Сряда, 30 Октомври 2024

Кризата с разходите за живот удря продажбите на храни, коли и луксозни стоки

Кризата с разходите за живот удря продажбите на храни, коли и луксозни стоки
Публикация   26 Юли, 2024   /     akcent.bg   /     1399

Целият луксозен сегмент е подложен на натиск

   Отстъплението на потребителите в световен мащаб от разходите за „отмъщение“ след пандемията започва да се отразява на приходите и разходите на компаниите.

   Доказателствата за въздействието се трупат - от производителите на храни до авиокомпаниите, от производителите на автомобили до луксозните къщи. Независимо дали става въпрос за купувачите на хранителни стоки в САЩ, които са изчерпали възможностите си след период на наказателна инфлация, или за богатите китайски клиенти, които отлагат следващото си харчене, последиците се разпространяват в корпоративния пейзаж.

  В четвъртък Nestle SA, най-голямата компания за хранителни продукти в света, намали прогнозата си за приходите за годината, Unilever Plc отчете продажби, които не отговарят на прогнозите, а собственикът на джипове Stellantis NV отчете спад в печалбата. Ден по-рано американският производител на домакински уреди Whirlpool Corp. понижи прогнозата си за печалбата.

   „Потребителите търсят стойност“, заяви главният изпълнителен директор на Nestle Марк Шнайдер по време на разговор с журналисти. „Наблюдаваме продължаващ натиск и мисля, че това е в съответствие с това, което отчитат някои други компании в сектора на потребителските стоки.“ 

   Кризата с разходите за живот се отрази на купувачите, които преминаха към по-евтини марки, а потребителските гиганти се борят да ги накарат да се върнат обратно. Около 80% от купувачите в САЩ намаляват разходите си за хранителни стоки, според неотдавнашно проучване на Savings.com, уебсайт, който предлага купони, сред 1000 души, които в общи линии представляват демографската група в САЩ.

              Пилешки колбаси

   Такъв е случаят с Дан Котовски, 30-годишен студент в колеж в Аурора, Колорадо. Той се отказва от органичните пилешки гърди и преминава към пазаруване в Sam's Club веднъж месечно, за да се снабди с двукилограмови тубички с пилешки колбаси, както и с яйчни белтъци, мляко, боровинки и спанак - част от които замразява, за да издържат по-дълго.

   „Разходите за живот са просто астрономически, което усещах, особено при хранителните стоки“, казва Котовски.

Потребителите в САЩ като цяло са устойчиви на фона на годините на инфлация и повишаващи се лихвени проценти, въпреки че са избирателни по отношение на начина, по който харчат, и търсят стойност. През последните месеци Walmart Inc., Target Corp. и други търговци на дребно заявиха, че портфейлите на потребителите все още са изпънати и че по-широката среда остава предизвикателна. 

При понижаването на целогодишната си прогноза собственикът на Maytag Whirlpool заяви, че купувачите се въздържат от скъпи покупки на фона на отслабващия жилищен пазар, песимизма по отношение на икономиката и негативизма около президентските избори в САЩ. Продажбите на големи електроуреди в Северна Америка са спаднали с 5,7% през последното тримесечие, съобщиха от компанията.

Нежеланието за покупки на големи суми засегна и Stellantis, собственик на Fiat, Peugeot и други марки. Акциите паднаха в четвъртък, след като производителят на автомобили отчете рязък спад на продажбите през първите шест месеца на годината. Приходите са намалели почти наполовина.

Stellantis ще представи отново някои модели, които е изтеглила от САЩ, включително Dodge Charger, за да си върне клиентите, заяви главният финансов директор Натали Найт пред репортери в телефонен разговор. Производителят на автомобили вероятно ще направи „постепенни корекции на цените“, особено при въвеждането на нови продукти, каза тя.

   Ford Motor Co. и Tesla Inc. също публикуваха разочароващи резултати тази седмица, а Porsche AG предупреди за проблеми с веригата за доставки.

   Превозвачите на колетни пратки като UPS и FedEx се борят с ниските обеми в мрежите си за доставка след спада на бума на разходите за Covid. Но това, което тези компании виждат сега, не е, че потребителите купуват по-малко, а че купуват по-евтино.

   UPS наскоро установи, че мрежата ѝ за доставки е залята от леки продукти с нисък марж - спомнете си флопи торбичките, в които се носят горнища на бански от Shein или играчки за котки от Temu. През второто тримесечие обемът на електронната търговия „ни изненада“, заяви главният изпълнителен директор Карол Томе в разговор с анализатори във вторник.

   Изненадата не е добре дошла за куриерската фирма, чиято стратегия за продажба на по-ценни пратки беше изместена от ненаситното потребителско търсене на евтини продукти.

В ресторантите намаляващият трафик накара веригите да стартират сделки, за да стимулират търсенето и да се борят срещу схващането, че бързата храна е станала твърде скъпа. Chipotle заяви в сряда, че транзакциите са нараснали с 8% през последното тримесечие, тъй като офертите за ограничен период от време, като например връщането на популярното меню „пиле ал пастор“, са увеличили трафика в съчетание с по-бързото обслужване.

           Потребители, изправени пред предизвикателства

„В САЩ явно има потребители, които са по-предизвикани“, казва PepsiCo Inc. Рамон Лагуарта, главен изпълнителен директор, по време на разговора за приходите на компанията.

   Пътуванията за отмъщение също са в упадък. Акциите на нискотарифната авиокомпания Ryanair Holdings Plc паднаха най-много от първите дни на пандемията, след като тя заяви, че цените на билетите ще бъдат по-ниски през летния период на пътуване, тъй като потребителите стават все по-предпазливи. Това се случи, след като миналата седмица United Airlines Holdings Inc. заяви, че печалбата за третото тримесечие няма да оправдае очакванията на Уолстрийт, тъй като превозвачите намаляват цените на билетите.

             Луксозна неразбория

Отстъплението не се ограничава само до купувачите с ограничен бюджет.

LVMH, сред чиито луксозни марки са Louis Vuitton и Christian Dior, обяви разочароващи резултати отчасти заради Китай, където богатите хора са се отдръпнали от модата от висок клас.

   Други производители на луксозни стоки, от германската Hugo Boss AG до британската Burberry Group Plc, също обвиниха китайските потребители за по-слабите продажби, което ги накара да намалят прогнозите си за печалбата. Burberry стигна дотам, че отстрани главния си изпълнителен директор Джонатан Акеройд и предупреди за възможна загуба през първото полугодие.

„Целият луксозен сегмент е подложен на натиск“, заяви главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блум по време на отчета в сряда, като добави, че компанията не планира да намалява цените. Партньорите на автомобилния производител в Китай твърдят, че луксозният сегмент „може да се върне, но никой не знае кога и как“, каза Блум.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha