Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов заяви, че се прави „най-важната реформа в обществения транспорт в България от половин век насам“. Това съобщиха от пресцентъра на министерството във връзка с представянето на проекта на Закон за обществения транспорт пред Националното сдружение на общините в Република България.
Караджов посочва, че десетилетия наред се говори за национална транспортна схема, транспортен модел и единен билет, но досега никой не се е заел с реализирането на такава реформа. Законопроектът е разработен с основен фокус върху пътника, като държавата и общините са определени като инструменти за осигуряване на удобство, достъпност и предвидимост на услугата.
Според данни, представени от общините и цитирани в съобщението, 738 населени места в страната нямат никакъв обществен транспорт, а още 601 са с неадекватно обслужване - с разписания само на хартия, нередовни линии и липса на връзки. Едва 61 населени места разполагат с адекватно транспортно обслужване. Липсата на достъп възпрепятства деца да стигат до училище, възрастни хора - до медицинска помощ, а работещи - до работните им места, се отбелязва още в съобщението.
От министерството уточняват, че причините за ситуацията са системни: разпокъсана нормативна база за различните видове транспорт, отсъствие на единна схема от взаимосвързани разписания, недостатъчен контрол, липса на единна билетна система и слаба координация между държавата и общините. Новият закон цели да реши всички тези проблеми едновременно, подчертава Караджов.
По информация на пресцентъра изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Силвия Георгиева е заявила, че за първи път се предлага толкова модерен закон със социална насоченост, поставящ пътника в центъра. Сдружението е в готовност да участва в работните групи за изготвяне на подзаконовата нормативна уредба.
„Приемете този законопроект като наша обща задача“, посочва още Караджов. По думите му общините ще разполагат с по-ефективни инструменти за планиране, модел за междуобщински съюзи, ясни правила за тарифи и разписания, достъп до данни в реално време и възможност за интегриране на местните транспортни схеми с националната.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай