Пшеницата продължи да поскъпва в четвъртък - след като в сряда отчете най-големия скок в цената от 10 години - тъй като руските заплахи срещу кораби, плаващи към украинските пристанища, ескалираха конфликта около износа на зърно от Черноморския регион.
Фючърсите в Чикаго поскъпнаха с 1,3% след ръст с почти 9% в един момент от предишната сесия, което е най-голямото увеличение в цената от 2012 г. насам.
Руското министерство на отбраната заяви, че всички кораби, които се насочват към пристанищата от четвъртък, ще се считат за потенциално превозващи военни товари. Освен това се казва, че страните под чийто флаг плават корабите към Украйна, ще се считат за заели страната на Киев в конфликта. Цените на пшеницата в Чикаго, глобалният еталон, бързо се изстреляха нагоре, като достигнаха позволения борсов лимит. Пшеницата в Париж затвори с ръст в цената от 8,2%, което е най-голямото увеличение от февруари 2022 г.
Само преди няколко дни Русия прекрати сделката за зърно в Черно море, която даваше възможност товарите с основни култури да преминават през коридора. Ескалацията от сряда увеличава военните рискове в региона и може да потуши дори смътните надежди Украйна да възобнови износа, засилвайки несигурността относно световните доставки на храни.
„Видяхме, че е малко вероятно сделката за зърно да продължи, но това е ескалация – след редица ескалации, които вече видяхме“, каза Майкъл Магдовиц, старши анализатор в Rabobank в Лондон. Реколтата на украинските фермери „трябва да бъде прибрана точно в момент, когато капацитетът им за износ е спрян“, каза той.
Черноморските пристанища на Украйна са жизненоважна артерия за нейните продажби на зърно в чужбина - исторически представляващи по-голямата част от пратките - и сезонът на прибиране на реколтата вече е в ход.
Сделката за зърно в Черно море помогна тази търговия да се поддържа за известно време, отбелязвайки рядък пример за руско сътрудничество по време на войната в Украйна. Споразумението се срина тази седмица, след като Москва изпълни многократното предупреждение, че ще се оттегли от пакта, който първоначално беше договорен преди година. В дните след оттеглянето си Русия многократно атакува селскостопанската инфраструктура на Украйна - обстрелвайки пристанища и повреждайки терминали за транспорт и съхранение на култури, което според един голям търговец ще отнеме "много време" за ремонт и ще попречи на търговията в по-дългосрочен план.
Въпреки че Украйна все още може да превозва зърно по река, шосе и железопътен транспорт, това е много по-тромаво и скъпо, отколкото през нейните дълбоководни пристанища. Затварянето на коридора може да забави движението на количества от предстоящата реколта.
Заедно Русия и Украйна представляват огромна част от световните селскостопански доставки. През последните години нациите изнесоха толкова много пшеница, царевица, слънчогледово масло и други храни, че товарите се равняваха на повече от една десета от всички калории, търгувани в световен мащаб.
Някои морски райони в северозападната и югоизточната част на международните води на Черно море са обявени за временно опасни за корабоплаване, съобщи министерството на отбраната в Telegram.
Ако Москва стреля по който и да е плавателен съд, плаващ под един от техните флагове, това би означавало драстична ескалация на конфронтацията на Русия с международните съюзници на Украйна. Руското министерство на отбраната не уточни какво ще направи с кораби, които се опитат да влязат в пристанищата.
Президентът Володимир Зеленски каза по-рано, че Украйна проучва варианти за възстановяване на работата на зърнения коридор, след като Русия обяви излизането си от сделката в понеделник, включително възможни конвои за кораби, според Интерфакс.
Обстрелът във вторник и сряда удари селскостопански терминали в пристанищата на Одеса и Черноморск, две от трите, които работят по сделката за зърно, според украинското министерство на земеделието. Щетите извадиха от строя „значителна част“ от инфраструктурата за износ на зърно в Черноморск и унищожиха 60 000 тона зърно там.
Докато украинските реколти вече се свиват под тежестта на войната, страната остава значителен глобален доставчик - и разчита на износ за голяма част от продажбите. Ограничаването на тези потоци може да добави допълнително напрежение към финансите на фермерите, докато те се подготвят да сеят зимни култури като пшеница само след няколко месеца.
„Не се съмнявам, че ако това продължи, ще видите огромни финансови предизвикателства за украинските фермери, които ще си кажат какъв е смисълът да сеем“, каза Магдовиц.
Минирани пристанища
Руските сили може да атакуват цивилни кораби в Черно море като част от усилията си да се ударят украинските зърнени съоръжения, казаха служители на администрацията на президента Байдън в сряда, позовавайки се на нови разузнавателни данни.
„Нашата информация показва, че Русия е поставила допълнителни морски мини в подходите към украинските пристанища“, каза в изявление говорителят на Съвета за национална сигурност Адам Ходж. „Вярваме, че това е координирано усилие да се оправдаят всякакви атаки срещу цивилни кораби в Черно море и да се хвърли вината върху Украйна.“
„В допълнение към тези координирани усилия в Черно море, ние вече забелязахме, че Русия удари украинските пристанища за износ на зърно в Одеса с ракети и дронове на 18 и 19 юли, което доведе до унищожаване на селскостопанска инфраструктура и 60 000 тона зърно“, добави Ходж.
Какво означава краят на сделката за света
Решението на Русия да напусне пакта отново предизвика притеснения относно глобалните доставки на храна и достъпа. Споразумението помогна за смекчаване на цените на пшеницата и растителното масло, които скочиха рязко миналата година, когато атаката на Русия отряза украинските пристанища на Черно море от международните стокови пазари. Украинските култури все пак ще стигнат до пазара по други маршрути, но по-високите транспортни разходи биха могли да намалят следващите засаждения на културите, които трябва да бъдат засадени само след няколко месеца, което ограничава глобалните доставки в дългосрочен план.
Защо Украйна е толкова влиятелна на световните хранителни пазари?
Украйна е втората по големина държава в Европа по площ и нейните обширни равнини с тъмна, богата почва са идеални за земеделие. Храната от Украйна помогна за оформянето на хода на европейската история, изхранвайки населението на бързо развиващите се индустриални градове през 19 век и поддържайки Съветския съюз през десетилетия на изолация. Преди войната Украйна изнасяше повече зърно от целия Европейски съюз и доставяше около половината от световно търгуваните слънчогледови семки и олио. Дори през сезон 2022-23 г. – първата пълна година под инвазията на Русия – Украйна се задържа като шести по големина спедитор на пшеница и трети за царевица. С приключването на сезона в края на юни износът на зърно от Украйна беше повече от 48 милиона тона, почти стабилен спрямо сезон 2021-22.
Как работеше споразумението за износ?
Сделката за зърно, подписана през юли 2022 г., отвори отново три от черноморските пристанища на Украйна за доставки на реколта. От всички кораби се изискваше да преминат входящи и изходящи проверки в център, създаден в Истанбул, в който работят съвместно Русия и Украйна, както и Турция и ООН, двете страни, които посредничиха в споразумението. Близо 33 милиона тона царевица, пшеница и слънчоглед бяха изпратени през годината, в която сделката беше в сила.
Месечните доставки през коридора достигнаха своя връх от 4,2 милиона тона през октомври, но се задържаха под 3 милиона тона от април нататък, тъй като времето за инспекция ставаше все по-дълго и Русия блокира регистрациите на кораби в едно от пристанищата. Преди войната Украйна е изнасяла общо 5 милиона тона зърно на месец по всички маршрути, според министерството на земеделието на страната.
Беше ли сделката единственият изход за украинското зърно?
Не. Проблемите с пакта тласнаха повече култури към по-малките пристанища на река Дунав на Украйна, плюс железопътен и автомобилен транзит през границата на ЕС. Тонажът, превозван по този начин, всъщност надвишава обемите, движени през черноморския коридор, поне към май. Все пак тези алтернативи са по-тромави и скъпи от корабоплаването през дълбоководните пристанища на Украйна. Дунавските пристанища могат да приемат само по-малки кораби, което намалява обема, докато зърното, изнасяно с влак, се забавя заради различните размери на релсите на граничните пунктове. Тези пратки също предизвикаха напрежение със съседите от ЕС, които твърдят, че пренасищането със зърно, което идва от Украйна, вреди на техните фермери, като потиска местните цени. ЕС позволи на пет източни държави-членки да наложат ограничения върху покупките на украинско зърно в страната (транзитните доставки могат да продължат). Забраната изтича през септември, но петте държави, сред които и България, поискаха удължаване.
Защо Русия се оттегли от сделката?
Русия каза, че това е така, защото пречките пред износа на руски торове и храни не са премахнати, независимо че страната доставя рекордни количества пшеница, а износът ѝ на торове се възстановява до нивата отпреди войната. Храната не е пряко засегната от санкциите, но санкциите на руски банки и международни компании като John Deere, които решиха да се оттеглят от руския пазар, създадоха проблеми на фермерите, защото не можеха да получат резервни части или семена. Руското външно министерство направи пет основни искания, за да остане в сделката, включително земеделската банка "Росселкхозбанк" да бъде отново свързана към системата за международни плащания SWIFT, разрешаване на проблеми с осигуряването на резервни части за селскостопански машини и повторно отваряне на тръбопровод за амоняк. Русия каза, че тези искания не са били изпълнени и че не вижда напредък в решаването на други проблеми с транспортната логистика и застраховането и размразяването на активи.
Кои нации купувачи могат да пострадат най-много от това?
Китай, Испания и Турция са най-големите купувачи на украински храни, доставяни през безопасния коридор, но по-бедните страни като Египет и Бангладеш също са внесли над милион тона всяка по програмата. ООН подчерта, че доставките по сделката помагат за увеличаване на глобалните доставки и намаляване на цените, независимо къде се доставя зърното.
Какво означава това за украинските фермери?
Украйна настоява износът на зърно да продължи от черноморските пристанища, въпреки руските предупреждения. САЩ казаха, че ескортът на кораби не е опция, а застрахователният брокер Marsh спря програмата си за износ на зърно от Украйна, подчертавайки предизвикателствата. В дългосрочен план, ако Украйна може да изнася само по алтернативни маршрути, това ще увеличи разходите за фермерите. Това може да ги накара да съкратят допълнително насажденията, което ще доведе до по-ниски доставки от Украйна в бъдеще. Войната вече е съкратила площите, които фермерите засаждат.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай