителен дял. Според Коев искрица надежда има и за износа - данните на агенцията показват годишен ръст от около 1.5%. Това обаче не се потвърждава от НСИ - според националната статистика през 2012 г. износът дори отбелязва спад от под 1%. Безспорният факт е, че българското винопроизводство все още не може да разчита на износа като двигател за растеж.

                  Налей си чаша...

  Отчетеният ръст на вътрешния пазар безспорно е добра новина. Тя не е и толкова неочаквана. Консумацията на вино в България расте с малки, но сигурни стъпки от няколко години. "Това е логичен резултат от няколко основни фактора", казва Иван Манахилов, закупчик вино на една от големите специализирани вериги – Casavino. От една страна, инвестициите, които много нови и вече утвърдени изби направиха в обновяване на лозя и засаждане на нови преди икономическия срив, сега дават своите резултати. "Десетки изби в момента разполагат с млади плодородни лозя, които в комбинация с качествено оборудване вдигнаха нивото на българското вино, и това не остава незабелязано от потребителите", казва той.

  От друга страна, кризата сложи край на розовия период за българското винопроизводство – тя постави спирачка пред потреблението и накара винарите да преосмислят ценовата си политика. Тогава рязко поевтиняха българските вина от средния (10 - 20 лв.) и горния среден сегмент (20 - 30 лв.).

  Не на последно място с всяка година расте и винената култура на българските потребители. И макар тя да има значение повече за качествения избор, отколкото за повишаването на покупките, все пак маркетингът привлича нови потребители. А потенциалът е огромен – браншът е категоричен, че българите все още традиционно предпочитат ракията и бирата, макар че според някои проучвания в момента те са изравнени с виното като честота и навик на потребление.

   Все по-светли изби

   Когато говорим за консумация на вино в български условия, особено интересен е въпросът със сивия сектор. Наблюдението на Красимир Коев е, че домашното и нелегалното производство се свиват. "Миналата година изкупните цени на гроздето бяха много високи, дори надминаваха лев за кг, докато обикновено са около 40-50 ст. Затова много производители на грозде предпочетоха да продадат продукцията си на избите, вместо сами да правят вино и да продават нелегално", разказа за "Kапитал Daily" Красимир Коев. От друга страна като цяло традицията на домашното производство е при възрастните хора, а по-младото поколение е все по-малко склонно да се занимава с това.

  Знакът на кризата

  Друга интересна тенденция, която възниква в последните години заради промяната в това статукво, е, че нараства търсенето на наливно вино от избите. "Все повече изби продават наливно вино. Сериозна част от по-малките на практика реализират до 60-70% от продукцията си насипно – чрез заявки на дребно и едро и на място в избата." Тъй като пестят разходи например за отлежаване на виното в дъбови бъчви и други технологични процеси, които оскъпяват крайния продукт, както и от опаковка, те успяват да поддържат много ниски цени – между 3 и 5 лв. за литър. В същото време клиентът получава продукт със задоволително качество, предназначен за ежедневна консумация.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha