Събота, 23 Ноември 2024

"Златният" паркинг, който ще спаси Русе от тировете

Публикация   03 Септ, 2022   /     Анина Сантова Анина, Капитал   /     2275

Без изчисления и анализ общината тихо обяви скоростен конкурс за частен монополист, който да държи 30 години буферен паркинг

  • Общината тихо обяви скоростен конкурс за частен монополист, който да държи 30 години буферен паркинг преди града.
  • Без показани изчисления за разходи и приходи местната власт дава терен 160 декара и срещу под 1 млн. лв. приход годишно.
  • Строителството на обекта едва ли ще струва много над 10 млн. лв., но общината абдикира от опцията да го изгради сама.

           Огромни опашки на границата, дълги часове чакане, задръстени от тирове улици на Русе. Вече месеци тапите основателно раждат обществено недоволство и затова общината въведе две временни мерки - отбиване на камионите във вътрешността на страната и промяна на движението на основния булевард преди Дунав мост. Но това не е достатъчно. "Това решение на проблема е временно до изграждането на буферен паркинг в Русе", каза пристигналият на специално посещение през август служебен вътрешен министър Иван Демерджиев.

   Идеята дойде от кмета на Русе Пенчо Милков, беше съгласувана с областния управител Анатоли Станев (ИТН) и приета от общинския съвет в края на юли. Нуждата от паркинга е безспорна. Според зам.-министъра на транспорта Николай Найденов: "През юли се гласува на Национален междуведомствен съвет обща политика по отношение на изграждане на буферни паркинги, които да бъдат професионални и да позволят през контролирано пропускане и софтуерно изграждане на опашки товарните автомобили да бъдат контролирани и това да не натоварва националната транспортна мрежа."

   Проблемът в Русе е в избраната схема, която много прилича на онази на Капитан Андреево. А тя е напреднала - общината до дни ще избере частна фирма, която да купи правото за строеж, като идеята е тя да построи паркинга срещу разсрочено плащане на 18 млн. лв. и да го управлява заедно с прилежащите магазини, тоалетни и контролно-пропускателен пункт. Това ще е в продължение на 30 години, след което паркингът ще стане общинска собственост.

                 Кривият конкурс

   Процедурата е обявена на 16 август, а сроковете са суперкъси - внасяне на оферта на 2 септември и наддаване на 8 септември. И това е само първият порок на процедурата. Вторият е, че гарантира монопол за един - по вече известния "модел" с Капитан Андреево" и който държавата се оказа финансово ощетена след отдаване на контрола над храните и свързания бизнес на една монополна частна структура. Към мрежата от частен бизнес на групата на Размиг Чакърян-Ами влиза и паркинг с казино, където любезно полицията е отклонявала почти всеки камион, излизащ от България към Турция, независимо че там често няма опашки. Сега същата компания изгражда и тир паркинг на другия българско-турски пункт за камиони - Лесово. За първата година (2021) обектът на Капитан Андреево е събрал приходи 3.7 млн. лв. и е отчел чиста печалба 1.4 млн. лв. Освен гарантираната посещаемост проблемът е, че това е единствена опция и цената зависи от собственика.

   Третият ключов въпрос е високата цена, която общината предвижда за строежа на не толкова сложна конструкция - паркинг, при това върху собствена земя. Строителен предприемач изчисли, че полагането на бетон върху 114 декара би струвало около 10-11 млн. лв., а сградите са с малка квадратура и стойност. Общината е стигнала до друго число - 18 млн. лв.

   За предстоящия конкурс няма и никаква маркетингова кампания, която да предизвика силен интерес, а сроковете са къси и през ваканционния август. Кметът говори за интерес от четири компании, но не дава имена.

   Освен това компаниите ще наддават за начално и годишно плащане и общината не си гарантира, че ще получава твърд процент от събраното, както се прави в концесии и дори при молове. Няма никакви изчисления и на потенциалните приходи от паркинга през годините.



Коментари

  •     Защо 

    Играчът е един и същ

Коментирай

   captcha

Прочети още