България ще има частни пътнически влакове от 13 декември 2026 г. За целта железопътната система ще бъде разделена на регионален принцип на три лота - западен, северен и южен, като всички печеливши линии попадат в западния лот. В конкурса за избор на превозвач за пръв път БДЖ ще се конкурира с частни оператори. Новите договори ще са 12-годишни и трябва да бъдат сключени до края на 2025 г. Избраните превозвачи ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата. Ще работят на максимална печалба от 5%. Те ще трябва да синхронизират системата си за резервация и продажба на билети за удобство на пътниците.
Това предвижда Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт, публикуван от министерството на транспорта за обществено обсъждане. Възлагането на такава поръчка е мярка, която ще се приложи за първи път от българската държава, и представлява значително предизвикателство, се отбелязва в проекта.
ЛОТОВЕТЕ
Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като за целта България се разделя на три лота – западен, северен и южен. Всеки от лотовете включва и второстепенни линии, като ще бъде обслужван от депо на своята територия.
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. Експресните влакове трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари. Те ще имат минимум първа и втора класа и резервация на всички места. В момента този пазарен сегмент не съществува в България и няма достатъчно наличен подвижен състав, който да е подходящ за извършване на този вид услуги.
Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай