Петък, 22 Ноември 2024

Около 10% от колите се провалят на техническия преглед

Около 10% от колите се провалят на техническия преглед
Публикация   31 Юли, 2024   /     akcent.bg   /     561

Дори зареждането на некачествен бензин може да създаде главоболия на шофьорите

   Дори нов автомобил може да бъде "скъсан" на технически преглед, ако е бил зареждан с некачествено гориво.

   Това обясни известният автомобилен състезател Румен Дунев, който се занимава с авторемонти и технически прегледи. Експертът коментира оплакванията, че държавата е затегнала нормите за изгорели газове и колите "масово" се провалят при измерването.    

   Според Дунев, първо, "късането" изобщо не е масово, и второ, фиктивните прегледи са минало и данните от проверките не могат да се манипулират. Вече има автоматично предаване на резултатите от измерванията във всички пунктове за ГТП към информационната система на Държавна Агенция "Автомобилна администрация" (ДААА) и просто не е възможно да се прикриват отклонения от нормите, както ставаше преди в някои пунктове - сега компютърът на ДААА прекъсва прегледа, ако някой от показателите не е в допустимите стойности.  Собственикът на колата трябва да отстрани неизправностите и тогава може да направи нов опит. 

   Връщането на "поправителен" не е голяма драма - в повечето случаи е заради някаква неизправност, която бързо може да бъде отстранена  - като дупчица в ауспуха или изгорели свещи. След ремонта автомобилът не само ще отделя по-малко вредни емисии и ще мине успешно прегледа, но и ще работи много по-икономично и ще си избие инвестицията, обясни Румен Дунев. Той раздели проблемните случаи най-общо на три групи. 

   В първата са дребните неизправности. Такъв е примерът с използването на некачествено гориво, което може да доведе до наднормени стойности на излизащите от ауспуха газове дори когато автомобилът е нов и с висока еко категория. Втора група - тя е най-голямата, са по-старите и недобре поддържани коли, които харчат много бензин и масло и изпускат повече вредни емисии. Третата група са МПС, при които двигателят работи добре, но имат проблеми с изпускателната система - например ако катализаторът е за смяна или изобщо липсва.

   Понякога има такъв проблем при автомобилите с газова уредба - при горенето се отделя много вода и често в сервизите, които инсталират такива уредби, за да запазят гърнето от изгниване, пробиват малка дупчица, за да не се събира вода, разказа още експертът. Това обаче нарушава херметизацията и може да се окаже фатално при прегледа, обясни Дунев. 

   Затягане на изискванията няма 

Завишаване на критерии няма, има дигитализация, която сложи край на фиктивните прегледи, категоричен е експертът.  Ние прилагаме същите норми, които са валидни за целия ЕС, и сме ги въвели още преди години. Разликата е, че вече няма "сиви" сервизи и манипулиране на данните.  

  А резултатите досега всъщност са изненадващо добри - въпреки че  автомобилният ни парк е доста стар, само 10-ина процента не успяват да вземат годишния изпит, коментира Румен Дунев.

   Кои са опасните газове  

По време на техническите прегледи се измерват вредните емисии. Става дума за:   

- въглероден окис (CO) - газ без цвят и мирис, получава се при непълно изгаряне, допринася за образуване на опасния за човешкото здраве смог; 

. въглеводороди (HC) -  неизгорели горивни пари, които могат да реагират със слънчевата светлина и да образуват приземен озон, основен компонент на смога;

- азотни оксиди (NOx) - образуват се, когато азотът във въздуха реагира с кислород при високи температури, като допринася за образуването на смог и киселинен дъжд;

- прахови частици - миниатюрни твърди частици, които се разнасят във въздуха и могат да навлязат в белите дробове. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha