Петък, 22 Ноември 2024

Булмаркет рейл карго отказа лиценз за превоз на пътници

Булмаркет рейл карго отказа лиценз за превоз на пътници
Публикация   14 Авг, 2023   /     akcent.bg   /     2344

Не е ясно какво се случва с проектът за градска железница до ДИЗ "Тегра"

    135 г. след създаването си БДЖ може да се сдобият с конкурент при превоза на пътници. Пловдивската компания ПИМК е поискала лиценз да возят хора с влак. Фирмата е една от големите в автотранспорта, има и жп поделение за товарни превози, а през терминала в Пловдив развива интермодални превози - качва тирове на влак.

   От транспортното министерство посочиха, че до този момент други компании не са поискали лиценз за жп пътнически превози. Според експерти в транспорта капацитет за това има и русенската “Булмаркет”, която вече извършва товарни превози. Собственикът на “Булмаркет” Станко Станков каза, че са обсъждали дали да кандидатстват за лиценз, но са се отказали.

 Преди малко повече от година стана ясно за план за обявяването на обществена поръчка за изграждането на съвременна жп спирка в Русе на мястото на старата Товарна гара. Това се очаква да даде старт на реализацията на амбициозен проект за изграждане на още нови жп спирки в Русе и развитие на градска железница до индустриалните зони в двата края на града, до свободната безмитна зона край Дунав мост, до частната индустриална зона "Тегра" на територията на бившия Комбинат за тежко машиностроене (КТМ), до град Мартен, а на следващи етапи тя да стигне до други населени места, на румънска територия до Гюргево и дори до Букурещ. Планът е бил обсъден на среща в общината между сдружението на бившите областни управители на Русе, транспортния министър Николай Събев, представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

   Идеята за градската железница и проект за за изграждането на 6 спирки от най-голямата индустриална зона до града бе на Булмаркет от преди 8 години.

    Прединвестиционното проучване предвижда проектът да се реализира на етапи. При първия ще се свържат сегашната Централна гара Русе с нова спирка "Родина" до едноименния квартал, настоящата Товарна гара, която ще се казва вече "Университета", тъй като в относителна близост е Русенският университет "Ангел Кънчев", след което ще са новите "Безмитна зона" край Дунав мост, къдета сега е гара Север, индустриалната "Тегра", където е и пристанището на "Булмаркет" или бившето КТМ, "Лукойл", както и изцяло нов жп участък преди град Мартен, където ще има и автопаркинг.

      Идеята за градска железница в Русе не е нова. Разглеждана е няколко пъти в годините от 70-а насам.

   Намеренията за частни влакове експертите обясняват с това, че в края на 2024 г. изтича договора за обществена услуга на БДЖ с държавата, който компанията спечели през 2009 г. По него всяка година фирмата получава над 170 млн. лв. субсидия.

   В жп средите се говори, че е възможно да кандидатстват и чужди компании

Зависело обаче каква процедура ще обяви държавата. Ако е за националната мрежа или за цели зони, които да обхващат няколко населени места, тогава БДЖ трудно щели да бъдат победени. Но ако се обяви процедура за отделни линии, тогава частни компании се очаквало да проявят интерес към тези, които се ползват най-много, и имали шанс да ги спечелят.

   От транспортното министерство уточниха, че окончателно решение за обхвата на обществената услуга ще се вземе, след като бъде финализирано пазарното проучване на жп сектора. Тогава ще се решава и как ще се процедира с новите влакове за 2,8 млрд. лв., които ще се купуват с пари по плана за възстановяване.

   Поръчката за тях бе спряна от новия министър Георги Гвоздейков, за да се преработят условията.

    Очакванията на министерството са до края на тази година анализът да е готов.

   Така в първата половина на 2024 г. ще стартира процедура за възлагане на новия договор  за обществена услуга, който да влезе в сила от 1 януари 2025 г.

В БДЖ се готвят за евентуална конкуренция и планират обновяване на вагони и локомотиви, ремонт на стари. Железниците имали и нови критерии за комфорт при пътуване. Те включват във вагоните да има LED осветление, електрически контакти, USB изводи, климатик, вътрешна и външна информационна система. Тези “екстри” обаче ще са налични през втората половина на 2024 г. Освен това щели да приложат изцяло европейския регламент за пътуването с влак, включително и възможността за компенсиране на клиентите в случай на закъснения

   Предвиждат и подобряване на електронните услуги и възможностите за онлайн покупка на билети. А до края на тази година БДЖ щели да работят върху по-добър график за движение на влаковете, за да се намалят закъсненията и да се премахнат допълнителните спирания.

Ще се разработва и изцяло нова търговска тарифа за превоз на пътници с допълнителни отстъпки в зависимост от комфорта на пътуване и др.

И докато от БДЖ планират как най-после да станат съвременна компания с онлайн услуги, ръководството бе сменено за пореден път.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha