Очаква се през април България и Румъния да подпишат споразумение за строителство на нов мост при Русе – Гюргево. Това съобщи от парламентарната трибуна вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. По време на парламентарния контрол той отговаря на въпроси, свързани с перспективите за подобряване на транспортната свързаност между България и Румъния.
В момента експерти от България и Румъния активно работят по съдържанието на документа, уточни вицепремиерът. Новият мост над Дунав при Русе ще облекчи значително интензивното движение на леки и тежкотоварни автомобили по транспортния коридор. Освен това ще се явява и начална точка на магистралата „Русе - Велико Търново“. „С подписване на междуправителственото споразумение за изграждане на втори мост между Русе и Гюргево, ще се даде „зелена светлина“ и за този инфраструктурен проект, който е част от стратегическия транспортен коридор от румънската столица през България до Александруполис в Гърция“, отбеляза министър Караджов.
Той обърна внимание, че планирането на строителство на мостове в гранични зони става само въз основа на сключени междудържавни споразумения. Затова процедурите по извършване на предпроектните проучвания ще бъдат стартирани след подписване на споразумението. Източниците на финансиране ще бъдат установени в рамките проучванията. „Може да бъде финансирано както от бюджета, така и с евросредства. Освен това, партньорството по европейските програми също стои на масата, както и инструмента Connecting Europe, по което да получим допълнително финансиране“, коментира Караджов.
“Междуправителствена работна група се фокусира върху изграждането на още един мост между Русе и Гюргево, чиято цел ще бъда да облекчи интензивното движение през вече съществуващия „Дунав мост”
Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол днес.
Николина Ангелкова (ГЕРБ), която поиска да знае откъде ще се намери финансиране за мостовете. Караджов намекна, че националният бюджет може да осигури средствата, но и че може да се потърси дофинансиране от европейски програми, тъй като с проекта ще се развие свързаността на две страни.
“Много е рано да питате за финансиране. Имаме си държавен бюджет, който ако не се краде, има достатъчно финансиране за мостове. Те не са за толкова голяма сума и не е нещо, което българският бюджет в следващите години да не може да си позволи. Европейските програми също стоят на масата“, обясни Караджов.
Караджов вмъкна и пример с изграждането на моста Видин – Калафат, опитвайки се да каже, че сумата за строителството не е толкова голяма.
Строителството на „Дунав мост“ 2 продължи повече от 10 години, като съоръжението бе открито през 2013 г. Мостът струваше 225 млн. евро, а проектът се оскъпи с 27 млн. евро.
При сегашните цени на строителните материали изобщо не е ясно колко би струвало изграждането на мостово съоръжение над р. Дунав.
Ангелкова отбеляза, че заявките на новата власт за мостове над Дунав не са нещо ново. Те са били заложени в меморандум, подписан през 2014, преподписан през 2018 г, а през 2019 г. Румъния и България са набелязали 5 точки за евентуални мостови съоръжения: Оряхово – Бекет, Никопол – Турну Мъгуреле, Свищов – Зимнич, Русе – Гюргево с възможност за жп преход и Силистра – Кълъраш. Според Ангелкова обаче главен проблем бил финансирането на проектите.
“Има ли визия как ще се строят, как ще се финансират, в какъв хоризонт? Добре е, че имате политическо намерение, но преповтаряте направеното до момента“, заяви тя.
„Вие го казахте – подписвали са се Меморандуми от 2014 г., но извън тях нищо не е правено. Само 3 месеца са минали, дайте ни поне още 3 и пак ни попитайте“, контрира Караджов.
Припомняме, че правителството първоначално имаше намерение в своя 4-годишен мандат да построи повече от един мост над р. Дунав, както и няколко тунела под Стара планина. Впоследствие обаче стана ясно, че в мандата може да бъде построен само един мост и един тунел.
Регионалният министър Караджов пък бе още по-искрен, като заяви, че дори един мост не може да се случи в рамките на мандата, а евентуално, и то много оптимистично погледнато, може да се случи след шест години.
В началото на февруари, само няколко дни след срещата на Караджов и транспортният министър Събев с румънските власти за обсъждането на мостовете над р. Дунав, регионалният министър намекна, че за Румъния е важно „съживяването“ на реката като основен транспортен коридор. Караджов заяви, че дипломатическите контакти и натиск трябва да продължат.
Тогава регионалният министър обясни, че до точките на предполагаемите мостове няма никаква довеждаща инфраструктура – нито от българска, нито от румънска страна. На двата бряга на реката те стъпват на второкласна пътна мрежа. Това би било основен проблем за евентуално европейско финансиране.
Припомняме, че Румъния и България се договориха през юни да заработи фериботната връзка Русе – Гюргево. По-късно транспортният министър Николай Събев обяви, че това ще се случи през юли.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай