Неделя, 19 Януари 2025

Превозвачите чакат чудото ,,онлайн плащане,, за мостовете над Дунав

Превозвачите чакат чудото ,,онлайн плащане,, за мостовете над Дунав
Публикация   18 Ян, 2025   /     Лили Границка, Виктор Козмей   /     55

Такса "Паркинг" край Русе "умря" с отбиване на тировете край Бяла

   "Край, митничарите "умреха от глад" Минахме Дунав-мост като един прост мост над Искъра. Нема опашки, нема навалица, нема бариери, нема живо пиле. Голем кеф!!" - това пише потребителят Svetlana Petrova във "Фейсбук" на 5 януари и публикува видео от преминаването на моста между Русе и Гюргево.

   За леките коли плащането на такса "мост" от българска страна може да става и онлайн. Тази услуга беше въведена от агенция Митници още на 5 юли 2024 г. Така поне с едни гърди се оказахме пред Румъния. От Гюргево тази възможност предстои да бъде въведена след   казаха от румънската пътна агенция (CNAIR), която оперира съоръжението, пред Hotnwes.

На другия мост - "Нова Европа" - между Видин и Калафат плащането онлайн на таксата за леките автомобили ще бъде въведено преди активния туристически сезон - до май, казаха от смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД пред Mediapool. Оттам уточниха, че засега не се предвижда да се въведе онлайн плащане за товарните автомобили.

   От агенция "Митници" обаче заявиха, че се работи за въвеждане на онлайн плащане на такса "мост" и за товарни автомобили за съоръжението при Русе. Плановете са това да стане в "най-кратки срокове", но точна дата не могат да посочат, защото изпълнението на проекта зависи и от други институции и организации.

   Сега българските и румънските превозвачи плащат с карта или кеш на кабинките на двете съоръжения. Те настояват да се въведе онлайн плащане за тировете, за да минават през двата моста без да спират. Този въпрос остана за решаване от служебното правителство за редовния кабинет на Росен Желязков.

   Все пак в момента на двата моста над Дунав всичко е спокойно и опашки от тирове няма. Служебният премиер Димитър Главчев не допусна "лъжица катран", ако използваме лексиката му, с въведената "виртуална опашка" без да има нужда от такава при Русе.

  Ситуацията на двете съоръжения е различна. На моста между Видин и Калафат напрежение няма и автомобилите преминават за по-малко от минута, колкото да платят таксата. Не така е обаче на съоръжението между Русе и Гюргево, където тече ремонт на моста и понякога се образуват опашки на изход от България.

   Развръзката след визитата на Главчев е, че за да няма струпване на тирове в Русе, камионите се отбиват още при Бяла, а между 16 и 18 часа не се допускат в крайдунавския град, за да може хората да се приберат спокойно след работа, каза Лидия Богданова, председател на Управителния съвет на Сдружението на малките и средните превозвачи, пред Mediapool. Така на практика е премахната задължителната доскоро спирка през "Тир паркинг Русе". Сега на частния паркинг спират само тировете, които искат да ползват почивка.

"За нас е важно, че вече сме в Шенген. Един час чакане на фона на 20 - 30 часа, както беше преди Шенген, може да го преглътнем", заяви пред Mediapool Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

На моста "Нова Европа" всичко е спокойно

Мостът "Нова Европа", който свързва Видин и Калафат, беше пуснат в експлоатация през юни 2013 г. Той се управлява от българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД.

   Таксите, които плащат преминаващите, са еднакви и от двете страни на границата. За леки коли- 6 евро в посока, за автобуси - 25 евро, а за товарни автомобили над 12.5 тона - 37 евро. Безплатно е за пешеходци и велосипедисти.

   В момента се разработва опция през сайта на дружеството леките коли да могат да плащат таксата и онлайн. Плановете са тази опция да бъде достъпна преди активния туристически сезон, каза за Mediapool Христо Монев, зам.-председател на Надзорния съвет на "Дунав мост Видин - Калафат" АД.

През последните години се наблюдава трайна тенденция за увеличаване на трафика. През 2024 г. през моста "Нова Европа" са преминали общо (и в двете посоки) над 1.38 милиона автомобили. От тях 530 000 са леките коли, показват данните на "Дунав мост Видин - Калафат" АД.

Напрежение на "Моста на дружбата"

И ако на моста "Нова Европа" всичко е спокойно и засега няма опашки, същото не се отнася за първия - "Мостът на дружбата", построен преди повече от 50 години между България и Румъния по времето на социализма.

От 8 януари беше подновен ремонтът на българския участък на моста, който трябва да приключи през лятото на 2026 г. Това е предпоставка за образуване на опашка от тирове, като очакванията са трафикът да се засили след 20 януари.

Организацията по преминаването на Дунав мост І е по-различна от тази на втория мост. Тук няма съвместно управление на съоръжението. Всяка държава сама определя таксите и събирането им.

От българска страна за събирането на такса "мост" отговаря агенция "Митници", а от румънска страна - тяхната пътна агенция. За преминаването на моста от българска страна се събира по 2 евро за лека кола и 37 евро за тир. От румънска страна таксата е по-висока за леките коли - 3 евро и същата за тежките камиони - 37 евро.

За новото българско правителство остана да вземе решение дали такса "мост" за леките коли да отпадне, а за тежкотоварните да се вдигне на 40 евро, както и плащането "онлайн". Това предложение беше внесено от областния управител на Русе Драгомир Драганов още при служебното правителство на Димитър Главчев, но то остави въпроса на наследника си Росен Желязков. Причината е, че решението за такса "мост" е свързано с приемането на Бюджет 2025, което към момента не е ясно кога ще се случи.

"За онлайн плащането и премахването на такса "мост" за леките автомобили е необходимо решение на Министерския съвет и на Народното събрание. Трябва да се променят и някои законови наредби, продиктувани от приемането ни в Шенген", коментира Драгомир Драганов.

През "Моста на дружбата" на изход от Русе в посока Румъния са преминали близо 1.5 милиона автомобили, от които над 920 000 са леки коли, показват данните на агенция "Митници".

                                Любопитно

   И един интерес факт показват данните на българските власти. От българска страна се образуват опашки от тирове предимно на изхода при Русе, а от румънска на изхода на Калафат.

   За 2024 г. от България през Русе са излезли към Румъния над 215 000 тежкотоварни автомобили над 12 тона, а са влезли 185 000 от Гюргево на българска територия.

  На моста между Видин и Калафат през миналата година от румънска страна в България са влезли 196 000 тира, а от Видин към Румъния са излезли 154 000.

   Обяснението е, че струпването при Русе се дължи на факта, че от ГКПП "Капитан Андреево" до Русе е най-краткия път за преминаване през нашата страна. По тази причина България настоява за пускането на ферибота между Русе и Гюргево от 2022 г., но румънците се бавят, твърди българската страна.

   От друга страна пътуващите от Западна Европа тирове предпочитат да минават през Видин, защото така заобикалят Сърбия. Мостът "Нова Европа" се ползва основно от български (44%), турски (20%), румънски (13%), полски (9%), германски (3%) и унгарски (3%) превозвачи, сочат данните на съвместното българо-румънско дружество.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha