Отрасловият съвет в средното образование ще обсъжда на 7 юли критерии за оценка на качеството, съобщи пред Kmeta.bg Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители.
Причината за свикването на съвета е, че няма никаква яснота около методологията за оценка на качеството в образованието, която трябваше да бъде приета до 30 юни 2021 г.
Преди дни МОН заяви, че отлага с три години приемането на документа, а в отговор до Kmeta.bg от образователното министерство уточниха, че причината за отлагането е, че предишното правителство не е направило подобна методология. От друга страна, Националният инспекторат по образованието няма кадрови капацитет да проверява редовно 4151 училища и детски градини, каквито са изискванията.
Такъв дебат за качеството в образованието сега изобщо не е необходим“, заяви пред Kmeta.bg председателят на синдикат „Образование“ д-р Юлиан Петров. Според него трябва да се изчака редовен кабинет и тогава да се проведе такъв разговор.
Петров е категоричен, че системата на делегираните бюджети е добра, защото осигурява някаква независимост на училищата. В противен случай ще се върнем назад, ще се отнеме автономията на образователните институции и училищата ще са зависими изцяло от общинските съвети. Това няма как да се допусне, категорични са от синдикатите.
Според Петров може да се мисли обаче за това кои от компонентите в делегираните бюджети да имат еднаква тежест, защото в момента най-сериозният е ученикът. „Трябва да се помисли за учителите, които имат по-малък брой часове и те трудно могат да бъдат привлечени от директорите. В крайна сметка целта на общото образование е да осигури обща култура, която да бъде награждана“, коментира Петров.
„Свързаване на политиката на качество с извършената работа от страна на педагогическите специалисти, каквито идеи се лансират, изобщо не е европейска практика“, коментира още шефът на синдикат „Образование“.
Той допълни, че качеството на образованието трябва да се мери по подобен начин като рейтинговата система на висшите училища – по резултатите на учениците на определен етап след съответен изпит, по тяхната реализация на пазара на труда или пък по продължаване в следващи степени на образование – било в България, било в чужбина.
„Свързаване на политиката на качество с извършената работа от страна на педагогическите специалисти, каквито идеи се лансират, изобщо не е европейска практика“, коментира още шефът на синдикат „Образование“.
Той допълни, че качеството на образованието трябва да се мери по подобен начин като рейтинговата система на висшите училища – по резултатите на учениците на определен етап след съответен изпит, по тяхната реализация на пазара на труда или пък по продължаване в следващи степени на образование – било в България, било в чужбина.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай