Държавният резерв пак купува горива. От години от ,,Бент ойл,, и ,,Инса ойл"

Държавният резерв пак купува горива. От години от ,,Бент ойл,, и ,,Инса ойл
Публикация   18:33     14 Апр, 2023 /     akcent.bg   /     179

   Докато държавата през Министерство на финансите дава ясни сигнали, че финансовите колани трябва силно да се затягат, служебното правителство отпусна 40 млн. лв. на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

   Средствата са за покупка на горива за настоящата 2023 г., като според текста на решението от 22 март с парите се предвижда да бъдат купени нови видове и количества горива, които да послужат за "преодоляване на последиците от кризисни ситуации".

  За 2023 г. държавният резерв е планирал да закупи бензин и дизел за около 315 млн. лв., като от началото на годината по поръчките е похарчил 23.7 млн. лв. за покупката на бензин и дизел. Парите са платени към двете компании, оформили се като негови любимци на пазара през последните няколко години - "Инса ойл" на Георги Самуилов и свързаната с Младен Михалев-Маджо "Бент ойл", като подписаните договори са видни в сайта на Агенцията по обществени поръчки.

      Има или няма 40 млн. лв.

   От решението не Министерския съвет не става ясно какви "кризисни ситуации" визира правителството. Отпускането на огромната сума някак съвпадна с обявяването на втората гигантска глоба от почти 200 млн. лв., наложена от Комисията за защита на конкуренцията върху двете основни дружества на "Лукойл" в България - "Лукойл Нефтохим Бургас" и търговеца "Лукойл България", за пазарна доминация при складовете. Това е втора глоба на КЗК срещу руската група за тази година след първата от 70 млн. лв., като някои участници на пазара видяха в нетипичните действия на КЗК опит за изгонване и последващо заместване на пазарния лидер с местен любимец.

  По-скоро обаче с обяснението "нови видове" горива, които да послужат за "преодоляване на последиците от кризисни ситуации", се визира процедурата за покупка на котелно гориво, което служи като заместител в индустрията на природния газ. Такава поръчка е открита също на 22 март с индикативна стойност почти 30 млн. лв. и е за 20 хил. тона. В процедурата потенциалните участници са извън списъка на обичайните снабдители на резерва.

   От пазара обаче съобщават, че въпросните 40 млн. лв. не са получили одобрението до момента от страна на Министерството на финансите заради дефицита в бюджета и затова за котелно гориво вероятно ще се отложи.

         Анатомия на резерва

   Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" (ДРВВЗ) съхранява огромни количества горива, които обновява на части на определен период.Резервът държи горива по два закона - за държавните резерви и военновременните запаси (по който пази много други неща) и за запасите от нефт и нефтопродукти (по директивите на Брюксел, като си разделя тази задача с компаниите, производители и вносители на горива - държавата пази запаси за 30 дни, а фирмите - за 60). Агенцията извършва и контрола над фирмите, длъжни да съхраняват горива.

   През годините е имало случаи, в които държавата и определени компании, и по-специално "Инса ойл, не покриват нужните нива от резерва , като през януари  2021 г. държавната агенция беше уведомена, че е предприета процедура спрямо България за нарушение на задължение по Договора за Европейската общност. Към онзи момент държавният резерв обясняваше своите липсващи тогава 6 дни (сега няма информация колко голяма е дупката от резерви) с "финансовите възможности на страната". Тоест с липсата на бюджет.

   За обмена на резерва агенцията през определен период от време продава количества през стоковата борса (като постигната цена на сделките обикновено не става известна) и купува друго, като цените на сделките по покупка са видими на сайта на Агенцията по обществени поръчки. По изчисления от пазара при покупката и продажбата обикновено се губят 25-30% от парите. Или резервът не успява самостоятелно напълно да финансира дейността си. Част от обяснението е, че горивата губят някои от качествата си, има дълъг срок на изтеглянето им от складовете и това прави инвестицията рискова.

   От сектора обаче смятат, че ако имаш възможността като компания да застанеш и на изхода, и на входа на резерва и да купуваш на по-ниска, а да продаваш на по-висока цена, това дава конкурентно предимство. Дълги години такава компания беше "Лукойл България", но тя беше заменена с нови партньори.Мегапоръчките за тази година

   От началото на 2023 г. досега държавният резерв е обявил две мегапоръчки за покупка на горива. Те са от 12 януари, като едната е за "Доставка на гориво за дизелови двигатели, зимно, клас "Е", минерално, без биокомпоненти" с прогнозно количество до 75 695 тона. А втората е за "автомобилен бензин, зимен, клас "С", минерален, без биокомпоненти" и е до 52 146 тона.

   Индикативната стойност на първата за дизела е 189.9 млн. лв., а за бензина - 124.6 млн. лв. Традиционно възложителят си запазва правото да сключи договор до размера на осигурените финансови средства, като доставките обикновено се изпълняват през някакъв период от време по отделни позиции и не е задължително да бъде закупено количество за всичките пари.

   До момента по двете мегапоръчки за бензин и дизел има два подписани договора. По поръчката за дизела през февруари има един сключен договор с "Бент ойл" за доставка на 10 394 тона на цена 18.3 млн. лв. А по тази за бензин договорът от средата на март е с "Инса ойл" за доставка на 2811 тона на цена 5.4 млн. лв.

   Източник: Капитал



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha