Събота, 23 Ноември 2024

Търговци съкращават неправомерно наполовина срока за предявяване на рекламация без доказване на причината за дефекта на стоката

Търговци съкращават неправомерно наполовина срока за предявяване на рекламация без доказване на причината за дефекта на стоката
Публикация   24 Март, 2023   /     akcent.bg   /     338

   Търговци продължават да твърдят, че не една година, а само 6 месеца е срокът, в който проявен след покупката на стока дефект се счита за производствен.

   Невярната информация е поместена в гаранционните условия на сайта, както и в протоколи за отказ на рекламация като основание да не удовлетворят претенции на свои клиенти.

   Това става ясно от лична история, разказана от потърпевш потребител пред онлайн медии.

   Потребителят е закупил детски обувки на 22.09.2022 г. и поради по думите му „ясно изразен дефект“ той се обърнал към търговеца с искане чифтът да му бъде заменен с нов. Търговецът създал спънки на клиента си при опита му да реализира правото си на рекламация, а накрая не се съгласил да удовлетвори искането му и заявил: „В случай че претенцията за рекламация се направи до 6 месеца след закупуване на продукта, продавачът е задължен да докаже наличието или липсата на дефект.“

   Това е записано и в официалните гаранционни условия на търговеца, където се посочва още: „След изтичането на 6 месеца това задължение е за потребителя.“

   Обаче съгласно действащия от началото на 2022 г. нов Закон за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажба на стоки всяко несъответствие, което се появи до една година след доставянето на стоките, се счита, че е съществувало при доставянето им, освен ако не се докаже противното, или ако тази презумпция е несъвместима с естеството на стоките или с естеството на несъответствието.

   „Търговецът може да прецени, но ще трябва и да докаже че установеното несъответствие не предполага прилагането на презумпцията „за невинност“ на потребителя относно проявата на дефекта, но не е редно да неглижира проблема и да опитва да го „реши“ по-най лесния за него начин. Абсолютно некоректно е и да подвежда потребителя и да ограничава законовите му права, включително относно срока, в който при предявяване на рекламация проявилото се несъответствие се счита за производствен дефект. Приканваме търговците, които не са привели дейността си в съответствие с новите срокове и начини за удовлетворяване на рекламациите, да го направят и да не ощетяват своите клиенти.“, коментира Габриела Руменова - създател на платформата „Ние, потребителите“.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още