Въпросът "Кога ще е готова магистрала "Хемус?" непрекъснато изплува в публичното пространство. Когато в края на 2018 г. правителството на Бойко Борисов внезапно възложи строителството на над 130 км от аутобанана на дотогава неизвестната държавна фирма "Автомагистрали", заявката беше, че това ще ускори завършването й и то е само на няколко години разстояние.
Същият кабинет на Борисов възложи и втори договор за останалите 89 км от магистралата в края на 2019 г., като и двата бяха на принципа на инхаус възлагането. Така компания без особен опит и капацитет в строителството на нов обект се сдоби с апетитни договори за общо над 2.7 млрд. лв. На практика обаче този план бе пълен с пороци. Единственият начин магистралата да бъде готова в сроковете, посочени от ГЕРБ - до 2024 г., щеше да е, ако се нарушат поредица от закони.
Няколко правителства по-късно равносметката е разочароваща именно заради наследените капани. По информация от март 2024 г. на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), поискана от "Капитал" по реда на Закона за достъп до обществена информация, магистралата се строи бавно, но дотук за нея по въпросните два договора са платени над 1.4 млрд. лв. Видно от информацията при възлагането на поръчките преди няколко години, реално не са решени административни казуси и са завещани проблемни проекти и недовършени процедури.
Причината за бавното строителство на магистралата е в зле построената схема за изграждането й, чиято основа са нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП), както и некачествени проекти за трасето и юридическата плетеница около инхауса. Институции като Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция установиха, че на практика фирмата незаконно превъзлага на частни фирми работата си, а Дирекция "Национален строителен контрол"ДНСК констатира строителство на магистралата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай