Цените на петрола на световните пазари стигнаха най-ниското си ниво от май

Цените на петрола на световните пазари стигнаха най-ниското си ниво от май
Публикация   09:45     20 Авг, 2021 /     akcent.bg   /     308

  Цените на петрола на световните пазари стигнаха най-ниското си ниво от май - 66.61 долара за барел от сорта брент на 19 август, но очакванията това да се отрази веднага на горивата в България остават излъгани. Към днешна дата най-масовият бензин А-95 струва средно 2.27 лв/л, докато през март - при сходни изходни цени - се е продавал средно за около 2.05 лв, показват данните на специализирания сайт fuelo.net.

  В сравнение с август 2020 г. най-масовият бензин е поскъпнал с 48 стотинки, или с 27%, като движението нагоре е било основно в последните 6 месеца (с 35 стотинки или 18,23%). Разликата изглежда впечатляваща, но сравнение на данните показва, че всъщност се дължи на значително по-ниските цени през миналата година заради пандемията от коронавирус и драстично намалелите пътувания. Поскъпването спрямо август 2019 г. е само 6 стотинки. На 20 август 2018 г. пък А-95 е струвал точно колкото на 20 август 2021 г.

   Положителната новина е, че за месец поскъпването на най-масовия бензин е едва 5 стотинки, а за последната седмица промяна в цената няма.

   Цените предизвикаха в мрежите коментари за картел въпреки четирите проверки на Комисията за защита на конкуренцията за последните 10 години, които завършиха със становища, че няма данни за незаконни практики. За известното несъответствие между движението на петрола и цените по бензиностанциите има няколко обяснения. Част от тях са постоянни, но има и нови, типични само за тази година.

      От световните борси до България

   Най-популярното обяснение е, че когато петролът поевтинява, цените на горивата тръгват надолу с известно закъснение, тъй като големите компании продават наличностите си за срок от между 30 и 45 дни и минава време докато заредят от по-евтините бензин, дизел и газ. Обратно, при поскъпване на суровината търговците реагират по-бързо с актуализацията нагоре, защото предстои да купуват горива по новите цени.

   Значение има и фактът, че актуалните цени са за фючърсни сделки, по които петролът ще стигне в рафинериите след около два месеца, докато продаваните горива се правят със суровина, купена на цени от преди два месеца. Например, към 21 юни суровият петрол сорт брент се е продавал за 74.90 долара за барел, или с над 8 долара повече, отколкото на 17 август.

     Забавяне на българския пазар

    Тази година има и един нов фактор - изоставане на българския пазар на с 25 до 30 дни през второто и третото тримесечия спрямо международните цени в последните месеци, коментира пред "Дневник" председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев. По думите му на световните пазари цените са в повишение от февруари до края на юни. Заради политическа несигурност, пандемията и други фактори обаче на българския пазар цените са задържани. "Така в началото на юни имахме едни наистина ниски нива по бензиностанциите спрямо адекватните дневни цени".

   Той поясни, че в последните седмици това изоставане се наваксва, като след това ще стане ясно и в каква посока ще тръгнат цените. "Международните цени са нестабилни през последните 2 седмици, като колебанията са противоречиви дори в рамките на деня, като тепърва ще се проектират върху пазара, каза Терзиев.

   Той припомни, че още през юни петрола е достигнал нивата от 80 долара за барел, а производители нямат желание да увеличат добивите, за да поддържат цените. "Нивата от 74 - 80 долара за барел са цени, които ще виждаме през следващите месеци", е мнението на председателят на асоциацията.

           И скъпият ток може да повлияе

   Тази година влияние върху крайната цена на горивата може да има и един друг нов фактор - високата цена на тока за бизнеса. Очаква се на първо време скъпият тока да се отрази на крайната цена на природния газ, компресирането на който поглъща големи количества електроенергия. При бензина причината е в повишаването на разходите за складовете и бензиностанциите, които харчат промишлен ток.

   "С притеснение си представям какво ще се случва през ноември и декември, защото в момента плащаме три пъти повече за ток, отколкото през миналата година. Тоест ако в момента аз трябва да платя три пъти повече за електроенергия или трябва да затворя, или да увелича цените", уточни Терзиев.

   Що се отнася до очакванията за цените в бъдеще председателят на БПГА коментира: "Трудно е да се предположи какво точно предстои да се случи до началото на зимата. "Аз се надявам, че ако имаме една нормална пазарна среда и се разминем без сериозен локдаун, да успеем да понесем увеличението в рамките 2-3 стотинки за литър гориво. Но това са само моите надежди". По думите му прогнозите са трудни преди да се види резултатът от преговорите за съставяне на правителство и ходът на новата коронавирусна вълна с очакваните ограничения на обществения живот.

   Председателят на БПГА за пореден път подчерта, че България остава страната в ЕС с най-ниски цени на дизела и на бензин А95 както след облагането им с данъци и такси, така и като нетна цена. Данните потвърждават този факт, но трябва да се има предвид, че освен най-ниски цени на горивата, българите имат и най-ниската покупателна способност в целия ЕС.

Тагове : горива , цена ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha