Неделя, 22 Декември 2024

,,Ивкони,, атакува и жп превозите, след като превзе автобусните

,,Ивкони,, атакува и жп превозите, след като превзе автобусните
Публикация   08 Дек, 2024   /     akcent.bg   /     784

Какви са плановете на дружеството за навлизането в железопътния превоз на пътници няма да бъдат коментирани, докато не получи лиценз

   България се готви да либерализира превоза на пътници с железницата, след като години наред се противеше срещу това. Плановете са монополът на държавната компания "БДЖ Пътнически превози" да падне от 2026 г.

   Интересът към тази ниша от страна на частни компании засега е обнадеждаващ. Вече трети участник е подал документи в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" за получаване на лиценз. Това стана ясно при публичното обсъждане на бъдещата оществена поръчка, която трябва да бъде обявена през следващата година.

   Това е дружеството "Ивкони Експрес", научи Mediapool. То е на Георги Атанасов, който е един от собствениците на най-голямата компания у нас при превоза на пътници с автобуси "Юнион Ивкони". Пред Mediapool той отказа да коментира какви са плановете му за навлизането в железопътния превоз на пътници, докато не получи лиценз.

         "Ивкони Експрес"

   Компанията "Ивкони Експрес" ЕАД е регистрирана през юни 2024 г. Предметът на дейност на дружеството е извършване на железопътни превози на пътници и товари в страната и чужбина, както и осигуряване или наемане на локомотиви и вагони.

   Капиталът му е 200 000 лв., а собственик на компанията е Георги Любомиров Атанасов.

   Дружеството се управлява от 3-членен съвет на директорите. Негов председател е Ивайло Димитров Стоянов, а Теодора Руменова Велева е негов заместник. Георги Атанасов е изпълнителен директор, става ясно от Търговския регистър.

   Атанасов не посочи към кои железопътни линии има интерес, така както направиха например от "ПИМК Рейл Експрес"- първата компания с лиценз за жп превоз на пътници. Тя има интерес към 5 жп линии. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Перник - Радомир, Карнобат - Варна, Пловдив - Асеновград и София - Горна Оряховица - Шумен - Варна. Пловдивската компания обаче вече има лиценз за жп оператор за пътнически превози, а при товарните е от години на пазара.

   По време на публичното обсъждане на процедурата бившият транспортен министър от времето на тройната коалиция Николай Василев призова частните компании да излязат и публично да представят намеренията си. Това обаче засега не се случва.

   Почти нищо не се знае и за втората компания, подала лиценз за жп превозвач на пътници - старозагорската "Рейлимпекс".

   Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи у нас, чието име се свързва с дейността на "Юнион Ивкони", коментира колко неефективен е например пътническият превоз с влак по линията София - Перник, по която се движат всеки ден 10 различни състава. Нещо, което по думите ѝ една частна фирма няма как да допусне.

   Милтенова призова още и да се помисли по определянето на обособени позиции в бъдещата поръчка. Сега предложението на транспортното министерство е тя да бъде разделена на три лота - два от София до Варна и до Бургас и за цялата останала територия.

   Това разделение получи критични оценки по време на публичното обсъждане и от други представители.

            Кой стои зад "Ивкони"?

   Собственикът на "Ивкони Експрес" - 38-годишният Георги Атанасов е посочен като един от действителните собственици на автобусната компания "Юнион Ивкони". Две фирми с негово участие държат капитала ѝ. 86 на сто е на "Транспект", където Атанасов има 50% и която притежава изцяло "Груп Плюс" ЕООД, която на свой ред има 14% от "Транспект".

  През 2018 г. двата най-големи превозвача у нас- "Юнион Ивкони" и "Груп плюс",  бяха придобити от новорегистрираната компания "Транспект", в която Атанасов държи половината от акциите. Преди това той беше мениджър в "Юнион Ивкони". Другата половина от акциите в "Транспект" са на Стоян Йорданов Динев.

   Ефектът от сливането на двете компании е, че те държат пазара на пътническия автобусен превоз у нас. Имат линии от София до морето и почти всички областни градове у нас. До 2015 г. "Юнион Ивкони" обслужваше и линии от столичния градски транспорт. През годините автобуси на компанията попаднаха в няколко пътни инцидента.

   Година по-късно - през януари 2019 г. "Транспект" получава два кредита от държавната Българска банка за развитие за общо над 41 милиона евро със срок на изплащане от около 9 години всеки, става ясно от публикуваните документи в Търговския регистър.

   Първият заем от над 29 млн. евро е бил използван за покупката на двете най-големи автобусни компании на пазара. Над 14.3 млн. евро са били платени на Ивайло Константинов, бивш депутат от ГЕРБ, който е държал 49% от капитала на "Юнион Ивкони" до 2019 г. Близо 1.9 млн. евро са платени на "Синтетика" АД за останалите 51% от "Юнион Ивкони", което е странно ниска цена спрямо платеното на Константинов. За покупката на "Грюп Плюс" ЕООД на Галя Топалова и "Минерална вода - Ком" са платени до 12.2 млн. евро.

Вторият заем от ББР е за 12.6 млн. евро. Най-голямата сума от близо 6.7 млн. евро са отишли за погасяване на задълженията на компанията към Българо-американска кредитна банка и Общинска банка. С друга част от заема - до 5.2 млн. евро, са погасени задължения към НАП, "Торо Карс", "Евролийз Ауто", "Синтетика" и физически лица. Със 682 124 евро са купени автобуси.

   Кредитите на "Транспект" бяха посочени сред няколко проблемни отпуснати от ББР на едри бизнесмени от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков. Тогава имаше намеци, че компанията е станала част от портфолиото на един успял бизнесмен, но директни или индиректни връзки не бяха открити.

   През последните три години приходите на "Юнион Ивкони" растат. От 33 млн. лв. през 2021 г. надхвърлят 47.3 млн. лв. през 2023 г., показват финансовите отчети на компанията. След две години на загуба, през 2023 г. дружеството е излязло на печалба от 2 млн. лв. За компанията работят около 560 служители.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha