В четвъртък, 25 юли, регионалната министърка Виолета Коритарова отговаряше на депутатски въпроси в парламента. Една от темите беше злополучният проект за тунел под Шипка, който тя нарече "поредния тъжен рекорд", най-вече заради факта, че за него се говори от над един век, а строителството му още не е започнало. Към настоящия момент за този прословут проект дори не се говори.
В изказването й последвалите отговори на министърката обаче направиха впечатление две неща, които не са съвсем верни.
Едното беше свързано с темата за финансирането на обекта. В първоначалното си изложение министърката Виолета Коритарова обясни, че "проектът е включен за финансиране в програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г."
Депутатката от ППДБ Людмила Илиева зададе въпрос, чиято есенцията беше "в крайна сметка има ли пари". Тя цитира информация от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която от ведомството неотдавна изпратиха, че през юни ще сключат договор с фирма за фирма, която да изготви формуляра за кандидатстване за пари от Брюксел.
Началото на дейностите по изработване на техническия проект за тунела под връх Шипка се очаква да стартира през 2025 година. Проектът трябва да се измени, тъй като са нужни нови отчуждителни процедури. Финансовата част на договора обаче няма да бъде увеличавана. Разглежда се възможността само за изменение на ПУП за нужното отчуждаване.
Това заяви по време на изслушването си в парламента служебният регионален министър Виолета Коритарова относно проекта за тунел под Шипка.
Тя изтъкна, че големите инфраст проекти са приоритет на всички регионални министри, а тунелът се е оказал поредния тъжен рекорт, тъй като изграждането му отнема над 120 години.
Трета лента би била достатъчна за поемане на целия трафик, тъй като 2040 се очаква 14 093 МПС-та за 24 часа са преминават през тунела, посочи Коритарова.
Тя изтъкна, че през април тази година падна и последната процедурна пречка, след това са стартирани поредица от срещи.
Тунелът под Шипка ще е възлова точка между Северна и Южна България, стойността на договора е 358 млн. лева, срокът е 1550 календарни дни, 240 - за проектиране, 1280 и за строителство.
Коритарова посочи, че има нужда от допълнителни очуждителни процедури, промяна на проекта, сроковете, както и изменения в договора.
Оптимистичният срок за започване на изграждане на техническия проект е 2025 година, след това всички процедури изискват съответните законови срокове, затова няма как да бъде казан и конкретен срок за започване на строителството.
Коритарова заяви, че има осигурено финансиране по проекта, като допълни, че част от тези средства ще бъдат от държавния бюджет и те са планирани в капиталовата програма на Агенция "Пътна инфраструктура", а другата част ще е по програма "Транспортна свързаност" - 2021-2027 година.
В началото на юли регионалният министър съобщи, че са предприети стъпки по създаване на работна група с участието на отговорните институции, която ще изготви график с дейностите и сроковете за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка. Целта е до година и половина същинската работа да започне. А след 4 години да можем да кажем, че имаме връзката север-юг, каза в средата на юни министър Коритарова. Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца. Строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км, 6 моста, 1 подлез и др.
Проектирането на съоръжението започна след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през октомври 2019 г. и премина през обжалване в съда. Договорите с избраните изпълнители са подписани. Стойността на контракта за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД "Консорциум ПСВТ". Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко". Договорът е 6 479 935,20 лв. с ДДС.
Тунелът ще осигури най-пряката връзка между Северна и Южна България в централната част на страната. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Основните транспортни направления, които ще обслужва тунелът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа). Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на икономическото и социалното развитие на региона и на туризма
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай