Компанията на Кирил Домусчиев "БМФ - Порт Бургас" е взела концесията на пристанище "Бургас-изток 2" срещу първоначално плащане 400 хил. евро. За 8 години е трябвало да плати 52 млн. лв. без ДДС концесионна такса, но не го е направил, казва в интервю за "Капитал" служебният министър на транспорта Христо Алексиев. Концесията е сключена през 2011 година.
Министърът уточнява, че държавата е освободила "БМФ Порт Бургас" от плащанията, като в замяна фирмата е трябвало да покрива вноски по отпуснат от Япония заем за модернизацията на пристанище Бургас. До момента концесионерът е платил 24 млн. по него. В същото време държавните "Пристанищна инфраструктура" и "Пристанище Бургас" ЕАД са издължили 166 млн. лв. като главници и лихви по заема.
"Тук се получава нещо странно - концесионерът не внася концесионни възнаграждения, но ползва актива, защото този актив се ползва само и единствено от него - и инфраструктурата, и оборудването. За мен, ако "Бургас-изток 2" е плащал концесионното възнаграждение, а не заема - държавата е щяла да получи около 27 млн. лв. повече. Тоест тук държавата е ощетена с 27 млн. лв.", посочва Алексиев.
Сходна е схемата и при концесията на "Бургас-запад", получена през 2013 година отново от "БМФ Порт Бургас" . "Първоначалното концесионно възнаграждение е 400 хил. лв. без ДДС. До момента са платени около 12 млн. лв. за тези 8 години", казва министърът. Допълнително са внесени и 2 млн. лв. по японския заем.
Като друг интересен момент министърът посочва и че през 2019 година концесиите за "Бургас-изток 2", и за "Бургас-запад" от 35 години са удължени до максималния период с 12 години и до момента това са единствените две концесии с максимален срок 47 години.
Според него както договорът за концесиите, така и заемът към Япония, който е до 2028 г., трябва да бъдат предоговорени.
В отговор Кирил Домусчиев обяви във "Фейсбук", че транспортният министър лъже и ще го съди за клевета. Той уточнява, че това ще е второ негово дело срещу Алексиев. Първото е заради твърдение на министъра, пак в интервю, че Домусчиев е концисионер с 20 на сто в летище София.
Що се отнася до концесията на пристанище Бургас, бизнесменът обявява, че "БМФ Порт Бургас" ЕАД успешно управлява, поддържа и развива обектите в него и надлежно изпълнява задълженията си по договорите. "Постъпленията в бюджета в резултат на концесиите в периода 2012 г. - 2020 г. възлизат общо на 77 млн. лева. От тях 35 млн. лева представляват концесионни плащания, а 42 млн. лева - платен корпоративен данък", пише Домусчиев. Той допълва, че при предвидени инвестиции 258.2 млн. лева за целия срок на концесиите за осем години те са 292.3 млн. лева
Домусчиев потвърждава съобщената от транспортния министър новина, че продава дялове от "Пристанище Бургас". С процедурата бил ангажиран реномиран базиран в Нидерландия финансов консултант, специализиран в сделки по сливания и придобивания в областта на морския транспорт и пристанищните операции. "Той организира частна тръжна процедура по евентуално привличане на инвеститор в "БМФ Порт Бургас" ЕАД. В резултат е осъществен контакт и са водени разговори с над 30 компании, потенциални инвеститори. За да се удовлетвори общественият интерес, следва да се подчертае, че одобрената от продавача за момента най-изгодна оферта не е на Meridiam (концесионерът на летище София - б.а.), пише Домусчиев.
По повод продажбата на акции транспортният министър отбелязва, че при положение че това е стратегически обект, свързан с националната сигурност, не е редно да има разпореждане с негови активи зад гърба на държавата. "Натъкнах се и на един друг факт. За "Бургас-изток 2" няма защитна клауза против преобразуването на юридическото лице, т.е. някой може да продаде дружеството дори на контрабандист и държавата нищо да не знае", обобщава Алексиев.
Министърът на транспорта казва, че държавата вече е започнала разговори и за предоговаряне на концесията за летище София. "Към момента икономическият баланс на концесията за мен е нарушен, и то не в полза на държавата", обобщава той. Както е известно, там беше прието концесионерът да не плаща концесионните такси в първите 10 години заради кризата в авиацията, предизвика от пандемията от COVID-19.
"Отсрочили сме с 10 години концесионните плащания, но без да поискаме лихви. Друг е въпросът защо 10 години, защото и към онзи момент (на подписване на договора през юли 2020 г. - б.а.) се е знаело, че пазарът ще се възстанови по-рано", коментира министърът.
Източник: Дневник
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай