Сряда, 24 Април 2024

Колко струва ,,Хемус,, досега и какво следва за магистралата на Северна България?

Колко струва ,,Хемус,, досега и какво следва за магистралата на Северна България?
Публикация   08:08     27 Март, 2024 /     akcent.bg   /     799

Проблеми с терените, с договорите с "Автомагистрали", незаконното строителство и включването на подизпълнители в разрез със ЗОС забавиха развитието на магистралата

    Въпросът "Кога ще е готова магистрала "Хемус?" непрекъснато изплува в публичното пространство. Когато в края на 2018 г. правителството на Бойко Борисов внезапно възложи строителството на над 130 км от аутобанана на дотогава неизвестната държавна фирма "Автомагистрали", заявката беше, че това ще ускори завършването й и то е само на няколко години разстояние.

   Същият кабинет на Борисов възложи и втори договор за останалите 89 км от магистралата в края на 2019 г., като и двата бяха на принципа на инхаус възлагането. Така компания без особен опит и капацитет в строителството на нов обект се сдоби с апетитни договори за общо над 2.7 млрд. лв. На практика обаче този план бе пълен с пороци. Единственият начин магистралата да бъде готова в сроковете, посочени от ГЕРБ - до 2024 г., щеше да е, ако се нарушат поредица от закони.

Няколко правителства по-късно равносметката е разочароваща именно заради наследените капани. По информация от март 2024 г. на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), поискана от "Капитал" по реда на Закона за достъп до обществена информация, магистралата се строи бавно, но дотук за нея по въпросните два договора са платени над 1.4 млрд. лв. Видно от информацията при възлагането на поръчките преди няколко години, реално не са решени административни казуси и са завещани проблемни проекти и недовършени процедури.

Причината за бавното строителство на магистралата е в зле построената схема за изграждането й, чиято основа са нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП), както и некачествени проекти за трасето и юридическата плетеница около инхауса. Институции като Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция установиха, че на практика фирмата незаконно превъзлага на частни фирми работата си, а Дирекция "Национален строителен контрол"ДНСК констатира строителство на магистралата.

          Много пари, малко прогрес

По данни на "Капитал" от пътната агенция към март 2024 г. досега АПИ е платила на "Автомагистрали" следните суми:

  • по първия договор за "Хемус" от декември 2018 г. - 962 151 761 млн. лв., като за участъци 5 и 6 няма посочени изплатени суми
  • по втория договор за "Хемус" от декември 2019 г. - 482 707 358 млн. лв.

   Все още се строи само по първите три участъка, които включват трасето от Боаза до Плевен. През декември 2022 г. служебният регионален министър Иван Шишков даде сведения по прогреса на изграждане на същите три участъка и посочи, че работата по първия е завършена на 65%, по втория - 20%, а от третия са готови 46% от предвидените по проекта дейности.

Повече от година по-късно фактическото изпълнение е съвсем малко повече и е, както следва според отговорите на пътната агенция.

  • участък 1 - 68%
  • участък 2 - 23.5%
  • участък 3 - 53%

   Или ако обърнем асфалта в проценти, прогресът е 13.5% за 15 месеца.

От пътната агенция отговарят още, че следващите три участъци - 4, 5 и 6, между Плевен и Велико Търново, са "теренно осигурени", което на практика значи, че земите са отчуждени и процедурите са приключили.

"След осигуряване на Разрешение за строеж за участъците ще се пристъпи към подписване на Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво за строежи на техническата инфраструктура", пише АПИ.

Бойко Борисов, тогава премиер, в команията на министрите си Владислав Горанов (финанси) Петя Аврамова (регионално развитие) и Николай Нанков (заместник на Аврамова) на откриването на строителната площадка на отсечката на "Автомагистрали" през март 2019 г. Тогава представители на правителството на ГЕРБ (в коалиция с "Обединени патриоти") и ръководството на АПИ в лицето на Георги Терзийски отричаха да знаят за нарушения на ЗОП и твърдяха, че "Автомагистрали" строи "Хемус". Фотограф : Цветелина Белутова

   За следващите 77 км, които са участъци 7 и 8 и включват пътя между Велико Търново и Лозница (област Разград), е проведена екологична процедура на основа на идейния проект и има решение по ОВОС.

   Oказва се, че трасето, което е било избрано при сключването на договорите с "Автомагистрали", има недостатъци и трябва да се промени. В един момент е станало ясно, че седмият участък минава през "зони с геодинамични процеси" и пътят трябва да се премести, съответно да се проведат и нови екологични процедури, които са задължителни по закон. На 1 ноември 2023 г. екоминистерството е уведомило АПИ, че трябва да се извърши процедури за преценяване дали е необходима нова оценка за въздействието върху околната среда. В момента върви обществена поръчка за тази задача, твърдят от пътната агенция.

   Дългият почти 12 км участък 9, който се намира в областите Търговище и Разград, е в процес на отчуждаване на земите - те все още не принадлежат на държавата.

   Прогнил зародиш - капан за бъдещето на "Хемус"

Причината за бавния напредък е проблемното наследство, оставено още от 2021 г., и политическите турбуленции след това. През 2022 г. служебният кабинет констатира, че по участъци 4 и 5 от магистралата има незаконно строителство и не можеше да вземе решение какво да направи с изпълнението там.

   Отсечката, която обхваща от първи до трети лот, се достроява в момента. Фотограф : Надежда Чипе

Имаше и друг казус - през цялото време държавната компания "Автомагистрали" превъзлагаше на частни компании работата си под предлог, че те й доставят материали или дават транспортни средства под наем. И ръководството на АПИ, и регионалното чинистерство, и ръководството на "Автомагистрали" отричаха това по време на управлението на ГЕРБ, макар че беше публична тайна, имаше журналистически разследвания по темата, а впоследствие това бе констатирано и от редица институции, включително Сметната палата в неин доклад от 2021 г.

Именно това, че трети фирми строяха, е незаконно, тъй като договорите на "Автомагистрали" са сключени по инхаус процедурата, която забранява ползването на подизпълнители. Трябваше да се вземе политическо решение как да продължи строежът, като тези подизпълнители вече бяха получили огромни аванси, които нямаше как държавата да си върне и трябваше някак да продължи работа с фирмите.

   По неофициална информация на "Капитал" АПИ е сключила тристранни споразумения с държавното дружество и другите компании, за да могат последните да носят гаранционна отговорност. "Капитал" поиска по ЗДОИ тези документи.

Около продължаването на магистралата имаше и други сложни моменти.

"Поради невъзможността за прилагане на Методиката за изменение на цената на договор, установени разлики в геоложките проучвания към техническия проект, разкриване на нови подземни и надземни мрежи на техническата инфраструктура, изменение на техническия проект поради искания и условия на експлоатационни дружества и институции, съгласуващи проекта, е констатирано забавяне в темповете на извършване на строително-монтажните работи", уточняват от АПИ. Иначе казано, доскоро не беше ясно как да се индексират стойностите на договорите за "Хемус", така че да е законно, като чак през декември 2023 г. парламентът промени закона, за да може да се направи и това.

   Строителите искаха и индексация на цените по договорите си с "Автомагистрали" (заради общото поскъпване на материалите), но по време на служебните кабинети това не се случваше. Големият парадокс в ситуацията е, че частните фирми не строят официално, а се водят доставчици на материали или наемодатели на транспортни средства.

   Докато беше регионален министър, Петя Аврамова (ГЕРБ) твърдеше, че е реалистично магистралата да е готова до 2024 г. Но дори и без политическите смени, това щеше да е малко вероятно. Със сигурност обаче без смяна на властта институциите нямаше да признаят незаконността на действията.

   Според настоящия регионален министър в оставка Андрей Цеков през този месец започва активна работа по първите три участъка до Плевен, а в средата на 2024 г. ще започне строителство до Велико Търново. Неговата заявка е, че е реалистично до края на 2026 г. или началото на 2027 г. да имаме изградена магистрала в участъка до Велико Търново.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha