Събота, 23 Ноември 2024

Скъсяването на веригите на доставка ще превърне ЖП транспорта в ключов за Европа

Скъсяването на веригите на доставка ще превърне ЖП транспорта в ключов за Европа
Публикация   23 Юли, 2022   /     akcent.bg   /     407

вериги, доставки, ж.п. транспорт,

   Скъсяването на веригите на доставки в Европа и изискванията за зелена енергия означават, че железопътния транспорт ще бъде ключов за Европа в бъдеще. Това коментираха проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт и Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт" в ефира на предаването „Бизнес старт“.

   „Голяма част от производството от Китай идва в ЕС, веригите за доставки се скъсяват и магистралите са натоварени. Подобряването на граничните железопътни преходи е една перспектива за преразпределение на начина на снабдяване на ЕС. Ще се направи така, че ЖП линиите да се ползват на 100%, а не на 30% както сега. Промяната в световната политика ще ускори процесите към по-екологичен транспорт, това е бъдещето“, казва проф. Ананиев.

   Мартин Янев добавя, че Европейската комисия очаква проекти за насърчаване на международните превози с влак и въвежда нови правила за подобряване на граничния контрол при влаковете. „Проекта на ЕК е свързан с оптимизиране на услугата по границите. Той решава проблеми, залегнали от много време и целта на политиките е изчакването по границите да се ограничи до 30 мин. Това е много оптимистично, но смятаме че в рамките на час това може да се случи. В момента срока е 1 час за пътнически превози и няколко часа за товари“, уточнява той.

   По думите на проф. Ананиев в България има 14 лицензирани ЖП оператори за товарни превози, а за последната година железопътния транспорт отбелязва ръст от 30%. „Ако целите на ЕК не се реализират, това ще доведе до забавяне на веригите на доставки“, смята той. Според него морския, автомобилния и жп транспорта са обща система и трябва да се координират заедно, за да се съкрати времето за преминаване на границите и доставка на стоките.

   „В пристанище Бургас непрекъснато се увеличава товаропотока и то се задъхва. Световната практика е сухо пристанище - товарите се местят възможно най-бързо до суша и се разпределят там и по най-бързия начин се обработват електронно документите. В момента обаче всяка администрация си комуникира само със съседната държава. Тази сегментация на комуникациите води до немалък хаос при приема на влаковете. ЖП транспорта не е магистрала, не може да се изпреварва. Когато се заеме релсата от даден влак той стои там, докато не бъде приет. В Калотина имаме случай вагони да стоят 1-2 седмици без да могат да бъдат приети. Един консорциум, където има разбирателство с частния сектор, може да разреши този проблем“, казва той.

   Мартин Янев подчертава, че липсата на кадри е голям проблем при модернизирането на железопътния транспорт. „В последните 20-30год не се набляга на железопътния транспорт и той  не е привлекателен отрасъл за младите хора. Средната възраст на служителите в БДЖ е около 50-55 години. За обучение на нов специалист са нужни 7-10 години, така че за да лидер в региона са нужни минимум 10 год, в които да бъдат обучени нови млади кадри със свежи идеи“.

   Според проф. Ананиев предимството на България е инфраструктурата. „България има уникална инфраструктура, с над 75% електрификация на ЖП линиите. Ние произвеждаме и собствена ядрена енергия, която също беше обявена за екологична. Но не може да се чака с часове на гарите, този проблем трябва да бъде разрешен“, категоричен е той.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha