Министерството на образованието обмисля връщане на позабравена стара длъжност в образованието - тази на учителите методисти, които да оказват реална подкрепа на учителите в клас. Това стана ясно от отговор на просветния министър проф. Галин Цоков на депутатски
МОН подготви проект на нов правилник за дейността на РУО-тата, в който се разписват нови функции по оказване на по-голяма методическа подкрепа за учителите, както и по проследяване на образователните резултати на учениците. От "Заедно в час" обаче вече заявиха, че така написан, документът не гарантира изпълнението на тези задачи, тъй като увеличава бюрокрацията, заради която експертите пак няма да могат да ходят по места и да подкрепят учителите в клас.
Депутатът от БСП Ирена Анастасова попита планира ли МОН увеличаване на щатовете в регионалните управление по образованието, както и заплащането на експертите. "В София има над 4300 начални учители и само 1 експерт в РУО за начално образование. Какви методически функции може да изпълнява той?", попита тя. Министър Цоков заяви, че с екипа си обсъжда създаването на отдели за методическа подкрепа на учители в регионалните управления по образованието, в които да работят учители методисти. В тази връзка се обмисля добавяне на учителите методисти като отделна длъжност в закона за предучилищното и училищното образование, съобщи той.
"РУО трябва да са пълни като щатове, тези специалисти трябва да получат и допълнителна квалификация", заяви министърът. По думите му по време на обсъждането на проекта МОН внимателно ще търси възможности за промяна в РУО-тата така, че те да могат действително да изпълняват новите си функции, като това ще е свързано и със заплащането на експертите в тях. "За тях преди година имаше повишение на заплатите, поради което м.г. не можахме да осигурим ново увеличение. Но през 2024 г. това ще е сред приоритетите ни, за да може високоспециализирани специалисти да стават експерти в РУО", посочи проф. Цоков. Той обясни и, че ще се търсят възможности по линия на европроекти и програми тези специалисти да получат допълнителни обучения, тъй като те са държавни служители и поради това не влизат в обхвата на учителските квалификации.
"Учителите методисти трябва да ги има. Не бива подкрепата за учителите да се осъществява само от служители на РУО", коментира и председателят на образователната комисия Красимир Вълчев. По думите му е удачно законът за предучилищното и училищното образование да се допълни, като учителите методисти се запишат като отделна учителска длъжност. "Би могло да се запише, че те изпълняват например 40% преподавателска работа, добре е да работят в училище, а в останалото време ще подпомагат учителите. Това ще им е допълнително правоотношение, може би ще са нужни минимум 300 методисти, които ще са извънщатна численост - не може изведнъж да увеличим с 500 бройките за РУО-тата", коментира още той. Според разчетите му за допълнителното им заплащане ще са нужни към 10-15 млн. лв.
Директори и учители коментират, че връщането на учителите методисти е изключително необходимо, тъй като в момента никой реално не проверява на място и не помага на учителите конкретно в преподавателската им дейност по учебен предмет, както и че мярката е с потенциал да допринесе изключително много за повишаване на качеството на образованието.
Ученическите екскурзии - само с образователна цел
МОН обмисля и друга промяна - в наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование, свързана с ученическите екскурзии. В момента училищата могат да организират за учениците си лагери, екскурзии, походи, училища сред природата, ски ваканции, обучения по зимни спортове и други пътувания "с образователна, възпитателна, културно-развлекателна и опознавателна цел". Това може да става както по време на ваканциите и почивните дни, така и през учебно време - не повече от 5 учебни дни за паралелка, като за целта се сключва договор с туроператор. Министърът бе попитан не може ли образователните маршрути, на които в момента ходят някои ученици на екскурзии по националната програма "България-образователни маршрути", да се включат в обхвата на наредбата, за да може всички пътувания на учениците да са с образователна цел и усвояване на някакви знания и компетентности.
"Целта е ученическите пътувания, зелени и бели училища и т.н., за които сега плащат родителите и са подчинени предимно на бизнеса и хотелиерските интереси, да станат част от образователните маршрути по националната програмата, т.е. да са задължително с образователна цел", обясни и Красимир Вълчев. "Маршрутите са много хубави във всички области, не само във Варна и Бургас, заслужава си да бъдат посетени. МОН може да направи собствен списък със 100-200 обекта, в които ученици да бъдат насърчени да пътуват", даде за пример той.
"Имаме намерение за подобна промяна - освен това обмисляме в рамките на тези образователни екскурзии да има по-голяма предварителна подготовка, по-голямо планиране на дейностите от страна на директорите и учителите", посочи министърът. За самата програма за образователните маршрути проф. Цоков обяви, че се планира разширяването й - освен в музеи и галерии учениците да могат да посещават и административни институции. "Наскоро ученици бяха министерството на образованието, където имаха първи открит урок. Това може да се случи и в други институции като например Народното събрание, което също може да се превърне в място за обучение на децата", заяви проф. Цоков.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай