"Подаръкът е емоция и трудно се разделяме с нея, но има хора, които решават да опитат да върнат или заменят това, което им е подарено. Стоките, които са закупени онлайн, могат да бъдат върнати до 14 дни, но много онлайн магазини дават и по-дълъг срок, затова трябва да проверим. Това каза основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в сутрешния блок на телевизия BulgariaOnAir.
Физическите магазини не са задължени със закон да приемат обратно вече продадени стоки, ако те самите не са се задължили, като добра практика, като са поели ангажимент към своите клиенти преди сключването на сделката. Ако са го направили, са длъжни да изпълнят обещанието си, тъй като в противен случай би било нелоялна практика, обясни Руменова.
И в двата случая обаче ще бъде необходимо да предоставим документ или доказателства, че дадената стока е закупена точно от този търговец.„Възниква въпросът как да поискаме касовата бележка от човека, който ни е поднесъл подаръка. В Испания, например, може да бъде издаден платежен документ, на който не фигурира цената и той се поставя при подаръка. Така, ако получателят реши да го върне или замени, има възможност да го направи, без непременно да разбере колко е струвал артикулът.“, посочи тя.
В студиото на „България сутрин“ тя коментира и темата за таксуването на пластмасовите кутийки за храна от витрината на веригите за хранителни стоки, без на потребителите да се предлагат никакви алтернативи. От 1 януари на 2024 г. кутийките ще струват по 25 ст., а всяка следваща година ще поскъпват с по 5 ст., докато през 2027 г. цената им ще достигне до минимум 45 ст.Експертът обясни, че таксуването идва от транспонирането на европейска директива в българското законодателство, която има за цел да намали употребата на някои вредни за околната среда пластмаси, поради което предвижда и възможност потребителите да ползват многократни кутии за храна, които да носят от вкъщи.
Руменова посочи, че след приемането на директива и имплементирането и в националните законодателства такива практики вече са наложени в редица страни по света, не само европейски. „В България няма такава практика няма. Съгласно влязлата в сила от началото на тази година наредба, с която тази директива бе транспонирана в нашето законодателство, всички кутийки струват по 20 ст. Така стигаме до въпроса искаме ли реално да ограничим употребата на някои вредни пластмаси и не е ли нелоялна практика да се задължават потребителите да купуват тези кутии, въпреки че директивата предвижда търговците да осигурят достъпни за потребителите алтернативи.“, каза още тя. И даде пример с Италия, където след указ на президента се стига до промени в национален закон, които позволяват на клиентите да използват собствените си контейнери.
За да се изпълни целта на директивата, а именно – ограничаване употребата на вредната за околната среда пластмаса, както и да бъдат защитени икономическите интереси на потребителите, като заимства от примера на Италия, Габриела Руменова е изпратила писмо до президента на РБългария Румен Радев, до министъра на околната среда и водите Юлиан Попов, до икономическия министър Богдан Богданов и до омбудсмана проф. Диана Ковачева с молба, ако е необходимо да се предприемат действия, свързани с инициирането на законодателни промени, или да се проведе необходимият диалог със заинтересованите страни, но този казус да намери своето решение.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай