Бих искал да обсъдим също и нещата, които са свързани с най-иновативния сектор - с IT сектора, и какво очакваме там като развития. Защото преките чуждестранни инвестиции са на доста ниско ниво. Те и в следващите три години в бюджета са планирани без значителен ръст, което за мен е притеснително. Ако ние създадем среда, така че да може бизнесът да има предвидимост и да знае как ще се развива, тогава вече може да очакваме наистина преките чуждестранни инвестиции да се увеличат. И не мога да разбера защо в бюджета, ако това ще го променим, те не растат. Това е един от въпросите, които аз лично ще поставя при обсъждането на бюджета.
Факт е, че максималният осигурителен доход не е бил вдиган много дълго време. Но аз не съм сигурен, че сега е моментът това да става. Дори в коалиционната дискусия за съставяне на правителството имахме различни мнения отделните партии. Но като цяло тогава стигнахме до извода, че трябва да се направи една справка за историческото развитие на увеличаването на максималния осигурителен доход, начинът, по който може да се приложи коефициентът, и откога да се приложи. Но това не е точно заковано от първи април примерно. Това е нещо, което може да дискутираме. Разбира се, то не е нещо, което ще попречи за приемането на бюджета. Искам да го кажа отсега, защото някои спекулират по тази тема.
Другото, което ме притеснява, са сега вкараните преходни и заключителни разпоредби. Лично аз съм противник на това през преходни и заключителни разпоредби на закона за държавния бюджет да се променят други закони. Това не трябва да се допуска.
Най-вероятно в образованието ще изясним начина, по който да се харчат парите, и начина, по който могат да бъдат увеличени. Другото, което бихме искали да видим, е бюджетът за култура. Да има предвидимост не толкова от гледна точка на Министерството на финансите, а как Министерството на културата си планира бюджета. То трябва да си изгради финансов капацитет, за да може да оцени отделните културни институти, които имат нужда от финансиране. Има например музейни работници с по няколко езика, които са ниско платени.
Доволен съм, бюджетът е добър
Проф. Румен Гечев, БСП, зам.-председател на комисията по бюджет и финанси
Фотограф: Юлия Лазарова
"Драми по време на бюджета биха означавали проблеми за управлението. Ние нямаме право на различия тук. Когато се приема такъв бюджет от коалиция, не бива да променяме основните му параметри. Ако има предложения, те биха могли да бъдат примерно като препоръки за капиталовите разходи. Те са 8 млрд. лв. Една част от тях ще бъдат като решения на Министерския съвет с министерски постановления. Ние утвърждаваме общото число и там вече при дискусиите вероятно ще става дума за отделни общини, за различни проекти, за болници, и там вече може. Но иначе не е прието в европейската и не само в нея практика, когато се внесе бюджетът, подготвен от коалиционно правителство и подкрепен от парламентарно мнозинство, то да разбутва показателите, защото резултатът би бил катастрофален.
Доволен съм, бюджетът е добър. Като аз направих една предварителна препоръка, че растежът ни не е достатъчен в сравнение с това, което са заложили другите източно- и средноевропейски държави. Той изглежда доста добре на фона на кризата, защото в такава криза да поддържаш растеж от почти 5% е добър показател. Но като се сравним с другите източноевропейци, ни се налага да потърсим резерви. Вероятно при актуализацията на бюджета през юли ще търсим други резерви, с които да повишим растежа през 2022 г., но и следващите години - 2023 и 2024 г. България трябва все пак да съкращава разликата с другите държави от ЕС.
По темата работиха Деян Димитров и Велина Господинова
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай