Европейската комисия разреши в понеделник на правителството да похарчи 63 млн. лв. (32 млн. евро) за преминаването на товарния и пътническия транспорт от автомобилен към железопътен.
Предвид размера на сумата правителството се нуждае от одобрение от Брюксел, който трябва да провери дали тя няма да застраши целостта на общия европейски пазар.
Схемата ще бъде финансирана чрез Механизма за възстановяване и устойчивост през Плана за възстановяване от пандемията от COVID-19, който беше одобрен миналата година.
Целта на схемата е да се премахнат техническите бариери пред оперативната съвместимост на железопътния транспорт и да се насърчи преминаването на транспорта от автомобилен към по-екологичнния железопътен транспор
Съгласно схемата подкрепата ще бъде под формата на директни безвъзмездни средства за железопътни компании за финансиране на интегрирането на Европейската система за контрол на влаковете (ETCS) ниво 2 в съществуващия подвижен състав. ETCS е компонентът за сигнализация и контрол на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS). Така с парите ще бъде подпомогнато внедряването на ERTMS, която подобрява трансграничната железопътна оперативна съвместимост и подобрява конкурентоспособността на железопътния транспорт. Средствата ще се разпределят до 30 април 2026 г.
"Комисията установи, че схемата е необходима и пропорционална за подпомагане на оперативната съвместимост и насърчаване на използването на железопътен транспорт, който е по-малко замърсяващ от автомобилния транспорт и намалява задръстванията по пътищата", се казва в съобщение от Брюксел.
С голямо закъснение през октомври българският план за възстановяване и устойчивост беше одобрен от европейските институции през май 2022 г. През юни заради статистически корекции планът беше намален с 578 млн. евро и сега възлиза на 5.37 млрд. евро. През декември София получи първото плащане в размер на 1.37 евро, като до момента най-много пари - около 100 млн. лв. са изплатени за строителството на софийското метро.
Сега правителството преговаря за предоговаряне на плана, за да съобрази проектите в него с по-малкия размер финансови средства и да изпълни искането на предишното Народно събрание да изключи изрично затварянето на въглищните централи като част от ангажимента на България за намаляване на СО2 емисиите с 40% до 2025 г.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай