С търговския директор на "Албена" АД Маргита Тодорова, член на борда на директорите, разговаря Румен Николаев
В разгара на сезона сме, каква е запълняемостта на комплекса?
Може да се каже, че тя е на 90 процента. Има ръст на нощувките около 15 процента, а на отделни пазари този процент е по-висок. Може да подчертая немския пазар, при който увеличението на самолетните седалки дава отражение и в нощувките, които са с 44 % повече. При скандинавските пазари имаме увеличение с 12 на сто, на румънския- с 4 на сто. Ръст на нощувките има и при поляци и чехи.
Какво споделят туристите, които идват за първи път в Албена, увеличат ли се тези, които вече са били?
Имаме постоянни гости, които оценяват продукта и качеството, което се предлага. Всеки, който идва за първи път, е приятно изненадан, дори учуден от добре поддържан плаж и гора в непосредствена близост, както и добре поддържаната инфраструктура, коята Албена предлага. Както и прекрасните условия, които предлагат различните хотели на курорта.
Естествено ще стане дума и за персонала. Как се справяте този сезон с проблема, характерен за туристическия бранш?
Това е една от важните теми, която решаваме и миналата, и тази година. Тя ще бъде актуална и в краткосрочна перспектива. Все повече се налага необходимостта от наемане на персонал от трети страни.
Колко са те през този сезон?
Малко повече от 700 души, а миналата- 400. Увеличението на персонала се наложи от увеличението на обемите по хотелите.
Това са работници от Узбекистан, Киргистан, Украйна, Индонезия, имаме и тази година турски екипи, дори и румънци.
Миналата година имаше проблем с визите, решен ли е вече този проблем?
Фактът, че успяхме да съберем необходимия ни персонал означава, че успяхме да разрешим и въпроса с визите. За да има трайно решение, смятаме, че трябва да се взаимни търговските споразумения с различни страни за обмен на персонал. По този начин ще се регламентира и улесни наемането на чуждестранен персонал.
Вече имате представа- какви са мотивите за идващите от чужбина да работят в Албена?
Един от основните мотиви е заплащането, естествено. Но не крия, че много хора идват, за да съчетаят работата си с една по-различна култура, пребиваване в един добре организиран курорт.
Обикновено Албена наема работници от ниски категории, които не изискват специални умения. Но има ли и такива, които са с опит в кухнята, в сервитьорския бранш?
Да, има. Нистина, повечето са с обща подготовка. В нашите спа и медиспа центрове работят рехабилитатори и масажисти, които са с нужната подготовка и успешно се вписват в предлагането на различни терапии, масажи и др. В три ресторанта на хотели имаме турски екипи.
Стана ясно, че се увеличава посещаемостта в курорта както от страна на чуждите туристи, така и на български гости. Достигнахте ли нивата отпреди пандемията.
Все още не сме достигнали тези нива, тъй като трудно се запълват туристите от руския пазар, който загубихме по това време. Работим активно да търсим алтернатива на отсъстващите 25 на сто от общия брой нощувки. Досега сме възстановили около 15 процента. Албена през 2022 г. беше достигнала 1,5 млн. нощувки.
%image2%
Цените за българските летовници по морето са критерий за избора къде да почиват. Как Вие ги определяте тази година?
Цените, които предлагаме, както за нощувки, така и в баровете и ресторантите, в сравнение с другите места и курорти по Черноморието са разумни и не бих казала, че са високи. Това се доказва и от засиленото потребление от страна на гостите.
Сигурно би било интересно да кажем, че достатъчно усилия и инвестиции бяха направени в затваряне на цикъла- от фермата до масата. Албена разполага със собствени лозови масиви...
Над 60 на сто от хранителните продукти се доставят от собствени ферми. Туристите, които предпочитат и пият вино, консумират бяло вино и розе, произведено от нашето грозде. Животните от породата Black Angus, които бяха 120, вече достигнаха 400 глави. Затова и голяма част от говеждото, което се предлага, е от него. Отпадъците от храните се преработват и отиват за производството на биогаз, топла вода и електричество. Същото важи и за ябълките и за ябълковия сок, за черешите /като изключим тази година/. Повече от 60 процента от ел. енергията идва от соларните панели, като инвестицията в този посока ще продължи и догодина. Поддържаме цените на чадъри и шезлонги на плажа непроменени- по 7 лева за външни посетители. Те са едни от ниските за сезона, особено ако се сравнят с тези в един съседен курорт.
Факт е, че значително повече посещения има в Албена през почивните дни. Това създава ли проблем с паркирането?
Имаме достатъчно места за паркиране. Паркингите в курорта са в различни зони- в началото на влизане, познат като Автогара с около 800 места, в централна част и в т.н. Зелена зона. Възможност да паркират в курорта има за 4500 коли.
А какъв процент са самолетните туристи, спрямо тези, които са организирани самостоятелно?
Чартърните гости тази година са повече от половината туристи в комплекса, като същевременно се отбелязва и ръст.
Интерес представлява и развитието на Албена. Какви са инвестициите за 2025 година?
Те са насочени през тази година в обновяване на продукта. Беше изцяло реновиран хотел „Боряна”, който вече е 4 звезди. Частично е обновен и хотел Гергана. Много подобрения са направени и в други хотели, както и в инфраструктурата.
В по-далечна перспектива предстои реконструкция на хотелите „Добруджа”, „Арабела” и „Калиопа”.
За тази година бюджетът за общите инвестиции е 15 млн. лева.
%image3%
Предполагам, че и тази година културният календар на Албена предлага много и стойностни събития?
Да, така е. Летни сцени, различни спортни мероприятия... атрактивно и зрелищно премина състезанието за купата по конен спорт.
Предстоят състезания за купата „Златна Добруджа”, фолклорни концерти...
Албена вече се утвърди като център за конгресен туризъм. Какво се случи и какво предстои?
Тук са създадени чудесни условия за провеждане на събития в различни формати. Успели сме да привлечем много и стойностни конгресни мероприятия, семинари, конференции. Проведе се конгрес на общопрактикуващите лекари, голямата конференция на общините в края на м. октомври. Провеждат се различни фестивали, които са част от общата програма, както и различни по-малки тиймбилдинги.
Вместо обобщение: Да запазим стила на Албена с усещането за комфорт и хармония, на което изключително много държим, сподели Маргита Тодорова.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай