Четвъртък, 2 Май 2024

Милениълите са най-малобройното поколение в България

 Милениълите са най-малобройното поколение в България
Публикация   07:39     04 Март, 2024 /     akcent.bg   /     423

Те са склонни да опитват нови продукти и да плащат повече за качество

   В световен мащаб поколението Y, известно още като Millennials, е в разцвета на силите си. Това не само го превръща в основен целеви сегмент на бизнеса, но от него започват да се формират и новите лидери. Обяснимо, изследователският интерес към така наречените "милениъли" и от академичните и от бизнес средите е голям.

   На фона на всевъзможните международни изследвания на тема милениъли, които ни заливат в последните десет години, информацията за поколението Y в България е оскъдна. Единственото известно ни цялостно изследване на генерациите е правено от HR компанията HILL International, основно за работодателски цели. В маркетинговите среди информацията за българските милениъли е фрагментарна и при нужда може да бъде извлечена косвено от други изследвания. Което си има и своите обяснения.

   Къде са границите на поколението Y

   Според класификация на HILL International Y са родените в периода 1980 - 1991 г., т.е. хората, които сега са между 27 и 38 години. Предшествениците им са генерация X – родените между 1966 и 1979 г. (децата на бейби бумърите), които сега са възраст 39-52 г. Някои анализатори разглеждат в по-широки граници хората Y (1980 - 1996 г.), а като Z определят родените след 1997 г. HILL обаче приемат за поколение Z родените между 1992 и 1996 г., сега на възраст 22-26 г., което дава възможност за по-прецизен анализ. Ценно е, защото някои маркетингови агенции отбелязват, че за клиентите им граници на Y в рамките на 17 г. са твърде широки и в тях попадат хора с доста различни ценности, нагласи и стереотипи.

   Може би това е и една от причините мнозина в маркетинга да предпочитат да работят с психографски профили вместо или наред с демографските. "Успоредно с поколенческите различия поведението на хората се определя и от фактори като историческата ситуация и етап от жизнения им цикъл. Започването на постоянна работа, създаването на семейство например променят по определен начин поведението на индивида, независимо от кое поколение е той", казва Нина Денисова, ръководител "Качествени изследвания" в ИПСОС България (IPSOS).

   BG милениълите са разнородни, и се отличават от тези в Западна Европа

   "Едно от големите предизвикателства при изследването на българското поколение на 80-те и 90-те години е, че по средата им има голям разлом и това са събитията от 1989 г.", казва Добромир Живков, управляващ директор на Market LINKS. "Осемдесетте и 90-те години в България са изключително различни във всеки един аспект – от базисни ценности, през политическо устройство, икономически реформи до образование и обща култура. Така че българските и източноевропейските милениъли минават през значими социално-икономически сътресения, докато развитието на връстниците им в Западна Европа по това време по-скоро е плавно", добавя той.

   Втората по-значима икономическа криза в България е през 1997 г. Именно тук някои изследователи слагат началото на поколението Z.

  "Фактор вече в активната възраст на милениълите е икономическата криза, започнала през 2009 г., и въвеждането на финансови рестрикции предимно в западните общества. Това е нещо, което предходното поколение X в Западна Европа не видя по време на активната си възраст", добавя Нина Денисова от IPSOS. Според нея кризата позабавя порастването на милениълите – те по-късно започват постоянна работа, по-късно напускат дома на родителите, по-късно създават семейства.

   "В България позитивното икономическо развитие на страната през последните осем-десет години ускори формирането на сегмента на средната класа сред БГ милениълите. Като стил на живот, нагласи и възприемчивост към подходите на глобалния маркетинг те сякаш вече са още по-близо до същото поколение на Запад", допълва картината Добромир Живков.

   Как все пак изглежда поколението на милениълите в пъзела, сглобен от наблюденията на различните маркетингови агенции.

            Y e най-малобройното поколение в България

   То наброява около 1.3 млн. души, или 18% от населението в страната, по данни на Nielsen, представени на конференцията Retail in Detail. Агенцията разглежда милениълите в границите 1978 - 1995 г. За сравнение, поколението X е 1.6 млн., или 22% от всички в страната, а следващите две – бейби бумърите и т.нар. тихо поколение, са с 1.5 млн. (21%).

   Наред със спада в раждаемостта причина за малобройните Y в България е и миграцията. "Милениълите са тези, които най-плътно изживяха избора между оставане в страната и опит за по-уреден или по-добър живот в чужбина", отбелязва Нина Денисова. Макар мнозина от българските милениъли физически да не са в страната и да не са клиенти на марките тук, приносът им, както и на мигрантите от генерация X, за икономиката е осезаем. И той добре се вижда по данните за паричните трансфери от чужбина, които от известно време надхвърлят преките чуждестранни инвестиции в страната. Но пък как да похарчат тези средства решават децата и родителите на мигрантите. Това обяснява, че изследователите за потреблението нямат специална причина да се фокусират върху генерацията Y.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha