Задвижване 4х4 със система за разпределение на въртящия момент между предната и задната ос, резервоар, не по-малък от 70 литра, задни светлини с LED технология и старт-стоп система да двигателя. Това са ключовите технически изисквания за новите 75 леки коли на депутатите, за които Народното събрание обяви обществена поръчка с прогнозна стойност 3 656 875 лева (4 388 250 лева с ДДС). Така средната цена за една лека кола излиза около 50 хил. лева.
Едновременно и на четирите от десетките изисквания обаче отговоря само един модел автомобил, показва сравнение сред предлаганите на българския пазар. Такова условие, кодирано в детайлите на обществената поръчка, на практика означава нарушение на член втори в Закона за обществените поръчки за равнопоставеност и недопускане на дискриминация.
Парламентът търси със същата поръчка още 5 лекотоварни автомобила и 5 пътнически микробуса, като общата прогнозна стойност е 4 358 333 лева (5 229 999 лева с ДДС). Доставката трябва да се извърши в следващите 36 месеца (3 години), а поръчката включва и гаранционно и сервизно обслужване.
Поръчка и за следващия мандат
Автопаркът на парламента не е обновяван над пет години, което беше основният използван аргумент при обявяването на намерението да се купят нови коли. Още в края на миналата година председателят на НС Цецка Цачева обяви, че тази година 1 млн. лева от бюджета ще са за покупка на автомобили, защото много от сегашните били "остарели и амортизирани". Тогава тя обясни още, че заради икономическата криза щели да се купуват не толкова скъпи автомобили, както досега, а луксозните марки щели бъдат заменени с по-нисък клас, като това обаче в никакъв случай не трябва да е за сметка на сигурността на водачите и на народните представители.
В момента колите на парламента са BMW и Mercedes. Най-нови са подарените от Министерския съвет 6 леки автомобила Peugeot ("Пежо"). В движение са около 60 автомобила, 25 от тях обаче са на постоянно разположение на шефовете на комисиите и групите в парламента. Когато на 27 юли е обявена поръчката, не е направена по-детайлна обосновка защо е нужна покупката, както и защо стойността й нараства почти 5 пъти и е за следващите 3 години.
На изискването за резервоар с минимална вместимост от 70 литра отпадат BMW (Бе Ем Ве), Audi ("Ауди"), Volvо ("Волво"), Subaru ("Субару") и Skoda ("Шкода"). Въпреки че не покриват тази спецификация, от Mercedes ("Мерцедес") са подали оферта. От дистрибутора на марката "Балкан стар" обясниха лаконично, че участват и поръчката е в ход, но не могат да дадат повече информация.
Росица Цанова от фирмата - дилър на BMW за София, "Камор ауто" каза, че са купили документи, но не са подали предложение, защото не покриват минималните изисквания. "Имаме по-малък резервоар, но и мощността на двигателя ни е по-малка", уточни тя. Пиар мениджърът на "Мото-Пфое" (дистрибутор на "Форд") Белла Стоянова също каза, че не участват в поръчката, защото не покриват техническите спецификации.
На задни светлини с LED технология и старт-стоп система за двигателя отпада и Opel. От "Дженеръс ауто", които са един от дилърите на марката за България, обясниха, че още след като са купили документацията, са разбрали, че не отговарят на техническите спецификации и не са подавали оферта.
Бизнесът е потърпевш
Въпросът с депутатските коли (и другите екстри) вълнува гражданите от началото на прехода, но всъщност играе основна роля за бизнеса.
В период на криза държавата се превръща във все по-сериозен играч на засегнатите пазари, какъвто е и продажбата на нови автомобили. През тази година в бранша има известен ръст, но той е малък и далеч от нивата преди кризата и поръчка за 5 млн. лева е интересна за всички. Народното събрание в случая обаче не прави истинско състезание за да избере най-добрата оферта - цена - качество - поддръжка и всички да се състезават по правилата, а оставя усещането за предварително избрана фирма доставчик.
Сигналите за предварително ясен фаворит във всякакви обществени поръчки през дребни на пръв поглед изисквания към бъдещия изпълнител са много и от години, но в случая става въпрос за избор от парламента...
И поставянето на автомобилните дистрибутори в неравностойни битка не само деформира пазара. Но е и незаконно.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай