В света на високия клас уиски като цяло има три империи, които го владеят: ирландско, шотландско и американски бърбън. Напоследък обаче този традиционен модел започва да се разчупва - в последните 20 години Single Malt японски уискита направиха забележителни пробиви на световния пазар и все повече вълнуват потребителите, Европа изненадва с все по-качествени предложения от Швеция, Дания, Германия и Франция, а Индия и Тайван са изгряващи звезди от Азия.
Румъния излиза на пазара на алкохол с нещо необичайно за традициите ѝ - уиски. Дали ще успее да пробие на пазара и в които страни ще намери почитатели предстои да се види. Очаквано и потребители, и търговци са скептични предвид големия избор от напитката от традиционни производители. Това ще е предизвикателството и за българските му дистрибутори.
Производителят на напитката, която залага на името на Карпатите, не е румънец. Той е Наваф Саламех от Сирия. Емигрира в късните си тинейджърски години като отива първо в Гърция. Там купува и малък производител на местно бренди, а по-късно уголемява значително компанията. Мести се в Румъния. Той именно е инициаторът на това да се прави уиски - сингъл малц от Карпатите.
За целта, разбира се, трябва да разчита на опитните хора в тази сфера, с които се свързва чрез Колин Ловъринг - уиски посланик, живеещ от години в Румъния и председател на британско-румънската търговска камара. Търсенето на специалисти ги води до шотландеца Алън Андерсън, който има 30-годишна кариера в производството на уиски.
Андерсън е в София за представянето на новия за местния пазар бранд. "Бях на 23 и бях завършил печатарство. Инженер - печатар. Това бе изключително скучно. Завърших го заради родителите си. И тогава видях във вестника, беше преди 30 години.... обява, 200-300 знака, дестилерия си търси технолог. Кандидатствах и така навлязох в уиски бизнеса....", разказва той за себе си. И допълва, че няма шотландец без опит с уискито.
Обяснява, че по какъвто и проект да е работил, е имал различни предизвикателства. За този в Румъния конкретно споменава набавянето на нужното оборудване.
Оценката му е, сетът вече в голяма степен е наясно с напитките, произвеждани от традиционните дестинации като Шотландия и Ирландия и е любопитен към новите. Примери за добри продукти има и от Япония, Индия и други пазари. Затова е оптимист, че и румънското уиски ще се конкурира успешно с утвърдени брандове. Убеден е, че качеството му не отстъпва по нищо на произведеното в родината му. Допълва, че преценката за това колко добро е едно уиски е в голяма степен въпрос на вкус.
Производителят планира да купи бъчви, в които са отлежавали български сортове вино, за да отлежава в тях напитката, за да придобие по-интересен аромат. За момента продуктът от Румъния първо отлежава в дъбови бъчви от Кентъки, а за финал в такива от коняк и порто.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай