Бензинът и дизелът на "Лукойл Нефтохим" продължават да поскъпват и вече отиват към 2,90 лв. за литър, въпреки евтиния руски петрол, с който работи рафинерията. По данни на платформата "Фуело" тази седмица започна с цени 2,85 лв. за литър на А95 и на дизела в бензиностанциите на компанията. Това е с 3 ст. повече от предната седмица и с 8 ст. над цената в началото на септември.
Дерогацията на петролното ембарго за България се оказа в много по-голяма степен в полза на "Лукойл Нефтохим", отколкото на българските потребители на горива, коментира пред бТВ икономистът Лъчезар Богданов.
Той представи данни, според които до избухването на войната в Украйна цените на бензин и дизел у нас са следвали в близки граници тренда на цената на руския петрол Уралс. След старта на военните действия обаче рязко се разтваря ножицата между цената, на която "Лукойл Нефтохим" внася евтина суровина и цената на крайните нефтопродукти от преработката на тази суровина.
"Лъвският пай от дерагацията отива за компанията, докато българските производители продължават да плащат необосновано високи цени на горивата", обясни икономистът.
Заради тази разлика и най-вече заради действието на дерогацията, компанията реализира високи печалби, но обещаните високи данъци така и не се случват. Наскоро шефът на НАП Румен Спецов съобщи, че тази година през март "Лукойл Нефтохим" са внесли авансово 89 млн. лв. Преди година, когато бе представена новата схема на работа на рафинерията и сотраната ни издейства изключение от петролното ембарго, от компанията обещаха да внесат около 700 млн. лв. данък печалба.
Средно за пазара цената на А95 достигна 2,88 лв. за литър, а на дизела - 2,89 лв. Само за една седмица бензинът поскъпна средно с 10 стотинки, а дизелът - с 14 стотинки.
Терзиев обаче признава, че "Лукойл Нефтохим" има интерес да работи с руски петрол, т.е. да прави добри печалби.
Той определи като прибързано и обосновано не икономически, а единствено политически, решението дерогацията за внос на руски петрол да бъде премахната предсрочно. Търговците на горива вече изразиха безпокойство, че ако се дадат само 30 дни на рафинерията да премине изцяло на неруски петрол има опасност за определен период от време пазарът да остане без бензин и дизел.
Народното събрание прие на първо четене законовата промяна и се очаква още тази седмица тя да бъде гласувана окончателно.
"Важно е рафинерията да не спира, защото не само България, но и регионът ще изпита недостиг на дизелово гориво", посочи Терзиев. Според него при преминава към друг вид нефт е възможно цените на горивата да скочат допълнително - "съизмеримо с това, което виждаме в момента като поскъпване".
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай