Една от най-важните реформи на последните години влиза в сила от днес - от 1 юни хартиените трудови книжки се заменят с единен електронен трудов запис в регистър на заетостта, който ще е техният електронен вариант. В регистъра ще се декларират повече обстоятелства, отколкото се подаваха досега с уведомленията в НАП, като ще се налага и по-често да се подават уведомления заради различни промени в трудовото правоотношение. Затова и специалисти твърдят, че дигитализацията всъщност създава нова административна тежест за фирмите.
Правителството до последния момент променя наредбата, по която ще се попълва е-записът, включително образците на документите, които ще се подават - те тепърва ще бъдат обнародвани в "Държавен вестник". Работодатели и специалисти по човешки ресурси пък предупреждават в последните дни, че все още има неясноти по прилагането на новите правила. А въпреки заглавията, че хартиените книжки отиват в историята, НОИ посъветва да ги пазим до пенсионирането, защото може да ни се наложи с тях да удостоверяваме стаж.
Какво се променя?
От 1 юни хартиената трудова книжка се заменя с единен електронен трудов запис в нов регистър на заетостта, администриран от НАП. С това всички данни и обстоятелства, свързани с трудовото правоотношение на работещите вече ще се въвеждат и съхраняват само в електронен вид. На 30 май от 17:30 ч. приходната агенция спря да приема уведомления за трудови договори, а регистърът вече има своя рубрика с полезна информация в сайта на приходната агенция. Хората, които досега са имали достъп до електронните услуги за подаване на уведомления, ще имат достъп и до новите услуги, без да е необходимо да правят нещо допълнително, става ясно от обясненията на НАП.
Промяната обаче не означава, че можем веднага да изхвърлим хартиените си трудови книжки. Според Кодекса на труда книжките, издадени и водени преди 1 юни 2025 г., продължават да бъдат официални удостоверителни документи за вписаните в тях обстоятелства. Затова и Националният осигурителен институт излезе със специална препоръка осигурените лица да съхраняват всичките си трудови книжки до пенсиониране, тъй като може да им се наложи да удостоверят осигурителните периоди, които са записани в тях.
Работодателите имат една година срок - до 1 юни 2026 г., или ако междувременно прекратят трудовия договор, да оформят трудовите книжки на служителите, като с цифри и думи запишат в тях продължителността на трудовия стаж, положен от служителя в съответната фирма към 1 юни 2025 г. След оформянето, трудовата книжка се връща на служителя.
За служебните договори срокът за вписване в регистъра на заетостта е 1 юни 2026 г. В срок до 31 декември 2026 г. или при прекратяване на служебното правоотношение в периода от 1 юни 2026 г. до 31 декември 2026 г. органите по назначаване оформят служебната книжка на държавните служители, като в служебната книжка с цифри и думи се записва продължителността на служебния стаж, положен от държавния служител към 1 юни 2026 г. След оформянето и служебната книжка се връща незабавно на държавния служител.
Самият регистър вече би трябвало да е попълнен със съществуващите данни от регистъра на трудовите договори и при необходимост - на база на други източници, според текстове в Кодекса на труда.
Какво съдържа електронният трудов запис?
Електронният трудов запис трябва да съдържа обичайната информация в един трудов договор и някои допълнителни обстоятелства, които са новост за процедурата. В него ще се вписват дата на сключване, изменение или прекратяване, срок, допълнителни споразумения, размер на основното трудово възнаграждение, кодове на заеманата длъжност и на основната икономическа дейност, продължителност на работното време, продължителност на времето, което се признава за трудов стаж, както и на времето, което не се признава за трудов стаж, уговорен платен годишен отпуск, изплатено обезщетение при прекратяване на трудовото правоотношение, дните използван платен годишен отпуск, полагащ се за годината на прекратяването на правоотношението.
Ще се обявяват и запорни съобщения по вземане за издръжка, като според нови текстове в Гражданския процесуален кодекс това ще позволи, когато длъжникът премине на работа при друг работодател или в друго учреждение, удръжките от възнаграждението му да се правят въз основа на това вписване, дори и да не е получено друго запорно съобщение.
„Има редица нови обстоятелства, които преди не са били вписвани в трудовата книжка. Като примерно, да декларират платен годишен отпуск, регулярно – промените по този отпуск. Това никога не се е изисквало. Да декларират запорни съобщения, текущо, което не се е изисквало“, коментира пред бТВ Петя Димитрова, ръководител „HR софтуер“ в IT компания. В същия материал друг представител на бизнеса - Ангел Петров, ръководител екип в IT компания, описва ситуацията така: "Не само, че самите полета, които трябва да се попълват в електронния трудов запис, са двойно повече, но се създава и административна тежест по отношение на честотата на вписване на определени факти и обстоятелства".
При какви обстоятелства ще се подава нов запис
Единният електронен трудов запис се формира от отделни електронните трудови записи, подадени от работодатели за техните работници/служители. Такъв запис ще се подава при сключване, изменение и прекратяване на трудов договор, както се правеше и досега с уведомленията към НАП. Срокът за подаване на уведомление при сключване и изменение на трудов договор е три дни, а при прекратяване - седем, като това бяха сроковете и досега. В по-рядката хипотеза на вливане/сливане на предприятия, смяна на собственик и пр. срокът за подаване на запис е десетдневен.
Работодателите ще трябва да подават електронен трудов запис при изменения на трудовия договор относно основанието, срока, размера на основното трудово възнаграждение, мястото на работа, продължителността на работното време, уговорения платен годишен отпуск. Ще се подава запис и при т.нар. командироване в рамките на предоставяне на услуги, когато български работодател командирова служител в друга държава от ЕС, ЕИП или Швейцария за своя сметка и под свое ръководство въз основа на договор за извършване на услуги; или в предприятие от същата група предприятия.
Промени до последния момент
Регистърът на заетостта вече е в сила, но правителството прави промени в наредбата за вписването в него до последния момент. Промените бяха приети на заседанието миналата сряда и, според графика на "Държавен вестник", ще бъдат обнародвани в следващия му брой, т.е. във вторник. В това постановление е и новата бланка на електронния трудов запис за сключване, изменение и прекратяване на трудови и служебни договори. Промените в нея са дребни - добавя се една графа, но все пак ги има.
Другите промени, които предстои да бъдат обнародвани следващата седмица, засягат важни детайли от новите процедури. Досега например се предвиждаше електронните записи да се подават единствено с квалифициран електронен подпис от работодателя, упълномощено от него лице или органа по назначаване. Сега се добавя възможност това да става и с ПИК на НАП. Освен това се стеснява правото да се подават записи и на електронен носител с придружително писмо, като се залага ограничение това да е позволено само на работодатели с до 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения. Дописани са и важни обяснения за заварените случаи, при които още не са подадени уведомления по старата процедура - те ще трябва да ползват вече новия ред.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай