Снимките са от 3 март
Има ли спекула с цената на горивата през изминалата седмица? На този въпрос Акцент.БГ потърси отговор при няколко от големите търговци в Русе.
Откъде започва напрежението?
В края на февруари Ромпетрол изпраща писма до контрагентите си, че спира от следващия ден да изпълнява заявки за доставка на горива временно поради форсмажорни обстоятелства.
В същото време почти всички държавни ведомства са започнали инвентаризация на начилните количества горива, като са разпратили и запитвания за евентуални допълнителни доставки за поддържането им в работна форма.
Търговците на горива са с ограничени възможности за традиционния внос от ЕС отново за форсмажорни обствоятелства.
Доставките на горива са в нормалните си ежедневни граници, но заявките от крайни клиенти са нараснали 5 пъти и това реално създава напрежение, коментира на 1 март пред Акцент.БГ търговец на едно.
Рафинерията на Ромпетрол пък влиза за месец в планов ремонт и този период съвпада с растящото напрежение около притеснения за криза за дизел и бензин.
Говори се, че е ограничен вносът и от Гърция.
В същото време борсовата цена на петрола постоянно се покачва, като по това време премина и псохологическата граница от 110 долара за барел. Продажбите на дизел само за 4 дни са поскъпнали на едно с 220 лв. за 1000 литра, с 022 лв на литър, коментира друг търговец на едно.
Единствено Лукойл не е спирал да продава предвидените дневни количества горива, но поради силно завишеното търсене една композиция е била изтъргувана много по-бързо.
Всъщност, единствено Лукойл по неясни засега причини /смята се, че е договорка с правителството/, продава горива на цени, които са под борсовите. До преди суматахота и масовото зареждане на автомобили, туби и бидони, бензиностанциите на Лукойл продаваха на най-високи цени в страната, разбира се, след тези на Газпром.
Затова и се създава впечатление, че останалите играчи на пазара на горива и бензиностанции спекулират с цената на горивата и продават скъпо. Другите основни вносители и търговци на горива ги купуват, макар и трудно, на борсови цени, над тези на цената на бензиностанциите на Лукойл.
Друг проблем, който се очертава, е свързан със сега действащия Закон за Държавния резерв и военновременни запаси. Сега фирми могат да държат договорени количества и извън границите на държавата, от което най-добре се възползва OMV. Има компании обаче, които не спазват поетите ангажименти и след констатация на КЗК им се налагат санкции.
Интересно е да се отбележи, че част от бензиностанциите са сложили цени около 3 лева, като по този начин прикриват затрудненията си със зареждане на горива. Идеята им е по този начин да не вдигнат маркучите, а продажбите им да се ограничат.
Колкото до това каква ще е тенденцията- то всички са единни. Всичко зависи от цената на суровия петрол, който в ситуацията предвид кризата в Украйна продължава да поскъпва. Което означава, че бензинът и дизелът- също.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай