Събота, 23 Ноември 2024

Десислава Атанасова, председател на ПГ на ГЕРБ, пред „Труд“: Властта разчита само на фурор и захаросана перспектива

Десислава Атанасова, председател на ПГ на ГЕРБ, пред „Труд“: Властта разчита само на фурор и захаросана перспектива
Публикация   18 Фев, 2022   /     akcent.bg   /     750

   Много обещания, демонстрация на активности, но никакъв резултат - това е обобщението, което председателят на ПГ на ГЕРБ Десислава Атанасова прави за работата на управляващата четворна коалиция в 47-ото НС. „Бойко Рашков до момента е ползван единствено и само като оръжие за пропаганда, когато настане „жега“ по някоя тема за управляващите, той излиза и изрича стряскащи факти, които след елементарна проверка се оказват пълна лъжа“, казва Атанасова и допълва, че новата власт скоро няма да може да вини за кризите старата власт, но България ще търпи последиците от политическите авантюристи на сегашното управление.

- Консултативният съвет по национална сигурност (КСНС) при президента не произведе новина, поне по коментарите на експерти и ресорни репортери. Защо останахме с усещането, че се преповтарят тези от 2017 година, госпожо Атанасова?
- Положителното по свикването на КСНС бе, че все пак имаше заседание, второ за годината, защото в продължение на почти пет години КСНС заседава точно 6 пъти и то само с цел конфронтация с правителството „Борисов 3“. Другото положително бе, че в президентството нямаше спор чий е Крим - защото в кампанията си председателстващият Съвета обяви, че Крим е руски. На заседанието нямаше спор или различия от европейската позиция и тази на България - израстване в позицията на президента по темата. От заседанието на КСНС стана ясно, че правителството на Борисов е правило възможното в рамките на възможностите на държавата и нейния бюджет да създаде реална модернизация на българската армия. Стартираха редица проекти, сред които придобиване на изтребители Ф16, нови кораби и нови бойни машини за пехотата. Също така нямаше разногласие, че правителството на Борисов е подписало с американското правителство, не с фирма, договора за Ф16. Очакваме да разберем от нашите съюзници, колко ще е забавянето в доставките заради Ковид епидемията. Но ми се иска президентът да е еднакво критичен както към американците, така и към руснаците, които забавиха с повече от година ремонта на МиГ-29 също заради COVID.

- Но това са ноторно известни факти, които едва ли отнемат толкова часове за обсъждане?
- Дори се оказа, че тепърва предстоят разговорите между двете страни през м. март. За съжаление президентът повдигна темата миналата седмица. Надявам се не за да търси индулгенция за бездействието на собствените си служебни правителства. Отчетохме риска пред България и необходимостта от деескалация на напрежението в Черно море, изслушахме докладите на специалните служби. Следващата тема, по която нямаше спор, бе за модернизация на българската армия. Тук КСНС реши да стъпи на постигнатото от правителството на ГЕРБ. От 7 (една с две точки) предложения, 5 се припокриват с политиката на ГЕРБ в сектора и измененията в Закона за държавния бюджет, които сме внесли преди КСНС: Предложили сме в бюджета да залегнат политиката по нарастване на доходите на военнослужещите, финансово обосновано нарастване на разходите за отбрана за 2022, осигурен ресурс за поддръжка на техниката и създаването на целеви инвестиционен фонд. А „инвестиционната план-програма до 2032 г.“ бе изработена и финансово осигурена в края на мандата на Борисов. За съжаление виждаме, че правителството Петков е решило да намали тази амбиция и да забави модернизацията на армията. За мен лично остана въпросът, защо служебният министър на отбраната Георги Панайотов, който бе предложен от същото правителство за посланик на страната ни в САЩ, е прекратил проекта за Бойната машина на пехотата и въпреки че е подготвил важен проект, касаещ модернизацията, той до днес не е внесен в Министерския съвет, респективно в Народното събрание. Още по-големият проблем за мен е, че в този рекламиран като „социален бюджет“, средствата за отбрана са фактически по-малко. Да, заложени са 1,73 процента от БВП, но няма никакво увеличение на средствата за мотивация на личния състав. А повишаването на бюджета идва от прехвърляне на неусвоени средства през 2021 г. в 2022 г. Този бюджет е по-малък, от колкото последния гласуван от ГЕРБ. Един от изводите на КСНС беше, че съществува сериозен недокомплект, а основният начин да се мотивират кандидати за военнослужещи е чрез адекватно възнаграждение. За последните четири години сме увеличили с 48% заплатите на военнослужещите. Затова и от ПГ на ГЕРБ внесохме предложение по Закона за държавния бюджет за допълнителни средства за възнаграждение в размер на 77 млн. лева и допълни средства за модернизация в размер на 230 млн. лева. Надявам се, че след изводите на КСНС тези предложения ще бъдат подкрепени в пленарна зала.

- Готови ли сте вече с искането си до Конституционния съд за произнасяне дали изборът на председател на Комисията по енергийно и водно регулиране (КЕВР) е законен?
- Според нас е недопустимо Народното събрание чрез своите актове да нарушава действащите закони и Конституцията. От управляващото мнозинство промениха Закона за енергетиката по отношение за изискванията за избор на председателя на КЕВР, но в бързането си допуснаха объркване и на срокове и на изисквания. Оказа се, че кандидатът, за който се промениха условията, е подал документи преди да влезе новият закон в сила и не отговаря на формалните условия за избор. Имаме аргументи за внасяне на искане до Конституционния съд за обявяване на това решение за избор на председател на КЕВР за противоконституционно. Възможно е на това основание всички решения на КЕВР да бъдат подложени на съдебно оспорване пред Върховния административен съд (ВАС) от всяка заинтересована страна.

- Като споменавате държавния бюджет, защо за пръв път наблюдаваме толкова критики от експерти и икономисти, които винаги са стояли на диаметрално различни позиции от сегашната опозиция в парламента?
- Прецедент е, че държавата започна 2022 година без приет държавен бюджет, този който се обсъжда ще се приеме най-рано в края на февруари, а през юли ще бъде актуализиран. Управляващите го наричат бюджет на растежа, на повишаването на доходите, на стабилността на пенсионната система. Но предложеният бюджет абсолютно не кореспондира с прогнозите, които се дават от ЕК, ЕЦБ, МВФ, а дори и БНБ. От изнесените основни показатели по Консолидираната фискална програма се виждат очевидните и негативни тенденции по отношение на фискалната политика, устойчивостта на публичните финанси и спазването на фискалните правила, предвидени в Закона за Публичните финанси: безпрецедентен ръст на бюджетните разходи от 7 млрд. лв., които заедно с прехвърлените 2.9 млрд. лв. от миналата година, ще достигнат близо 10 млрд. лв. - приходите са консервативно планирани и занижени. Това се вижда от техния спад спрямо БВП от 40.1 на 40 на сто. Държавният дълг също бележи бърз темп на нарастване. От 25 млрд. лв./25 на сто от БВП/ през 2019 г., през 2024 г. се очаква да достигне 47.1 млрд. лв. или 29.3 на сто от БВП. Само през 2022 г. се предвижда нов дълг от 7.3 млрд. лв., а през 2023 и 2024 г. по 9.1 млрд. лв. Инфлацията също постигна много високи нива. НСИ вече отчете 9.1 за януари. Нещо повече, новите безпрецедентно високи разходи ще действат проинфлационното и през настоящата година. От всичко изложено по-горе имаме реални съмнения, че България ще стане член на Еврозоната на 01.01. 2024 г. Това ще е бюджет на инфлацията. Централната банка обръща внимание, че при провеждане на проциклична фискална политика за продължителен период би могло да създаде риск от появата и затвърждаване на трайна тенденция към толериране на прекомерни бюджетни дефицити по време на икономически растеж, а това би подкопало финансовата устойчивост на страната в по-дългосрочен план. Но дори без да гледаме показателите на институциите, достатъчно е да видим как вече все повече хора имат трудности в плащането на сметките си и в пазаруване на обичайните стоки в магазина. В бюджета са заложени и средства от Плана за възстановяване и устойчивост, от които през 2022 година в България няма да влязат и един евроцент.

- Какви интереси се обслужват с непрекъснатите промени в Плана за възстановяване, със забавянето му?
- В случая е по-важно да кажем, че забавянето на Плана е в противовес на интересите на българския бизнес и гражданите. Повече от година върху Плана за възстановяване и развитие, който беше разписан от нашето правителство, се правят упражнения и промени, които не знам дали имат някаква добавена стойност, но със сигурност безвъзвратно забавиха средствата, които България можеше да инвестира. Стигнахме до ситуация, в която министър-председателят излъга от парламентарната трибуна, че страната ни е изпратила Плана си, а Европейската комисия го опроверга и се оказа, че в Комисията е Планът, който е изпратен на 15 октомври м. г. от тогавашния служебен министър Пеканов. Обсъждат се абстрактни идеи за отопление от геотермални извори, закупуване на двуетажни влакове, но без да има релсов път, например, както и изграждане на мощност - батерия за 6000 мвт/ч - една твърде скъпа технология, доста нереалистична и твърде смела, защото дори не се знае дали за нея ще се получи финансиране. Стои отворен и въпросът с изграждането на нови метростанции в София към кварталите „Слатина“ и „Гео Милев“.

- Скоро ще коментираме първите сто дни на правителството, колко по-критични ще станете от ГЕРБ? След изтичането на този период ще предизвикате ли вот на недоверие към министри от кабинета, например?
- Има министри, на които е редно да дадем 100 дни толеранс - например, министърът на културата. От ГЕРБ ще направим оценка на работата на всеки министър по ресори. Не сме удоволетворени от работата на финансовия министър - за пръв път започваме година без приет бюджет, сега обсъжданият ще бъде актуализиран след няколко месеца. Министърът на вътрешните работи Бойко Рашков до момента е ползван единствено и само като оръжие за пропаганда, когато настане „жега“ по някоя тема за управляващите, той излиза и изрича стряскащи факти, които след елементарна проверка се оказват пълна лъжа, а междувременно е увеличена битовата престъпност, всеки ден вече имаме информация за тежки криминални престъпления, мигрантски групи, пътно-транспортни произшествия.

- Какви дефекти виждате в тази четворна коалиция при работата си в пленарна зала?
- Всяка коалиция е много сложна конструкция. Ние сме управлявали с Реформаторския блок, с Обединените патриоти - наясно сме, че всяка от партиите в тази четворна коалиция има свои тези и програма, но по-лошото е, че управляващите нямат управленска програма. По време на разговорите в мола бяха разделени сферите на влияние, а именно - кое министерство за кого е, как да се раздели баницата и да бъдат обслужени кадрите на съответните формации. Но нямаме документ със стратегически приоритети, който дори и ние като опозиция да следим дали властта се придържа него, към разписаните цели. Няма бюджет, няма План за възстановяване, виждаме само едно парцелиране на сфери на влияние. Погледнете „Демократична България“ - те са си етикетирали, че са моралният стожер по отношение на правосъдната реформа. Предстои да видим какво ще произлезе и от тази авантюра, защото Конституция не се променя без да има един написан ред или идея какво точно ще се променя. Конституция не се променя във фейсбук или по телевизионните студия, пак там не се търси и конституционно мнозинство. Това начинание също не виждам да завърши с успех, както и много други. Тепърва ще виждаме „резултати“ от това управление, което се състои предимно от много фурор, твърде много оправдания с „наследството на лошите“ и захаросана перспектива, която вече хората могат да оборят само като си видят фиша със заплатата и после сметките, които плащат. В болшинството си бизнесът също не споделя обещанията за розово бъдеще на правителството, защото е реално потърпевш ценовата бомба при енергоизточниците. Управляващите бягат всячески от дневния ред на обществото, бягат от належащите проблеми за решаване, но много скоро ще бъдат настигнати от важните въпроси, защото и енергийният мораториум върху цените приключва през месец март, и компенсациите, които уж правителството предоставя на бизнеса е ясно, че не са достатъчни, и пенсиите, които уж щяха да бъдат с неимоверно увеличение са в рамките на по-малко от цената на килограм сирене. За мен е нелогично присъствието на системните партии в тази коалиция - БСП и ДБ, тъй като двете партии са в европейски политически семейства, а ДБ дори е сестринска партия в ЕНП.

- Имате ли отговор на въпроса чии интереси обслужи тази политическа криза от изминалата година, неяснотата за идните месеци за доходи, работа, цени? Кой инсталира тази нестабилност в страната?
- Разбира се. Този, който вдигна юмрука на площада с призива „Мутри, вън!“. Той твърдеше, улицата е Народното събрание, а не избраният легитимен орган съгласно вота на хората и Конституцията. Румен Радев е инженерът на тази нестабилност и на настоящото управление.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още