Въпросът за командироването на магистрати отново изплува на повърхността, когато стана ясно, че съдията, разглеждащ искането за взимане на мярка за неотклонение на варненския кмет Благомир Коцев[1], е командирован от Софийския районен в Софийски градски съд вече четвърта година. На пръв поглед това може да изглежда като незначителна кадрова подробност. Защо обаче тази подробност предизвика притеснение у някои наблюдатели на съдебния процес?
По дефиниция командироването цели преодоляването на остър кадрови недостиг, т.е. говорим за временна мярка, която се използва по изключение и следва да компенсира диспропорцията в натовареността в даден орган на съдебната власт. Данните обаче разкриват далеч по-различна и смущаваща картина, която разглеждаме по-долу в цялост без да обсъждаме конкретния казус. Какво буди тревога?
- Броят на командированите
Опитите на законодателната власт да обуздае злоупотребата с командироването през 2016 г. доведе до най-ниски нива на командировани съдии и прокурори през 2017 г. А защо следващите години те отново нарастват? Пак заради законодателя, който със завидна методичност и без много шум услужливо въведе такива промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), че отвори вратата към още по-разюздено използване на този институт. Това, съчетано с невъзможността ВСС да изпълнява ефективно и навременно правомощията си по отношение на натовареността и конкурсите (а и отмяната от ВАС на конкурсите за повишаване), доведе до устойчивия ръст на броя на командированите до 2022 г. Намаляването през 2023 г. се дължи в голяма степен на два фактора: закриването на специализираните съдилища и прокуратури и отстраняването на Иван Гешев от длъжността главен прокурор. При съдиите към настоящия момент обаче се наблюдава почти пълно възстановяване на рекордните нива от 2022 г. и то въпреки „отпушването“ при конкурсите. При прокурорите картината е по-различна – смяната на караула на върха доведе до откомандироване на лоялни към старото ръководство, но и там тази година започва лек ръст. Сам по себе си броят не е основният проблем. Когато обаче той се съчетае с други притеснителни тенденции, положението повдига сериозни въпроси относно механизмите за овладяване на съда.
- Продължителността на командироването
От 105 командировани през месец май тази година прокурори 55, т.е. повече от половината, са командировани над 24 месеца като има примери на такива, командировани в продължение на 57, 58, 63, 87, 94 месеца. При съдиите 66 от общо 216 (пак за месец май т.г.) са командировани над 24 месеца, някои от които впечатляват с продължителност от 77, 78, 79, 85, 87, 111, 126. Множество са и тези, командировани в продължение на между 12 и 24 месеца.
Тъй като това са данни към 31 май т.г. месеците са всъщност един, скоро два, отгоре – т.е. говорим за работа не на титулярно място в продължение на години.
- Къде се командирова?
Краткият отговор – в по-горна инстанция. Всички магистрати ли? Другият кратък отговор – почти. За да не сме голословни обаче пак обръщаме взор към данните, които показват следното: от 216 съдии 171 (т.е. близо 80%) са командировани в горна инстанция, а от 105 прокурора – 94 или почти 90%. Съответно командированият получава по-високо възнаграждение, а с едно решение от края на 2023 г. на ВСС по предложение на председателя на ВАС допълнителните трудови възнаграждения се определят по предложение на председателя на съда/ръководителя на прокуратурата, в който са командировани.
- Мотивите за командироването
Реални мотиви на практика липсват. Има единствено позоваване на фактическо положение като необходимост от кадрова обезпеченост и висока натовареност на дадения орган на съдебната власт (или негов носител). В нито един случай обаче не става ясно защо един магистрат е предпочетен пред друг. Нито пък става ясно защо се черпи човешки ресурс от даден съд, а не друг. С други думи – случва се единствено по субективната воля на председателя/административния ръководител на горестоящ съд без посочване на мотиви и при липса на обективни и проверими критерии.
Защо това е проблем?
При разглеждането на горепосочените елементи в съвкупност се вижда, че командироването се:
- превръща в лост за влияние над всеки магистрат, който би желал да остане на командированото място поради географска или статусна (по-интересна и разнообразна материя, възнаграждение) привлекателност. Това застрашава неговата независимост;
- явява способ за заобикаляне на конкурсното начало чрез фаворизиране на определени магистрати, чиято зависимост от командироващия председател/административен ръководител представлява сериозен корупционен риск. Тоест, постига се нелегитимна цел с легитимни средства – правилата за командироване са се изродили в средство за избягване на правилата за законосъобразен кариерен растеж;
Това, от своя страна, води до:
- Постъпателно и едва доловимо преформатиране на кадровия ресурс на определени съдилища и прокуратури;
- Демотивиране на тази част от магистратската общност, която следва последователен и предвидим път на кариерно развитие;
- Подсилва традиционно ниското ниво на обществено доверие в органите на съдебната власт, тъй като създава впечатление за необяснимо неправомерно влияние.
За щастие преодоляването на порочните практики е възможно с изменения на ЗСВ. Някои от тях могат да бъдат:
- отмяна на въведените изменения, с които се създаде неограничена възможност за командироване на незаета длъжност, като командироването на незаета длъжност да е само по изключение и при реална необходимост;
- въвеждане на обвързващо председателя колективно вземане на становище за командироване и откомандироване на съдии от страна на общото събрание на съответния съд;
- решенията за командироване и откомандироване следва да се вземат въз основа на предвидими, ясни и конкретни вътрешни правила, одобрени и приети от съответните общи събрания;
- Премахване на възможността председателят на ВАС да командирова съдии от общите (РС и ОС) съдилища към административните съдилища и др.
Алтернативно може министърът на правосъдието вместо да отбива номера единствено с приказки за имотната мафия, да възроди проекта на ЗСВ, който отлежава в министерството от пролетта на миналата година. Там се съдържат предложения, които имат потенциала да възпрат превръщането на обиколните пътища в основен маршрут.
[1] Нaĸaзaтeлнo дeлo oт oбщ xapaĸтep № 4564/2025 г. нa Coфийcĸия гpaдcĸи cъд
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай