Неделя, 2 Ноември 2025

Промяната в навиците на живот е свила с $830 млрд. оценките на алкохолните компании

Промяната в навиците на живот е свила с $830 млрд. оценките на алкохолните компании
Публикация   02 Ноемв, 2025   /     akcent.bg   /     74

Акциите на алкохолните компании са надолу с 46% от върха си през 2021 г., а техните продукти са заместени от по-здравословни алтернативи

   Акциите на най-големите производители на бира, вино и спиртни напитки в света са загубили общо 830 милиарда долара за малко повече от четири години, тъй като индустрията се бори с огромни промени.

   Това е общата загуба на пазарна стойност, като индексът на Bloomberg за около 50 компании е с 46% под рекордната си стойност от юни 2021 г.

   Променящите се навици на консумация на алкохол и нарастващите опасения за здравето са се отразили на печалбите, като към това се прибавят и митата в САЩ, влиянието на високите лихвени проценти върху потребителските разходи и дори повишените цени на суровините.

   В Китай слабото доверие на домакинствата и забраната за консумация на алкохол по време на обществени мероприятия са допринесли за тази низходяща тенденция.

   Резултатът е натиск върху компаниите, които произвеждат някои от най-популярните напитки в света, което ги е оставило извън рекордното рали на глобалните акции. Вместо това, тези компании се борят да се адаптират към новата търговска динамика, която изненадва мнозина.

    „Налице е структурна промяна – хората пият по-малко“, каза Сара Саймън, анализатор в Morgan Stanley.

Alcohol Stocks

Акциите на производителите на алкохолни напитки се сриват под нивата отпреди пандемията

Тази година акциите на европейските гиганти Diageo Plc, собственик на марките Johnnie Walker и Smirnoff, Pernod Ricard SA и Remy Cointreau SA достигат най-ниските си нива от поне десетилетие. Собственикът на Jack Daniel's, Brown-Forman Corp., и австралийската Treasury Wine Estates Ltd. също отбелязаха подобен спад.

Китайският гигант в производството на байджу Kweichow Moutai Co. се търгува с над 40% под върха си от 2021 г.

Поевтиняването на акциите може да продължи, тъй като производителите на алкохол се борят не само с по-ниските постъпления, но и с повишените нива на задлъжнялост и със смяната на мениджмънта, докато се адаптират към променящия се сектор, смята Саймън.

   Променящи се модели

Основното предизвикателство пред индустрията е промяната в поведението. През август индексът на Gallup за консумацията на алкохол в САЩ падна до най-ниското ниво от началото на наблюденията през 1939 г.

Предупрежденията от организации като Световната здравна организация и главният хирург на САЩ са подкопали търсенето сред поколението X. В същото време алкохолът е станал все по-малко предпочитан от милениалите и поколението Z.

Тенденцията към въздържание сред знаменитостите е задълбочила спада, като Том Холанд и Кейти Пери рекламират безалкохолни напитки. Популярността на лекарствата за отслабване GLP-1 като Ozempic и появата на алтернативи на алкохола като канабис също са повлияли на продажбите на алкохол.

    „Видяхме четирикратно по-голямо влияние на финансовата криза върху консумацията на алкохол“, каза Лоурънс Уайат, анализатор в Barclays Plc. „Пазарът вярва, че е настъпила някаква структурна промяна и че няма да се върнем към темповете на растеж, които имахме в миналото.“

    Нови продукти

Кризата доведе до поредица от сделки и представяния на нови продукти. Carlsberg A/S представи безалкохолен сайдер през февруари, а Davide Campari-Milano NV пусна на пазара в САЩ своя безалкохолен Crodino през май. Миналата година Diageo придоби базираната в Чикаго компания Ritual Zero Proof Non-Alcoholic Spirits, а Moet

Hennessy, подразделението за напитки на луксозния гигант LVMH, закупи дял във френската компания Bloom, която произвежда висококачествени газирани напитки.

Някои корпоративни промени са по-драстични, включително преструктурирания и съкращения на работни места. През тази година бяха сменени главните изпълнителни директори на Diageo, Remy Cointreau и Campari в Европа, Treasury Wine в Австралия, Molson Coors Beverage Co. в САЩ и Suntory Holdings Ltd. в Япония. Moutai преживя напускането на двама председатели за по-малко от две години.

    „Забележително е, че в една индустрия, в която настъпват много големи трансформации, изведнъж се наблюдават и много промени в мениджмънта“, коментира Симон от Morgan Stanley.

Анализаторът отбеляза, че има повече препоръки за подтегляне на напитките, отколкото на която и да е друга категория в европейските потребителски стоки от първа необходимост.

   Стойностен капан

Не всички обаче са негативно настроени към сектора, като някои виждат възможност за покупка след масивното разпродаване. Индексът на Bloomberg за глобалните акции на алкохолни напитки се търгува на около 15 пъти прогнозираните бъдещи печалби, което е по-малко от половината от най-високата си стойност за 2021 г.

Alcohol Stock

Индексът на акциите на алкохолни напитки се търгува на най-ниското ниво от 2012 г.

   Cook & Bynum, хедж фонд в САЩ, е увеличил позициите си в бразилския дистрибутор на бира Ambev SA и перуанския пивовар Backus y Johnston, съобщава Ричард Кук, партньор и портфолио мениджър в компанията. Двете акции са поевтинели през тази година, но Кук запазва оптимистична прогноза, като се има предвид доминиращата им позиция на съответните пазари и стабилните печалби, коментира той.

   „Не смятаме, че хората ще спрат да пият алкохол“, каза Кук. Пивоварните в растящите развиващи се пазари ще продават повече бира, а „бирата, която продават, ще бъде с по-високо качество и с по-висок марж с течение на времето“, каза Кук.

   Други инвеститори, които се надяват на обрат, също са претърпели загуби, включително кралят на стойностното инвестиране Уорън Бъфет. Акциите на Constellation Brands Inc., която притежава бирата Corona, са се сринали с около 40% откакто Berkshire Hathaway Inc. на Бъфет започна да изгражда позиция миналата година.

   Хедж фондът Artisan Partners Ltd. от Милуоки е увеличил участието си в Diageo до над 50 милиона акции от по-малко от 9 милиона в края на миналата година. Акциите са спаднали с около 30% през 2025 г.

   „Несигурността в алкохолната индустрия предизвиква сравнения с траекторията на развитие на производството на тютюневи изделия, което „би било немислимо преди пет години“, заяви Андрю Гоуен, ръководител на отдела за проучвания в Bell Asset Management Ltd. Негативният ръст на обема ще принуди компаниите да намалят разходите си и да разработят по-евтини варианти.“

   Неговата фирма избягва този сектор поради липсата на яснота относно дългосрочните перспективи.

   „Тази индустрия съществува от 7000 години, но много неща могат да се променят“, каза Гоуен.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha