Понеделник, 20 Януари 2025

,,Шенген,, е българската дума на годината

,,Шенген,, е българската дума на годината
Публикация   20 Ян, 2025   /     akcent.bg   /     123

Следват я "дубайски шоколад" и "санитарен кордон"

   "Шенген" е най-знаковата дума за България през изминалата 2024 г. С 37% от гласовете името на люксембургското село, което стана нарицателно на свободното придвижване на хора и товари в Европейския съюз, оглави класацията в традиционното проучване, провеждано вече за четвърта поредна година от платформата за грамотност "Как се пише?". 

  Челната тройка допълват изразите "дубайски шоколад" (26 на сто от гласовете) и "санитарен кордон" (24 на сто). След тях сред първите десет са "Гунди" – на косъм да влезе в челната тройка, "избори", "дезинформация", "безводие", "Тръмп", "Ново начало" и "Олимпиада". Сборът от процентите надхвърля 100, тъй като всеки потребител имаше право да отличи до три най-важни според него думи в анкетата. 

   Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите. Между двете класации има само две съвпадения – името на американския президент Доналд Тръмп, което оглавява подредбата на най-популярните личности в медиите, и "избори".

   Думата победител ясно сигнализира за европейската ориентация на българите, отбелязват организаторите на инициативата – д-р Павлина Върбанова, създателка на "Как се пише?", и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Тук можем да направим съпоставка с миналогодишния първенец – словосъчетанието "изкуствен интелект", което ни свърза с глобалните тенденции. "Санитарен кордон", обратно – показва обществото ни отвътре – разделителните линии и поляризацията, невъзможността да постигнем съгласие за развитието на страната ни, допълват те.

   Интересен би бил анализът на словосъчетанието, заело второ място – "дубайски шоколад", смята д-р Върбанова. Един от прочитите му според нея е, че родната действителност ни е втръснала и търсим удоволствие в нещо външно и извън политиката. Друг и доста по-тревожен прочит е, че силата на социалните мрежи създава все по-големи рискове и както тази година избираме дубайския шоколад, така скоро може да дадем шанс на някой тикток политик да се сдобие с огромна власт.

   За 2023 г. първенци бяха "изкуствен интелект", "сглобка" и "времеубежище". През 2022-ра на челни позиции се озоваха "война", "инфлация", "Украйна" и "избори". А през 2021-ва на първите три места в анкетата се наредиха некнижовната дума "преценям",  "антиваксър" и "изчегъртване".

   9 милиона и 600 хиляди публикации в 10 123 информационни онлайн източника на български език: новинарски сайтове, онлайн портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. са проверени от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. Най-често споменаваната в тях дума е "България" – с два пъти повече употреби от втората, "Европа". Следващ "САЩ", "Русия", "дете", "война", "Украйна", "помощ", "политика", "министър", "президент", "подкрепа", "избори", "цена", "партия", "семейство", "правителство", "социален", "управление", "лекар".

   За втори път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На първо място е Доналд Тръмп, следван от Бойко Борисов (миналогодишeн лидер), който е с много близки резултати до двамата след него – Владимир Путин и Делян Пеевски. Единствената фигура в Топ 20, която е изцяло извън политиката, е Григор Димитров.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha