Петък, 22 Ноември 2024

Как да извадим децата от екраните?

Как да извадим децата от екраните?
Публикация   16 Септ, 2024   /     akcent.bg   /     435

България и други страни се опитват да намалят екранното време на подрастващите

   Когато вечеряме телефоните не се държат на масата, а в другия край на хола, защото това е времето, в което си говорим и си разказваме какво ни се е случило през деня.  

  Колко време може да изкарате без телефон, лаптоп, таблет, преди да започнете да се чудите дали не пропускате нещо - известие, съобщение, новина? Колко време ви е нужно, преди да изпитате съвсем физически дискомфорт от това, че скоро не сте поглеждали екран? Ако случайно не сте от тези хора и можете да четете книга с часове, без да си погледнете телефона - поздравления, защото една огромна част от хората имат форма на зависимост от устройства с екрани.

   Зависимостта към смартфоните и другите устройства не е страничен ефект. Всички модерни технологии са направени така, че да привлекат вниманието ви за възможно най-дълго време. Ярки цветове, силни мигащи светлини, кратко съдържание - всичко това е по дизайн. С други думи, онзи червен бутон в TikTok например не е червен само защото създателят му харесва червено. Хора в зряла възраст прекарват всеки ден часове пред телефоните си, без да осъзнават, че имат проблем.

   А сега си представете, че сте дете. Светът е голям, шарен, но и скучен. Защото не е толкова голям и шарен, колкото светът в екраните, който веднага запалва допаминови реакции в неподготвения детски или дори бебешки мозък. Децата се приковават към екраните, а за някои родители това е добре дошло - безплатна детегледачка.

    Първото самостоятелно устройство да върви със семейни правила и приложения за родителски контрол

   Повечето експерти съветват връчването на самостоятелно устройство, тоест смартфон или таблет, който е личен за детето, да се отложи възможно най-дълго във времето.

   Ако е време то да започне училище и родителят иска да има контакт с него, по-добре да се започне с най-обикновен телефон, който не разполага с достъп до интернет или приложения, които са характерни за "умните" телефони.

Когато детето започне да узрява и да поема повече отговорности - например да заспива и да си прави домашните самостоятелно - може родителят да добавя определени приложения или да започне да дава на детето ограничен достъп до интернет.

   "Преценката кога (да се даде самостоятелно устройство- бел.ред.) е на родителя, но е задължително с даването на устройство да се проведат няколко ключови разговори за безопасността онлайн", съветва Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор към Националния център за безопасен интернет.

   Това включва например да избягва разговори с непознати онлайн, да не споделя лична информация за себе си, какви настройките за поверителност да се сложат за различните приложения, как да разпознава кибертормоз и да го докладва и др.

   Яна Алексиева, психолог и обучител в Асоциация "Родители" добавя, че е ключово да има родителски контрол на устройството и детето да знае за това - да му се обясни, че това е за негова безопасност и за да не може да гледа съдържание, което е вредно за него.

   Съществуват разнообразни опции за приложения  приложения за родителски контрол - както платени, така и безплатни, включително и български.

С първото устройство можете да използвате и възможността да създадете ясни и кратки правила по отношение на екраните и интернет, които да важат за всички вкъщи. Ако включите детето в изготвянето на правилата, вероятността да ги спазва е много по-голяма. "Ако децата участват в създаването им, по-малките ще разберат по-лесно защо са нужни, а тийнейджърите ще се чувстват по-отговорни за своето поведение", казват още от Асоциация "Родители".

Розалина Лъскова, изпълнителен директор на организацията "Образование без раници", чиято цел е да подпомага осъвременяването на образованието в България, като предлага качествени образователни дигитални ресурси на български, добавя, че наред с ясни правила за допустимото време, което се прекарва пред екран, е важно и да същевременно да се разясняват на децата причините за тези правила и свързаните рискове.

Тя съветва родителите да насочват децата да използват времето на екран предимно за образователни цели и кратки комуникации онлайн, като използват само сигурни, доказани и препоръчани приложения.

   "Съобразявайте всичко това индивидуално с детето пред себе си, с неговата възраст, неговата психика, с неговите силни страни, интереси или нужди от допълнителна подкрепа и информация", обяснява още Лъскова.

   Пример за такива правила освен времето, което прекарваме на ден пред екрана, могат да бъдат например, че когато вечеряме телефоните не се държат на масата, а в другия край на хола, защото това е времето, в което си говорим и си разказваме какво ни се е случило през деня.

   Или че поне час преди да си легнем не използваме устройства, защото времето преди сън е за спокойни игри, разговори и четене. Може да определите и зона у дома, която е свободна от устройства, включително телевизор - например стаята на детето.

Тагове : деца , екрани , ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha