Публикация 28 Фев, 2023 / akcent.bg / 452 Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на енергетиката Росен Христов, в което препоръчва битовите клиенти на топлофикационните дружества в сградите – етажна собственост да получат финансова подкрепа от фондовете на Европейския съюз.
Причината е, че на около 572 хиляди домакинства им се налага до 1 януари 2027 г. да преоборудват инсталациите за отопление и за битово горещо водоснабдяване в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане. Това са радиаторните разпределители и водомерите за топла вода.
Изискването за преминаването към дистанционно отчитане е съгласно европейски регламент, който България е длъжна да изпълни.
Проф. Ковачева обръща внимание, че става въпрос за около 1,276 млн. радиаторни разпределителя и 660 хил. водомера за топла вода, а близо 93% от тези устройства са собственост на битовите клиенти и замяната им е изцяло за тяхна сметка.
Тя допълва още, че средствата за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане са по-сложни и по-скъпи в сравнение с конвенционалните устройства, като оскъпяването е по-малко при радиаторните разпределители и значително по-голямо при водомерите за топла вода.
Дава и пример, че цените на дистанционните водомери започват от около 100 лв. за брой и са приблизително двойно по-високи в сравнение с конвенционалните водомери. А приблизителната цена на радиомодула за водомер за топла вода е около 50 лв. Т.е. тази стойност дава представа за оскъпяването на единичния уред вследствие на законовите изисквания.
Затова Диана Ковачева предлага на служебния министър да се изработи мярка за финансова подкрепа на битовите клиенти в СЕС на топлофикационните дружества за задължителното преоборудване на инсталациите в жилищата им с уреди с дистанционно отчитане на потреблението на топлинна енергия.
В заключение тя подчертава, че системата за дялово разпределение на топлинната енергия е основен инструмент за енергоспестяването в жилищата с централно топлоснабдяване в СЕС.
Омбудсманът обръща внимание, че когато всички средства за дялово разпределение са с дистанционно отчитане, фактурирането ще е ежемесечно върху реалното потребление на топлинна енергия. Т.е. така ще бъде решен целият кръг от проблеми, свързани с осигуряването на физически достъп до жилищата на гражданите за визуален отчет на средствата за дялово разпределение, изготвянето на годишни изравнителни сметки, рекламациите по тях и късните корекции на сметките.
“Освен това, уредите с дистанционно отчитане осигуряват дигитална информация за индивидуалното потребление на топлинна енергия, до която впоследствие битовите клиенти биха могли да получат бърз и удобен електронен достъп. Понастоящем вече са налице техническите възможности за своевременното предоставяне на домакинствата на данните за техните реални енергийни разходи, така че успешно да наблюдават, контролират и управляват своето потребление на топлинна енергия”, обобщава Диана Ковачева.
„Смятам, че с отчитане на общественото значение на проблема е подходящо за целта да бъдат потърсени средства от европейски фондове, включително и по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България“, категорична е проф. Ковачева.Тя посочва, че в зависимост от размера на финансовия ресурс, който бъде отпуснат, може да се приложат различни принципи за справедлива подкрепа на домакинствата, които имат законовото задължение да закупят устройства с дистанционно отчитане, в т.ч. радио модули за дистанционно отчитане на водомери. “Така например, намирам за подходящо финансовата компенсация да бъде в: 1/ Размер на определена част (%) от общия разход, който всеки битов клиент на топлопреносно предприятие прави за преоборудването на имота си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане, и/или 2/ Пълен размер за гражданите, които имат право на социална помощ съгласно чл. 2, ал. 3 от Закона за социалното подпомагане”, предлага омбудсманПосочва, че подкрепата може да бъде предоставена и чрез търговците за дялово разпределение за всички техни битови клиенти, които изпълняват изискването на § 75 от Преходни и Заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за енергийната ефективност – без разлика кога е извършено преоборудването.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай