Четвъртък, 1 Май 2025

НЕКОМПЕТЕНТНОСТ, САБОТАЖ ИЛИ... ?

НЕКОМПЕТЕНТНОСТ, САБОТАЖ ИЛИ... ?
Публикация   01 Май, 2025   /     akcent.bg   /     64

Най-добре е и Бойко Борисов, и ген. Румен Радев да си замълчат - отговорността за военновъздушната ни драма е и тяхна!

         Първият български самолет F-16 Block 70 се приземи на 2 април в Трета авиобаза в Граф Игнатиево. Утре вече е месец май. И не лети! И няма да лети вероятно още месец!
Самолетът, доставен за българските Военновъздушни сили (ВВС) от „Локхийд Мартин“, е двуместен самолет. Така той може да служи за обучение на пилоти. Но в тази ситуация и обучение няма.
.
           В мен възниква един елементарен въпрос.
Този самолет е прелетял без проблеми разстоянието от завода в САЩ - Грийвил, Южна Каролина до България - 9 000 км. Зареждал е гориво във въздуха. Кацал е в Испания, в Италия. И си е бил напълно в ред. Надали някой би рискувал живота на американски пилот и струващ скъпо модерен самолет.
А сега имало "отклонение" в работата на една от системите.
Във въздуха - не, но тук, на земята в България се оказа, че не е в ред!
Защо?
Президентът Румен Радев спомена, че е необходимо да се заделят финансови средства, за да полети самолета. Т.е. става дума за доставки на скъпа част, възел или агрегат.
Значи гаранцията не важи. А тя не важи, когато повредата се е случила тук, на място в България и е виновно причинена.
Некомпетентност? Или саботаж? Или...
.
           Според моята информация "отклонението" е в целия самолет. Във всички системи. Защото е отказало програмното осигуряване.
Софтуерът е наред - такива самолети вече са продадени на 6 държави, летят си и там не показват дефекти.
      Но в България дефектират.
Възможните причини за софтуера са само две: компютърен вирус или опит за копиране на този софтуер, при който се е задействал скрит код за повредата му и изтриване на части от него.
         При такава ситуация този самолет няма да полети скоро у нас. Американците не са онези, които нашите дървари ще пратят за "зелен хайвер". Никога няма да командироват специалисти у нас, които на място да деинсталират повредения софтуер и да инсталират нов. Това се извършва единствено в САЩ. Т.е. ще трябва да изпратим самолета там! А такова пътуване, когато не може да лети, струва много пари. И много охрана.
.
            И преди да направя още няколко разкрития, за коректност давам становището на командира на Военно-въздушните сили генерал-майор Николай Русев:
(цитат):
"Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части - техническо и летателно.
Процедурата е продължителна и самолетът не е приет, това трябва да е ясно.
Самолетът ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени.
    След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, тогава ние приемаме самолета и той влиза в експлоатация на българските ВВС.
След кацането на самолета е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не значи, че самолетът е счупен.
Докато самолетът се приема в техническата си част това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап.
 
    Искам да е ясно, че допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема. Самолетът ще лети тогава, когато сме готови да го пуснем в полет. Това отнема време, то е авиационна техника, не велосипед". Колко време ще отнеме, не мога да ви кажа. Но със сигурност няма да бъде утре или следващата седмица."
.
На някой направи ли му впечатление, че самолетът беше докаран у нас от американски пилот, а не от български?! Т.е. приемката е договорена тук, у нас, а не в САЩ!
 
    Защо?
Защото на никой не му направи впечатление, че за този период от няколко години изпратихме на обучение в САЩ 14 души. Както посочих преди време в мой пост, една част ни бяха върнати заради "нерегламентирани контакти" и некадърност. Заменихме ги с други.
От тези 14 души имаме един подготвен летец, взел успешно изпитите. А другите?!
Какво тогава сме изпращали? Летци или шлака? Или агентура?!
Защото украинците за по-малко от години се научиха да летят на тези самолети и вече водят въздушни боеве и изпълняват бойни мисии.
.
    Ситуацията чудесно илюстрира този коментар в мрежата:
"Още при хепънинга: посрещане на този самолет - полубожество картинката беше супер нелепа. Някакви полусрутени сгради, ръждиви арматури и вехта поддържаща техника отпреди 50 години, абе като цяло пейзаж като за държава от третия свят + смачкани, плешиви чичета - шкембелии, чакат някакъв американец, приличащ на фотомодел, да им сервира някакъв самолет, който сам по себе си струва сигурно колкото цялата им база, барабар с техниката. Отвсякъде работата е на гол тумбак - чифте пищови".
.
   В тази връзка да запитам: военната ни авиация има само няколко работещи самолети и няколко работещи хеликоптери.
Предполагате ли тогава колко е щатът на военно-въздушните ни сили?
Срещу има-няма и десетина изправни летателни апарати щатът е 8 500 човека!!!
8 500 човека! (по мои данни заетите работни места са под 7 000)
За сравнение - американските ВВС са с над 6 000 бойни самолета (4273 на ВВС, 1313 на Националната гвардия и 400 в резерв), броят на хеликоптерите дори е по-голям, с хиляди и хиляди крилати ракети, с 400 междуконтинентални стратегически ракети с ядрени заряди, с неизвестно количество дронове, с много стотици транспортни самолети, самолети цистерни, с опитни полигони, с изследователски центрове, с експериментални летателни апарати, с космически апарати и т.н.
    И с личен състав за всичко това от 321 848 действащи военнослужещи. Т.е. при хиляди пъти повече техника, и то несравнимо по-съвършенна спрямо родната, разликата в кадровия състав е само 37 пъти.
   Но досега нито един политик не е поставил тези проблеми. И няма да ги постави!
Така че най-добре е и Бойко Борисов, и ген. Румен Радев да си замълчат - отговорността за военновъздушната ни драма е и тяхна!
Тагове : Лилов , F 16 , ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още