Пътна сигнализация и маркировка в кръговите кръстовища

Пътна сигнализация и маркировка в кръговите
кръстовища
Публикация   03 Юли, 2024   /     инж. Огнян Ников   /     266


    автор: инж. Огнян Ников
Multi-lane roundabouts present motorists with a complex set of decisions. Unlike single-lane roundabouts, for which the only rule on entry is “yield to the driver on your left, then circulate to your right”, multi-lane roundabouts also require decisions about lane positioning – and these decisions are necessary at multiple points: entering, circulating and exiting. As roundabouts have become more popular in Bulgaria over the past several years, resolving driver confusion has become an important task for the designers.
Traffic signs and markings are important part of the design to give drivers a clear message of the road layout and what they should expect.
Кръговите кръстовища са считани за една от най- безопасните форми на контрол на движението. В противоположност на това, обаче, те са с относително по- сложна геометрична конфигурация в сравнение със стандартните, добре познати, кръстовища на ниво.
Често водачите на МПС, навлизайки в кръгово кръстовище, губят представа за посоката, в която трябва да продължат. Това в особена степен важи за неопитните или слабо запознати с обстановката шофьори.
Допълнителна трудност се поражда, когато кръстовището е многолентово (с две или три ленти за движение във входовете, изходите и платното за кръгово движение).
Очевидно е, че една ясна и недвусмислена пътна сигнализация и маркировка ще улесни водачите и ще
намали в голяма степен вероятността от пътно- транспортни произшествия.


    ПРЕДПОСТАВКИ ЗА КОНФЛИКТИ В МНОГОЛЕНТОВИ КРЪГОВИ КРЪСТОВИЩА
В еднолентовите кръгови кръстовища действията на водача са сравнително ясни, опростени и се свеждат до две основни правила: 1) Да осигури предимство на движещите се в кръга;

 2) Веднъж навлязъл в кръстовището, да се движи около централния остров в посока обратна на часовниковата стрелка и при достигане
на желания изход да се отлее от платното за кръгово движение (допуска се, че водачът е с предимство при циркулиране и няма конфликти с входящи МПС).
Не стои така въпросът при многолентови кръгови кръстовища. Приближавайки такова кръстовище, водачът има нужда предварително да вземе няколко важни решения, които включват:
• В коя входяща лента да се престрои, преди да навлезе в кръга?
• Трябва ли (ще има ли нужда) да променя лентата при движението си около централния остров?
• Може ли да напусне кръга от лентата, в която се намира, без да е необходимо да се престроява предварително?
Последният въпрос изтъква най-важната предпоставка за конфликт при многолентовите кръгови кръстовища. При изходите често се случва водач от най- вътрешната лента по платното за циркулиране да желае да напусне кръстовището, а в същото време водач, движещ
се във външната лента, да желае да продължи по кръга
(вж. фиг. 1).
фиг. 1 – Точка на конфликт при изход на кръгово кръстовище

  АНАЛОГИЯ СЪС СТАНДАРТНО МНОГОЛЕНТОВО ЧЕТИРИКЛОННО КРЪСТОВИЩЕ
За да бъдат избегнати потенциални конфликтни ситуации е необходимо водачите да бъдат своевременно уведомени в коя пътна лента трябва да се престроят, преди да навлязат в кръговото кръстовище. Въвеждането
на ленти за завиване може да следва аналогията на конвенционалните кръстовище (вж. фиг. 2) , т.е. завиващите наляво трябва да използват най-вътрешната лента, завиващите надясно – най-външната, а движещите се направо могат да използват и двете ленти (при общ случай, без обособени ленти за завиване) – вж. фиг. 3.
фиг. 2 – Типични посоки на завиване при кръстовища с многолентови клонове. Водачите обикновено добре познават схемата за престрояване.


фиг. 3 – Използване на лентите при двулентово кръгово кръстовище. Водачите може и да не са наясно със схемата за престрояване.

   Разбира се, като схеми за движение и двете кръстовища са ясни и недвусмислени. На практика, обаче, водачите се справят много по-добре с маневирането и ориентирането при обикновено кръстовище. Това се дължи на първо място на по-големия опит и познаване на
конвенционалните кръстовища, на второ може да се изтъкне по-простата геометрия и на трето, но не на последно място – на стандартизираната и утвърдена през годините пътна сигнализация и маркировка.
От изключително значение е ролята на инженера- проектант да създаде същите предпоставки за добро ориентиране и осигуряване на комфорт и сигурност у водачите при движението им в кръговите кръстовища



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha